مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

هر جا گاز باشد ما برق تولید می کنیم

گفتگو با مهندس رضا رسولی موسس شرکت صنایع نیروگاهی پایا انرژی سبز

مهندس رضا رسولی ؛مدیرعامل شرکت گرین پاور
0 2,597

شروع قطعی برق های متوالی باز هم در تهران و مشکلات و عدم اطمینان های برنامه ریزی مدیران در ارائه خدمات و فعالیت های سازمان ها ، به این بهانه سراغ یکی از مدیران با تجربه در حوزه برق اضطراری رفتیم تا با گپ و گفتی دوستانه با این حوزه آشنایی بیشتری کسب کنیم و اشتراک گذاری از تجربیات و راهکارهای ایشان و مجموعه اشان داشته باشیم .

آقای رسولی سلام ، بازهم قطعی برق و مشکلات بعدی ، خیلی وقت بود قطعی برق نداشتیم و غافلگیر شدیم ، آخرین بار کی بود ؟ 

سلام، آخرین قطعی برق به این شکل منظم و برنامه ریزی شده مربوط به نیمه اول سال 1387 بود.

 بسیار عالی ، اگر اجازه بفرمائید مخاطبان ما بیشتر با شما آشنا شوند لطفا خودتان و مجموعه پایا انرژی سبز را معرفی بفرمائید ؟

رضا رسولی هستم موسس شرکت صنایع نیروگاهی پایا انرژی سبز که البته بیشتر مشتریان ما را به نام تجاری یعنی “گرین پاور” میشناسند.

 چطور شد که وارد این حوزه شدید ، از علایق شخصی و تخصصی و ضرورت ها و خلا موجود بفرمائید؟

با توجه به تحصیلات شخصی اینجانب، در زمینه مهندسی مکانیک-گرایش حرارت و سیالات (ورودی 1376) و علاقه مندی شدید به درس موتورهای احتراق داخلی و کارگاه اتومکانیک و پیرو آن آشنایی با یکی از اساتید مجرب به نام آقای دکتر سیدعلی جزایری و انجام پایان نامه با عنوان “ساخت و طراحی نخستین واحد CHP با موتور گازسوز در  ایران” در سال 1380 ، علاقه مند به کار و فعالیت در این حوزه شدم، سپس در سال 1386 شرکت تاسیس و فعالیت رسمی آغاز گردید.

چه چشم اندازی را دراین حوزه دنبال می کنید ؟ از سابقه فعالیت ، پتانسیل های سازمان مانند  شبکه نمایندگی و برنامه های آتی بگوئید؟

چشم انداز ما خلاقیت و نوآوری در کنار انتقال دانش و تکنولوژی های نوین مناسب برای ایران، مثل استفاده از منابع طبیعی ایران نظیر گازطبیعی در جهت ایجاد استقلال در تولید انرژی برای مردم می باشد.

اکنون با 14 سال سابقه اجرایی در بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش هزاران دستگاه موتور برق و ژنراتور گازسوز در ایران و همچنین ایجاد شبکه فروش و خدمات پس از فروش گسترده در ایران در خصوص نصب و راه اندازی و نگهداری موتور برق های گازسوز توانسته ایم قدم های خوبی در پیشبرد این حوزه داشته باشیم.

برنامه های آتی شرکت:

-توسعه مولدهای برق گازسوز اضطراری کوچک در توانهای گسترده تر

-تنوع محصولات مرتبط با انرژیهای نو و تجدیدپذیر

 برویم سراغ قطعی برق ؛ وضعیت کمی و کیفی تامین برق کشور را چطور ارزیابی می کنید چه نقاط ضعف و قوتی را مشاهده می کنید؟

با توجه به عدم تحقق ساخت نیروگاه های برق طبق برنامه دولت در سالیان اخیر و همچنین عدم امکان تعمیرات و بهره برداری مناسب نیروگاه های قدیمی با توجه به مشکلات موجود جهت تامین تجهیزات نیروگاهی، همچنین کم آبی و خشکسالی های پیاپی در دهه اخیر، قطعا از برنامه عقب هستیم.

 در مقایسه با کشورهای همسایه و رتبه جهانی چه جایگاهی داریم؟

اگر منظور از ظرفیت تولید است، تا آنجایی که اطلاع دارم در منطقه و بین کشورهای همسایه برتر هستیم و در میزان ظرفیت نصب شده نیروگاهی در رتبه 14 ام هستیم، اما بدرستی از میزان تولید واقعی اطلاعی ندارم.

با توجه معضلات فعلی قطعی برق بنظرتان مدیریت موثر کدام عوامل تاثیر بیشتری دارد ، چه برنامه های کوتاه مدتی می توانیم داشته باشیم ؟

یکی از برنامه های کوتاه مدت استفاده از نیروگاه های خصوصی و یا همان خصوصی سازی تولید برق است، که البته استفاده ازموتور برق های گازسوز و یا ژنراتورهای گازسوز تولید پراکنده،  فقط بخشی از این هدف را برآورده میکند و قطعا بایستی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر نظیر نیروگاههای برق خورشیدی و بادی و نیروگاههای برقـآبی را هم توسعه داد.

 خب اشاره ای هم به راهکارهای برق اضطراری داشته باشیم ،در این حوزه سازمانهای ایرانی یا واحدهای کسب وکار چطور عمل می کنند ؟ چرا فرهنگ استفاده و تجهیز سازمانها به برق اضراری در سازمان ها جاری نیست و با  یک قطعی برق همه سراغ شما می آیند ؟

دلیل اصلی این مورد برخورداری ایران از یه شبکه برق رسانی مطمئن و با ظرفیت کافی پیش از دهه اخیر بوده ولی با توجه به دلایلی که در بالا ذکر کردم، سازمانها دلیلی در جهت تجهیز خود به برق اضطراری نمی دیده اند، حتی در 15 سال گذشته هم به صورت مقطعی دچار مشکلات قطعی برق بوده ایم، پدیده ای که اتفاق افتاده اینست که با احتمال تکرار و منظم شدن این قطعی در سالهای آتی، یکباره بیشتر به فکر تجهیز سازمان حود به برق اضطراری افتاده ایم.

 اغلب تکنولوژی های موجود در ایران کدامست  شما چه پیشنهادی دارید

در زمینه برق اضطراری  به ترتیب :

-همان دیزل زنراتورهای قدیمی و موتور برق های بنزینی و نفتی

-موتور برق های گازسوز و ژنراتورهای گازسوز در دهه اخیر

-سیستم ها و پکیج های برق اضطراری خورشیدی در سالیان اخیر

تکنولوژیهای معمول این روزها هستند، ولی با توجه به دسترسی آسان به گاز طبیعی حتی در مناطق دورافتاده و هزینه بسیار ناچیز سوخت مصرفی، در حال حاضر موتور برق ها و ژناتورهای گازسوز بهترین و مقرون بصرفه ترین گزینه برای برق اضطراری محسوب میشوند.

 اگر اجازه بدهید سوال آخر بنده در مورد فناوری های نوین در این حوزه باشد ، در زمینه نوآوری از تلفیق فناوری های نوین در حوزه برق مانند IOT، پرینت سه بعدی ، یادگیری ماشین ، هوشمند سازی چه دستاوردهای جهانی وجود دارد ، آیا شما هم در این زمینه فعالیتی دارید ؟

IOT  یا اینترنت اشیا یکی از جذاب ترین تکنولوژیهای نوین این روزها است و البته در همه محصولات و حتی حوزه برق از سالیان قبل نفوذ کرده است، در صنعت موتورژنراتور خیلی  سال است که قابلیت کنترل و حفاظت از یک ژنراتور با استفاده از اتصال به شبکه و اینترنت وجود داشته و  در سالهای اخیر تعدادی از شرکتهای سازنده خارجی حتی اقدام به طراحی برنامه های قابل نصب بر روی گوشی های موبایل APP نموده اند که براحتی میتوان موتور برق یا ژنراتور خود را از راه دور کنترل کردو البته در میزان وسیع شزکتهای تولیدی میتوانند از تمام دستگاهها جمع آوری دیتا و پردازش کنند.

 بسیار عالی خیلی ممنون هستیم از ما که علیرغم فشار کاری در این ایام برای مخاطبان ما زمان گذاشتید و با حوصله سوالات ما را پاسخ دادید اگر موضوعی از قلم افتاد و یا اگر توصیه ای دارید برای مدیران بفرمائید

سپاسگزارم، سلامت و پیروز باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.