از مهمترین مسوولیتهایی که به عهده مدیران هر سازمانی است میتوان به الهامبخش بودن آنها اشاره کرد، به نحوی که کارمندان هم سعی میکنند رفتار مدیران را الگوی خود قرار داده و جزو کارآمدترین افراد شرکت باشند.
در اینصورت تمام افراد گروه نهتنها مبتکرتر و کارآمدتر خواهند شد، بلکه احساس رضایت بیشتری از شغل خود خواهند داشت.
یکی از دشوارترین چالشها، مخصوصا برای مدیران تازه کار، متعادل کردن این نوع نگاه از مدیریت (یعنی تمرکز بر کمک به افراد) و همچنین جستوجو برای یافتن روشهایی برای انجام بهتر کارها است.
حتی اگر مدیران کتابهای زیادی در زمینه مدیریت مطالعه کرده و برای مدت طولانی مدیر سازمانی بوده باشند، مدیریت کارمندان واقعا یک هنر است که باید همانند سایر مهارتها بیاموزند. درحالیکه هیچ روش پیشنهادی و تضمین شده برای مدیریت بی نقص وجود ندارد، اما موارد عملی بسیاری موجود است که میتوان به کارمندان اطمینان داد که همواره در مسیر صحیح مدیریت میشوند.
در اینجا به 8 روش تاکتیکی اشاره شده است که به کارمندان کمک میکند تا کارآمدتر باشند و بتوانند زمینه عالی برای کسب موفقیت مدیریت آینده داشته باشند.
شخصیت واقعی خود را نشان دهید و نقش بازی نکنید:
از میان خصوصیات مدیران هیچ ویژگی مانند صداقت و رو راست بودن نیست. تمام افراد در سازمان متوجه رفتارهای ساختگی میشوند. نقش بازی کردن برای کارمندان نهتنها باعث عدم اعتماد آنها نسبت به مدیر میشود بلکه با میل کمتری به همکاری با سازمان ادامه میدهند.
ایجاد فرهنگ شفافیت و دادن بازخورد:
پذیرفتن اشتباهات برای ایجاد فرهنگ صداقت و شفافسازی در کار بسیار لازم است تا همه افراد برای داشتن عملکرد عالی به اندازه کافی احساس آزادی داشته باشند. در واقع، مدیرانی که اشتباهات خود را میپذیرند و اعتراف میکنند که از بسیاری از مسائل اطلاع ندارند، شجاعت بیشتری از خود نشان داده، با کارمندان رابطه نزدیکی برقرار میکنند و فرهنگ یادگیری را ارتقا میدهند.
نسبت به تمام کارکنان شناخت کافی داشته باشید:
پیگیری مسائل جزئی مربوط به کارمندان، نشان میدهد که توجه و احترام خاصی برای آنها قائل هستید. اگر تا حدودی در جریان مسائل شخصی زندگی آنها هم قرار بگیرید و از علت نگرانیها و ناراحتیهایشان مطلع شوید، ارتباط قویتری بین شما و اعضای تیم برقرار میشود.
قدردانی از کارهای خوب کارمندان:
سعی کنید از جمله مدیرانی باشید که با تحسین کار خوب، انگیزه را در کارمندان بالا ببرید. مطمئنا تعجب خواهید کرد که تا چه حد قدردانی از «کارهای خوب» در رفتار افراد تاثیر مثبتی دارد.
کارمندان را به بهترین فناوریها مجهز کنید:
با صرف زمان اندکی راههایی برای انجام خودکار یا سرعت بخشیدن به کارها پیدا کنید که کارمندان کارآمدتر شده و احساس شادی بیشتری داشته باشند.
از همه افراد در انجام کارها حمایت کنید:
یکی از بزرگترین چالشها در شرکتها، حفظ هیجان در کارمندان نسبت به انجام وظایف است. اگر بخشی از خویشتنشناسی خود را بر مبنای کارهایی بگذارند که انجام میدهند و به شدت به آن اهمیت دهند، تمام انرژی خود را صرف کارها میکنند.
کارمندان را به انجام کارهای به ظاهر غیرممکن تشویق کنید:
داشتن استقلال برای کارمندان، مهم و ضروری است، اما بدون راهنمایی کلی، امکان دارد زمان زیادی را صرف این مساله کنند که چه کارهایی بهتر و به نفعشان است.
کارمندان را با مطرح کردن سوالاتی از این قبیل به چالش بکشید: چرا باید روی این پروژه خاص کار کنید؟ آیا واقعا از زمانی که در اختیار دارید بهترین استفاده را میبرید؟ آیا راههای بهتری برای کارآمدتر انجام دادن این کار وجود دارد؟
استخدام بهترین افراد:
سعی کنید اشخاصی را استخدام کنید که بهکار خود علاقهمند هستند، میدانند چگونه به ابهامات رسیدگی کنند و حتی چگونه خود را به انجام کار سخت، عادت دهند.
منبع: Entrepreneur