مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تحقق برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، در گرو ارتباط مستحکم صنعت و دانشگاه

0 59

عضو هیات علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحقق هرچه بهتر و مطلوب تر برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور را در گرو ارتباط هرچه مستحکم‌تر بخش صنعت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور دانست و گفت هنوز فاصله قابل توجهی بین این دو وجود دارد.

«محمود نقدی پور» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا، با تاکید براینکه در جهان امروز رابطه تنگاتنگی بین توسعه تکنولوژی و پیشرفت کشورها در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود دارد، گفت: به طورحتم امروز تکنولوژی یک عامل تاثیرگذار برای تولید ثروت و توانمندی و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تعریف اسکاپ، تکنولوژی متشکل از چهاربخش انسان، ماشین، سازمان و اطلاعات است؛ افزود: به طورحتم تعامل مناسب این بخش‌ها با یکدیگر رشد و توسعه و پیشرفت کشورها را بدنبال خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به اقدامات انجام شده در طول چند سال اخیر برای پیوند هرچه بیشتر بخش صنعت با دانشگاه‌های کشور، این حرکت را نیازمند یک برنامه مناسب و شتاب بیشتری دانست و گفت: دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر است و اگر این نیروی انسانی متخصص بتواند آموخته‌ها و مهارت خود را در عرصه تولید و صنعت به کار گیرد، کشور به توسعه اقتصادی دست خواهد یافت.

عضو هیات علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه، تحقق هرچه بهتر و مطلوب تر برنامه چشم انداز ۲۰ ساله کشور را در گرو ارتباط هرچه مستحکم تر بخش صنعت با دانشگاه ها و مراکز علمی کشور دانست.

وی با تاکید بر اینکه ارتباط مستحکم بخش صنعت و دانشگاه می‌تواند نقش بسیار تعیین کننده در پیشرفت اقتصادی هر کشوری داشته باشد، گفت: با وجود تلاش‌های بسیار قابل توجه که برای ارتباط هرچه بیشتر این دو بخش تعیین کننده در توسعه اقتصادی کشور افتاده است اما متاسفانه هنوز هم فاصله قابل توجهی بین ظرفیت و پتانسیل های علمی کشور با نیازهای بخش صنعت وجود دارد که این شکاف بایستی با تعامل هرچه مطلوب‌تر صنایع و مراکز علمی و دانشگاهی پر شود.

نقدی پور وظیفه بخش علمی کشور را تعامل هرچه بیشتر با بخش صنعت، آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار و همچنین شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز نگهداشتن این تحقیقات عنوان کرد.

دکتر محمود نقدی پور عضو هیات علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام

وی همچنین با اشاره به وظایف بخش صنعت کشور نیز اظهارکرد: بخش صنعت نیز از یکسو باید نتایج بدست آمده بواسطه کارهای تحقیقاتی و فناوری‌های خلق شده را در عملیات تولید محصول خود دخالت دهد و از سوی دیگر نیز بازار کار و اشتغالزایی لازم را برای جوانان و افرادی که آموزش‌های مرتبط را در دانشگاه ها و مراکز علمی آموخته اند، فراهم کند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه، در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیان با تحول در عرصه علم، دانش و کشف یافته‌ها و نتایج جدید اقتصادی در رشد و توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی تا حدودی تاثیر مناسبی داشته‌اند، شتاب در این بخش را نیازمند پشتیبانی همه بخش‌های حاکمیتی در کشور دانست.

وی با بیان اینکه هم اکنون سیاست کشور حرکت دادن صنایع سنتی به سمت تولیدات دانش بنیان است، اظهارکرد:در حال حاضر نوآوری به عنوان یکی از شاخص‌های رشد و توسعه تعیین کننده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهارکرد: در صورتی که یک ارتباط مناسب و ارگانیک و دوستانه بین بخش های علمی و صنعت کشور برقرار شود به طورحتم هر دو بخش از این رابطه سود خواهند برد و در نهایت اقتصاد کشور نیز از این تعامل بهره مند خواهد شد.

نقدی پور در ادامه نقش دولت را به عنوان متولی امور بخش‌های مختلف در کشور در ایجاد ارتباط تنگاتنگ و موثر بین دو بخش صنعت و دانشگاه‌ها و البته بازارسازی برای فروش محصولات دانش بنیان بسیار مهم و حیاتی دانست.

منبع : ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.