مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

اصول پایه برای توسعه مهارتهای رهبری در سازمان

0 37

توسعه مهارتهای رهبری آسان است، به شرطی که ابتداء یک اصل را پایه و اساس این توسعه در نظر بگیریم، این اصل را اصل رهایی از منطقه آسایش – Release from comfort zone – است.

چرا رهایی از منطقه آسایش – comfort zone – برای پیشرفت بسیار مهمه؟ پاسخ این سوال را Neuroleadership به ما داده است.

 منطقه آسایش ذهن

Neurotransmitters نقش مهمی در کارکرد موثر سیستم اعصاب مرکزی و به تبع آن ذهن – Mind – ما دارند، دوپامین و سروتونین بعنوان دو نروترانسمیتر مهم، بخشی از Brain reward system ما را شکل میدهند. این سیستم تاثیر بسزایی بر موفقیت ما دارد.

نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است، تا زمانیکه در ناحیه comfort zone خود باقی بمانیم – و البته fear zone – reward system مغز ما به شیوه ای اثربخش فعال نمی شود.

برای خروج از ناحیه آسایش مهم است ذهن خود را درگیر چالش های هدفمند و معنی دار کنیم.

رهبران موفق بیش از هر چیز دارای چشم انداز و اهدافی روشن و شفاف هستند، هدف آنها بیش از آنکه در یکسری واژه ها و عبارات گم شده باشد، در ذهن آنها به روشنی به تصویر کشیده شده است.آنان بیش از آنکه بدانند می بینند.

جلسه مدیر
  • حال که تصمیم گرفتیم از “ناحیه آسایش” خارج شویم، توسعه را با پرسش سه سوال از خویش آغاز می کنیم:

چرا شایستگی های رهبری خود را توسعه دهم؟

پاسخ به این سوال بسیار مهم است. سعی نکنید پاسخ سریعی به این سوال بدهید، به ذهن خود اجازه دهید روی آن تامل بیشتری داشته باشد. ممکن است لازم باشد برای اندیشه در خصوص این سوال به محیط آرام و خلوتی مانند پارک بروید و به تنهایی قدم بزنید. به روزنگه داشتن مهارتهای رهبریم، ارتقاء به مشاغل بالاتر، افزایش لذت از شغل، … ممکن است بعضی از پاسخ های شما باشد. اینها خوبند ولی کافی نه.

کدامیک از شایستگی ها باید در اولویت توسعه من باشند؟

تصمیم گیری، تفکر استراتژیک، تفکر critical، ارتباط موثر، …

مهم است شایستگی ها را اولویت بندی کنیم و تلاش مستمر و سیستمی در جهت توسعه پایدار آنها داشته باشیم، به اعتقاد نگارنده این مقاله توسعه سه شایستگی دارای بیشترین اثربخشی در دنیای پرچالش امروز ماست:

  • Critical thinking
  • Strategic thinking
  • Agility

Critical thinking و Strategic thinking مجموعه ای متنوع از مفاهیم، راهبردها و تکنیک هایی هستند که به ما کمک می کنند، درست بیندیشیم و درست تصمیم بگیریم، و Agility تحرک ذهنی و فیزیکی ما برای تعامل مناسب و موثر با رویدادها و وقایع قبل از وقوع!. سعی می کنم در مقالات بعدی این سه شایستگی مهم را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

چگونه می توانم شایستگی های موردنظر را توسعه دهم؟

برای برنامه ریزی توسعه شایستگی های مورد نظر خود، کار را با تبیین یک هدف و بیانیه آغاز کنید.

سعی کنید به این سوال پاسخ دهید، پاسخ شما باید مبتنی بر ایده های برگرفته از ذهن خود شما باشد، ایده های مکتوب در کتاب ها و اینترنت خوبند ولی کافی نیستند. آنها را مطالعه کنید ولی نهایتا سعی کنید به تعریفی از نظر خویش دست یابید.

پس از تعریف رهبری، به چهار کارکرد اصلی رهبری بیندیشید، این چهار کارکرد اصلی عبارتند از:

چهار کارکرد اصلی رهبری

این چهار بعد نمایانگر علاقه شما و اینکه دوست دارید دیگران شما را بعنوان یک رهبر چگونه ببینند متکی است. آیا علاقمندید دیگران شما را بعنوان یک متفکر و اندیشمند رهبری Thinking ، یک مجری خوب Doing، یک رهبر خوب Being و یا مدیر توسعه Developing ببینند.

و این یک راهنمای خوب برای انتخاب و توسعه هر یک از چهار بعد رهبری

در مقالات بعدی ادامه این موضوع را با هم مرور خواهیم کرد.

پرویز زارعی
مشاور ارشد، ارزیاب متخصص و مدرس مدیریت

پرویز زارعی

مشاور ارشد، ارزیاب متخصص و مدرس مدیریت
سنجش شخصیت، شایستگی و توانمندی های شخصیتی از دانشگاه کمبریج، BPS و EFPA
Email: zarei@hotmail.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.