مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

همزمان با روز کارمند؛بررسی ۱۰ ویژگی کارمند خوب از زبان مدیران گوگل

کارمند خوب از نظر مدیران گوگل
0 29

در میان شرکت های بزرگ دنیا شرکت گوگل از جمله شرکت های بزرگ دنیا است که در زمینه نیروی انسانی حرف های زیادی برای گفتن دارد. شرکت گوگل همواره از پیشگامان در عرصه کسب و کار و تجارت و توجه به نیروی انسانی بوده است، به طوریکه کارمندان شرکت گوگل را خوشبخت ترین کارمندان دنیا می دانند.در این مطلب نگاهی می اندازیم به ۱۰ ویژگی مدیران محبوب از زبان مدیران برجسته شرکت گوگل.

مهارت نه آموزش دانشگاهی!

لازل باک معاون ارشد رییس عملیات نیروی انسانی گوگل، در مصاحبه ای با نیویرک تایمز در سال ۲۰۱۳ از استراتژی های این شرکت در زمینه نیروی انسانی سخن گفته است. یکی از مسائل مطرح شده این است که گوگل بر روی توانایی های افراد تاکید دارد نه بر روی تحصیلات آنها. بر اساس گفته وی اگر یک فرد تازه فارغ التحصیل بخواهد در گوگل استخدام شود، معدل او ملاک نخواهد بود بلکه بر اساس مهارت های عملی سنجیده می شود.

مهارت

توانایی یادگیری مهمتر از بهره هوشی است

باک همچینین در این مصاحبه گفته است که توانایی یادگیری یک فاکتور اصلی برای گوگل در تصمیم گیری برای استخدام است. شاید امتیاز بالا در یک تست هوش بسیار عالی باشد اما اگر داشتن ظرفیت رشد ثابت نشود، همه‌چیز عوض خواهد شد.

گاهی تخصص مانع اصلی است

متخصص‌ها خیلی در راه خود برای رسیدن به هدف گیر می‌کنند! آنها راه دقیق انجام یک کار را به خوبی یاد گرفته‌اند اما گوگل نیاز به نتایجی دارد که شاید چندان دقیق نباشند اما قطعاً نوآورانه هستند. باک و دیگر مدیران گوگل معتقدند که کسی که تازه به یک رشته‌ی تکنولوژیک وارد شده است ایده‌های بهتری از یک کهنه سرباز در صنعت دارد. بنابراین اگر در یک رشته متخصص نیستید ناراحت نباشید، چوت این پایان منفعت شما خواهد بود.

بداند چه زمانی رهبری کند و چه زمانی پیروی

گوگل به دنبال رهبرانی است که قادر به ترکیب اعتمادبه‌نفس و سازگاری باشند. رهبرانی که برای اجرای یک پروژه پیشرو باشند و هر موقع لازم شد به عقب برگردند و یک شخص واجد شرایط را در میانه‌ی میدان بگذارند.

باک می‌گوید مهم این است که یک رهبر بداند چه زمانی باید قدرت را واگذار کنند و یا پابه‌پای کارمندان خود پیش برود.

برکار خود احساس مالکیت داشته باشد

ممکن است شما برای یک شرکت کار کنید اما گوگل می‌خواهد طوری به کار خود متعهد باشید که انگار شما تنها سهامدار آن شرکت هستید. بر روی هر پروژه طوری کار کنید که انگار آبروی خودتان در میان است نه شرکت. بهترینِ خودتان را در تمام اوقات ارائه کنید.

یا بزرگ شود یا به خانه بازگردد!

عینک گوگل، اتومبیل بدون راننده، اینها ایده‌های کوچکی به نظر می‌رسند؟ شاید حوصله‌ی گوگل از ایده‌های کوچک سر می‌رود و همیشه ترجیحش این است که روی ایده‌های جسورانه و نوآورانه کار کند.

اریک اشمیت، رئیس هیئت مدیره‌ی گوگل گفته بود: من در واقع فکر می‌کنم که بیشتر مردم نمی‌خواهند گوگل برای آنها پاسخ سؤالات‌شان را بیابد، آنها می‌خواهند گوگل بگوید کار بعدی‌شان چه باید باشد.

گوگل همیشه با ایده‌هایی برای هدایت آینده به میدان می‌آید.

در جستجوی غیر منتظره ها باشید

تکنولوژی‌های بسیاری که گوگل پدید آورد، از یک موتور جستجو شروع شد و حالا به خودروی بدون راننده ختم می‌شود. چیزهایی که وقتی گوگل آنها را معرفی کرد، بی سابقه و غیر قابل تصور بودند.

اشمیت می‌گوید:

استراتژی کسب و کار ما رقابت نیست. گوگل برای یک تکه کیک دعوا نمی‌کند، گوگل تصمیم می‌گیرد که چطور یک کیک جدید بپزد.

اگر می‌خواهید یک کارمند موفق باشید، به دنبال راه‌های جدید باشید.

فقط بر روی پول در آوردن تمرکز نکند

گوگل معتقد است که اولویت محصول باید خلق ارزش باشد. بسیاری از پروژه‌های گوگل در بدو ساخته شدن، راهی برای درآمد نداشتند اما این موضوع بعد از آنکه گوگل محصولات ضروری برای مشتریان تولید کرد، حل شد.

استرو تلر، از مدیران گوگل، در مصاحبه ای در بی‌بی‌سی گفته بود: امکاناتی مانند موتور جستجو، مترجم گوگل و یا نقشه‌ها برای عموم  مردم رایگان هستند؛ اغلب هم تا سال‌ها راهی برای تبلیغات یا جبران مالی ندارند. گوگل از اینها پولی درنمی‌آورد و اصلاً برنامه‌ای برای کسب درآمد از آنها ندارد، گوگل تنها ارزشی برای کاربران ایجاد می‌کند. ما کشف خواهیم کرد که بعدها چطور از آن پول دربیاوریم.

پول ساختن

در یک محیط تجارتی به شدت سنتی، این یک نکته‌ی سخت است. اما باید بتوانید اول بر روی ارزش تمرکز کنید و بعد به عنوان یک  کارمند خوب کشف کنید که چطور می‌توانید از خلاقیت خود پول دربیاورید.

بر روی پروژه های دیگر وقت بگذارد

هر جمعه کارمندان گوگل به شرکت می‌آیند تا بر روی پروژه‌هایی که در طول هفته بر روی آنها کار نمی‌کنند، کار کنند. این کار تا کنون منجر به نوآوری‌هایی مانند Gmail شده‌ است که هویت گوگل را تعریف می‌کنند. استرو به عنوان یکی از ناظران پروژه‌های جسورانه‌ی گوگل می‌گوید:  همیشه مشکلی هست که ما می‌توانیم آن را شناسایی کنیم، اما گاهی سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم! مهم این است که به محض کشف یک مشکل، می توانید آن را حل کنید و کارکنان گوگل دراین مورد حرفه‌ ای هستند.

شکست را یک پله ضروری برای پیروزی بداند

به ازای هر پروژه مانند  Gmail، دو جین پروژه‌‌ی دیگر وجود دارد که به جایی نرسیده‌اند و فراموش شده‌اند. حتی عینک گوگل در ابتدا یک پروژه‌ی در هم شکسته می‌نمود. گوگل می‌داند که اشتباهات بزرگ، آنها را به جایی می‌رساند که جهش‌های بزرگ داشته باشند. بنابراین از شکست‌ها نترسید، این شکست‌ها می‌تواند پله‌ی پیش‌برنده‌ی شما به سمت موفقیت بعدی باشند.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.