در چند سال گذشته، بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت با نظر سنجی از نزدیک به 2000 متخصص تغییر(سازمانی) و با فراهم کردن 24 کارگاه آموزشی تخصصی و گفتگوی رودررو با رهبران 60 سازمان متفاوت و با مشارکت متخصصانی از صنایع و دانشگاه های گوناگون، آخرین ویرایش این مدل را تدوین و در آبان ماه سال 1398، ضمن رونمایی از آن با عنوان EFQM2020 کلیه مفاهیم و اصول ذیربط را در کتابی با همین عنوان منتشر نموده است.
مدل تعالی سازمانی EFQM که توسط بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (The European Foundation for Quality Management) گسترش یافته، چارچوبی جهانی و شناخته شده است که در مسیر خلق ارزش پایدار و با هدف گسترش فرهنگ بهبود و بهره وری از سازمان ها پشتیبانی می کند. این مدل در طول سال ها، چندین بار بهبود یافته و صرف نظر از اندازه سازمان و وابستگی آن به بخش خصوصی یا دولتی، به شکل چشمگیری مورد توجه و استفاده قرار گرفته است.
در چند سال گذشته، بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت با نظر سنجی از نزدیک به 2000 متخصص تغییر(سازمانی) و با فراهم کردن 24 کارگاه آموزشی تخصصی و گفتگوی رودررو با رهبران 60 سازمان متفاوت و با مشارکت متخصصانی از صنایع و دانشگاه های گوناگون، آخرین ویرایش این مدل را تدوین و در آبان ماه سال 1398، ضمن رونمایی از آن با عنوان EFQM2020 کلیه مفاهیم و اصول ذیربط را در کتابی با همین عنوان منتشر نموده است.
در این ویرایش جدید، ساختار مدل 2020EFQM بر پایه منطق ساده ولی قدرتمند این سه پرسش بنا شده است:
• «چرا» این سازمان وجود دارد؟ چه مقصودی را تحقق می بخشد؟ چرا این استراتژی خاص؟ (جهت)
• «چگونه» قصد دارد هدف و استراتژی خود را به اجرا در آورد؟ ( اجرا)
• تاکنون به «چه» دستاوردی رسیده؟ قصد دارد که در آینده به «چه» دستاوردی برسد؟ (نتایج)
ارتباط بین مقصود و استراتژی سازمان و چگونگی بهره گیری از آن برای کمک به سازمان در خلق ارزش پایدار برای مهم ترین ذینفعان و ارائه نتایجی عالی نیز پیوندی ناگسستنی است که در قلب بنیان اصلی مدل قرار داده شده است.
براین اساس و با توجه به سابقه حدوداً بیست ساله بهره گیری از ویرایش های پیشین مدل تعالی سازمانی EFQM در ایران و شناخته شدن آن به عنوان یکی از اصلی ترین منابع الگو برداری در زمینه تعالی سازمانی در بنگاه های ایرانی، و همچنین با توجه به تلاش های جمعی که از طریق اجرای فرایندهای ارزیابی و اهدای گواهینامه ها و جوایز مربوطه صورت گرفته، کتاب مذکور در طی چند ماه پس از انتشار به زبان فارسی ترجمه، و با عنوان مدل تعالی EFQM بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، ویرایش 2020 منتشر شده است.
محتوای این کتاب بر اساس آنچه که در فهرست آن ارائه شده، به شرح زیر است.
درباره بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت
1- معرفی مدل EFQM
1-1- اصول راهنمایی که مدل EFQM را شکل داده است.
1-2- یافته های پژوهشی که مدل EFQM را شکل داده است.
1-3- مدل EFQM : مفهوم و ساختار
2- مدل EFQM
جهت
معیار1: مقصود، چشم انداز و استراتژی
معیار2: فرهنگ سازمانی و رهبری
اجرا
معیار 3: ایجاد دلبستگی در ذینفعان
معیار4: خلق ارزش پایدار
معیار5: هدایت عملکرد و تحول
نتایج
معیار6: ادراک ذینفعان
معیار7: عملکرد استراتژیک و عملیاتی
3- ابزار تشخیصی EFQM: رادار
3-1- مقدمه
3-2- به کار گیری رادار برای هدایت واجرا
3-3- به کارگیری رادار برای نتایج
3-4- امتیازدهی با استفاده از جداول رادار
4- واژه نامه
مطالعه این کتاب می تواند برای تمامی دست اندرکاران حوزه های مدیریت و کسب و کار مانند اساتید، دانش پژوهان و مشاوران و به ویژه برای مدیران سازمان ها و همچنین کارشناسان و متخصصان حوزه های مدیریت، کیفیت و بهره وری سودمند باشد.
مدل تعالی EFQM بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ویرایش 2020
ترجمه : مسعود ابراهیمی جمارانی – علی پورقاسمی
ناشر: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران
اسفند 1398