مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

همزمان با روز کارمند ؛بررسی 10 ویژگی مدیر خوب از نگاه گوگل

0 59

حدود 10 سال را بر روی پروژه ای به عنوان Project Oxygen کار و تحقیق کرد تا بتواند ویژگی‌های مطلوب و مناسب یک مدیر را شناسایی و سپس از این اطلاعات، برای آموزش به مدیران خود استفاده کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این تحقیقات مشخص شد که مهارت‌های فنی، از درجه اهمیت کمتری نسبت به مهارت‌های هوشی و توانایی درک و کنترل احساسات برخوردارند.

روز گذشته مطلبی با عنوان بررسی ۱۰ ویژگی کارمند خوب از زبان مدیران گوگل منتشر کردیم و بدلیل استقبال مخاطبان مدیرنامه امروز هم شاخص های گوگل برای انتخاب یک مدیر خوب را خدمتتان ارائه می نمائیم

بیشتر بخوانید : بررسی ۱۰ ویژگی کارمند خوب از زبان مدیران گوگل

10 ویژگی یک مدیر خوب از نگاه گوگل چیست؟ موفقیت و پیشرفت شرکت‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. جدای از استراتژی و استخدام کارمندان زبده، یک مدیر خوب و کارآمد می‌تواند شتاب رسیدن به اهداف یک شرکت را دوچندان کند. مدیرانی با ویژگی‌های مطلوب می‌توانند به بهترین شکل از منابع مالی و نیروی انسانی موجود استفاده و مسیر رسیدن به موفقیت را هموار کنند.

Project Oxygen

در همین رابطه، شرکت گوگل حدود 10 سال را بر روی پروژه ای به عنوان Project Oxygen کار و تحقیق کرد تا بتواند ویژگی‌های مطلوب و مناسب یک مدیر را شناسایی و سپس از این اطلاعات، برای آموزش به مدیران خود استفاده کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در این تحقیقات مشخص شد که مهارت‌های فنی، از درجه اهمیت کمتری نسبت به مهارت‌های هوشی و توانایی درک و کنترل احساسات برخوردارند. برای آشنایی بیشتر با این ویژگی‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

1- استفاده بهینه از مشکلات

یک مدیر کارآمد، نه تنها می‌بایست در کمترین زمان ممکن، راه‌حل مناسبی را برای مشکلات پیشنهاد دهد، بلکه باید از مشکلات و شرایط پیش آمده، به عنوان یک کلاس درس برای آموزش به کارمندان خود استفاده کند. این رویه منجر به این خواهد شد تا تیم تحت هدایت این افراد، در مواقع بروز مشکل، دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و تجربیات ارزشمندی را به دست آورند.

2- قدرت بخشیدن به اعضای گروه

مدیران بزرگ، آزادی عمل بیشتری را در اختیار اعضای تیم خود قرار می‌دهند و دست آن‌ها را برای رفتن به دنبال ایده‌هایشان باز می‌گذارند و به آن‌ها این اجازه را می‌دهند تا ریسک کنند، حتی اگر تصمیم‌شان اشتباه باشد. مدیران کارآمد، ابزارهای مورد نیاز را برای کارمندان خود فراهم می‌کنند و برنامه منعطفی را برایشان تعریف می‌کنند.

3- ایجاد محیط کاری امن

در تحقیقی که توسط کارشناسان گوگل صورت گرفت، مشخص شد که یکی از مهم‌ترین کارها در ارتقای عملکرد یک تیم، فراهم کردن یک محیط کاری امن از لحاظ ویژگی‌های روانشناختی است. گوگل در این رابطه می‌گوید: در تیمی‌با محیط کاری که کارمندان در آن از لحاظ روانی، احساس امنیت کنند، اعضای گروه ترسی را نسبت به ریسک کردن به خود راه نمی‌دهند. آنها می‌دانند که اگر مرتکب اشتباهی شوند، هرگز مواخذه نخواهند شد و همواره ایده‌های جدید و سوالات خود را با دیگر اعضای گروه مطرح می‌کنند.

4- خلاقیت و نتیجه محور بودن

مدیران موفق، بیش از آنکه سعی کنند تا خود را به عنوان یک ستاره در جمع نشان دهند، تمام تلاش خود را برای پیشرفت دیگر اعضای تیم بکار می‌بندند. آن‌ها هرگز ابایی از بالا زدن آستین‌هایشان برای شروع یک پروژه ندارند و حتی این مساله باعث ایجاد انگیزه در دیگر اعضای گروه خواهد شد.

5- ارتباطات موفق با کارمندان

ویژگی یک مدیر خوب و موفق، مدیری است که بتواند همواره یک گوش شنوا برای کارمندان خود باشد. این ویژگی باعث می‌شود تا مدیران، به درک بهتری از شرایط و اوضاع تیم خود دست یابند و این کار، همدلی میان آن‌ها را نیز ارتقا خواهد داد. همچنین، مدیرانی که بیشتر با کارمندان خود ارتباط دارند، می‌دانند که می‌بایست برای ارتقای کار خود، تجربیات و دانش خود را با سایرین به اشتراک بگذارند.

6- حمایت از کارمندان

مدیران بزرگ، تیم خود را به بهترین شکل مورد تمجید و احترام قرار می‌دهند. این گروه از مدیران، همواره تلاش می‌کنند تا به اعضای تیم خود در دستیابی به اهدافشان کمک کنند. آن‌ها مدام به گروه، انگیزه می‌دهند و از آن‌ها حمایت می‌کنند.

7- داشتن یک استراتژی دقیق و مشخص

مدیران موفق به خوبی می‌دانند که تیمشان در چه مرحله و وضعیتی قرار دارند، به چه سمتی در حال حرکت‌اند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان به چه چیزی نیاز دارند. آن‌ها همواره تیم خود را در مسیری درست هدایت می‌کنند. همچنین، تلاش می‌کنند تا نقش هر فرد و اهمیت آن را برای رسیدن به هدف اصلی، برای آن‌ها تبیین کنند.

8- برخورداری از مهارت‌های فنی برای کمک به اعضای گروه

مدیرانی موفق، از وظایف تک تک کارمندان خود باخبرند و می‌دانند که با چه چالش‌هایی در طول روز مواجه‌اند. بنابراین، با شناختی کامل، راهکارهایی را برای رفع موانع به کارمندان پیشنهاد می‌کنند.

9- تلاش برای همکاری میان گروهی در شرکت

مدیران ناکارآمد، تیم خود را به عنوان یک جزیره جداگانه در یک شرکت تلقی و حتی برای مقابله با دیگر تیم‌های حاضر در شرکت خود نیز از هیچ تلاش فروگذار نمی‌کنند. اما یک مدیر موفق، تصویری بزرگ‌تر را پیش روی خود می‌بیند و صلاح شرکت خود را در نظر می‌گیرد. آن‌ها سعی می‌کنند تا با همه بخش‌ها، ارتباطی موثر و سازنده ایجاد کنند.

10- تصمیم‌گیرنده‌ای قوی

مدیران موفق، بعد از شناسایی و درک حقایق و درنظر گرفتن دیدگاه‌های اعضای تیم خود، تصمیمات درست و سنجیده‌ای اتخاذ می‌کنند و پروژه خود را به پیش می‌برند. آن‌ها شخص نخست تصمیم‌گیرنده هستند و حتی اگر فرد و یا افرادی هم با این تصمیم موافق نباشند، بازهم بهترین تصمیم را شخصا اتخاذ می‌کنند و مهم‌تر آنکه به این تصمیم خود پایبند می‌مانند.

اگر شرکتی بتواند مدیر و یا مدیرانی را بکار گیرد و این 10 ویژگی یک مدیر خوب را در آن‌ها بپروراند، می‌تواند بهترین نتیجه را برداشت کند.

منبع: Businessinsider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.