مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

اینوتکس ۲۰۱۹ رویدادی که راهش را یافته است

0 22

این نمایشگاه بستری برای عرضه نوآوری و فناوری بوده و تمرکز و هدفش، برخلاف نمایشگاه‌های مشابهی که اغلب عرضه و تبادل کالا را هدف‌گذاری کرده‌اند، بر تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارتاپ‌هاست.

این نمایشگاه بستری برای عرضه نوآوری و فناوری بوده و تمرکز و هدفش، برخلاف نمایشگاه‌های مشابهی که اغلب عرضه و تبادل کالا را هدف‌گذاری کرده‌اند، بر تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارتاپ‌هاست.

نمایشگاه اینوتکس تلاش کرده که علاوه بر معرفی فناوری‌های روز به صنایع بزرگ و متوسط، مشتریان محصولات فناورانه را به تولیدکنندگان آنها متصل و سرمایه‌گذاران را با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های فناورانه یا استارتاپ‌ها آشنا کند.
نمایشگاه اینوتکس از سال ۱۳۹۰ دایر شد و به‌تدریج تکامل یافت و بخش‌های مختلف زیست‌بوم کارآفرینی کشور را دربرگرفت.

اولین دوره نمایشگاه، با نام «نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته روسیه»، اسفندماه ۱۳۹۰ و با حضور ۵۲ شرکت کشور روسیه در سالن حجاب برگزار شد. دومین دوره نیز با همین عنوان اسفندماه ۱۳۹۱، با حضور ۷۲ شرکت روسی، اوکراینی و بلاروسی، در همان مکان دایر شد.

با توجه به استقبال گسترده و درخواست سایر کشورها برای عرضه فناوری‌های خود به شرکت‌های ایرانی، نمایشگاه از دور سوم به نمایشگاهی بین‌المللی بدل شد و عنوان «نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری» را برای خود برگزید. همچنین، با توجه به نیاز به برگزاری هرچه حرفه‌ای‌تر نمایشگاه، مکان برگزاری نیز به محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران تغییر یافت.

طی دوره‌های سوم، چهارم و پنجم نمایشگاه، ۶۲۹ شرکت فناور از ۲۴ کشور مختلف حضور یافتندکه دستاورد آن انعقاد ۱۲۹مورد تفاهمنامه و قرارداد میان شرکت‌کنندگان بود. سرانجام، سال ۱۳۹۶، نمایشگاه اینوتکس به صورت آزمایشی و محدود میزبان برخی از استارتاپ‌ها و مخترعان کشور بود. دوره هفتم این نمایشگاه با توجه به استقبال گسترده مخاطبان سال ۱۳۹۷ و با حضور تمامی اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور برگزار شد.

هشتمین نمایشگاه اینوتکس، تحت‌ عنوان INOTEX2019، در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران دایر شد. اینوتکس ۲۰۱۹ محدودیتی برای فعالیت شرکت‌های صاحب فناوری و نوآوری و نیز اکوسیستم استارتاپی قائل نبوده است. به طور کلی، نمایشگاه اینوتکس دربرگیرنده فناوری‌ها و نوآوری‌های حوزه‌های مختلف است.

اینوتکس ۲۰۱۹ حوزه‌های فناوری زیستی و زیست‌محیطی، تجهیزات و لوازم پزشکی و بیمارستانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مخابرات، فناوری‌های مرتبط با نفت و گاز، انرژی‌های تجدیدپذیر، نانو فناوری، شیمی و مواد جدید، فناوری‌های شهری، هوافضا و مکانیک، دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های شناختی را پوشش داد.

اینوتکس ۲۰۱۹، بستری برای بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری

بازیگران مختلف اکوسیستم نوآوری و فناوری در هیئت غرفه‌دار، بازدیدکننده، سخنران، پنلیست، منتور، سرمایه‌گذار و الخ در نمایشگاه اینوتکس حضور داشتند. در واقع، اینوتکس ۲۰۱۹ بستر ملاقات و شبکه‌سازی فعالان اکوسیستم بود و زمینه ملاقات با منتورها، استارتاپ‌های برتر، شتابدهنده‌ها، سرمایه‌گذاران و الخ را فراهم آورد.

لازم به تأکید است که امسال نمایشگاه میزبان اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه و مهمانانی از ۶۲ کشور مختلف بود. علاوه بر این، رقابت استارتاپ‌ها در حضور سرمایه‌گذاران و امتیازدهی به آنان توسط داوران مطرح ایرانی و بین‌المللی از جمله رویدادهای مهم نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ بود.

در افتتاحیه نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ چه گذشت؟

در ابتدای مراسم اکبر قنبرپور، دبیر هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری، درباره تاریخچه، نحوه شکل‌گیری و اهداف این رویداد گفت. او افزود: «سال ۲۰۱۸ از نسل جدید اینوتکس رونمایی شد که تمامی ارکان و اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور در آن حضور داشتند. امسال نیز اینوتکس ۲۰۱۹ را با شعار «اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف» برگزار می‌کنیم و بازیگران اکوسیستم (شامل استارتاپ‌ها، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، سرمایه‌گذاران، شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان و شرکت‌های کوچک فناور) به تبادل دستاوردها و معرفی توانمندی‌های خود می‌پردازند.»

در ادامه، بهمن حسین‌زاده، معاون وزیر صنعت و مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت که سال گذشته تفاهمنامه‌ای با معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور امضاء و مقرر شد به مشارکت‌کنندگان اینوتکس ۵۰درصد تخفیف داده شود. او افزود: «نمایشگاه بین‌المللی تهران ظرفیت بدل‌شدن به فضایی نوآورانه را برای حضور شرکت‌های نوآور دارد و خوشحالیم که این فضا را در اختیار جوانان متفکر و خلاق کشور قرار می‌دهیم.»

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، در ادامه مراسم، با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری در بخش استارتاپی و مبارزه با اقتصاد نفتی و سنتی، گفت: «باید به بخش سنتی ثابت کنیم که هر جا استارتاپی تأسیس شود آنها با شکست مواجه خواهند شد و راهی جز سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها ندارند.»

اینوتکس‌پیچ، رویدادی برای رقابت استارتاپ‌ها

یکی از رویدادهای جانبی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ رقابت میان استارتاپ‌ها بود که «رویداد اینوتکس‌پیچ» نام گرفت. این رقابت‌ها در مرحله اول فروردین و اردیبهشت‌ماه سال ۹۸، در ۶ شهر مختلف ایران (یزد، بندرعباس، رشت، تهران، بیرجند و کرمانشاه)، انجام شد و مرحله بعدی این رویداد در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ سپری شد. رقابت اینوتکس‌پیچ با هدف معرفی و سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و استارتاپ‌های مستعد شهرهای مختلف کشور انجام شد.

رویداد اینوتکس‌تلنت، فرصتی مناسب برای استارتاپ‌ها

اینوتکس‌تلنت نوعی شتابدهی شغلی است که شرکت‌ها و جوانان، به‌ویژه دانشجویان و تازه‌فارغ‌التحصیلان را کنار یکدیگر جمع می‌کند. این رویداد دو روزه که در اینوتکس ۲۰۱۹ برگزار شد، شرکت‌های بزرگ را به جوانان مستعد وصل کرد. این رویداد به ایجاد فرصت‌های شغلی کمک شایانی کرد و بر توانایی جوانان به‌منظور تصمیم‌گیری آگاهانه جهت انتخاب شغل مناسب افزود.

جوانان هم با سازمان‌ها ملاقات و مهارت‌هایشان را برای دستیابی به مشاغل مناسب تقویت کردند. در بخش اول، شرکت‌کنندگان درباره «کشف ارزش خود» و «سهم‌بندی بازار» آموزش دیدند. در بخش دوم، هر آنچه را که آموخته بودند تمرین و خود را به شرکت‌ها معرفی کردند. علاوه بر این، بازخوردهایی را که نسبت به نحوه ارائه‌شان (معرفی) به ارگان‌ها وجود داشت دریافت کردند و نحوه تصمیم‌گیری آگاهانه را درباره انتخاب مسیرهای شغلی مختلف فراگرفتند.

شرکت‌های دانش‌بنیان در اینوتکس ۲۰۱۹

از زمان برگزاری اولین دوره نمایشگاه تاکنون، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بیشترین غرفه‌های نمایشگاه را ازآن خود کرده‌اند. این شرکت‌ها در اینوتکس ۲۰۱۹ به‌عرضه محصولات و فناوری خود پرداختند، با مشتریان ملاقات کردند، شرکت‌های متناظر خود را دیدند و بعد از نمایشگاه، برای پیگیری توافقاتی که به عمل آمده، برنامه‌ریزی کردند.

۲۰ بروکر فناوری دراینوتکس ۲۰۱۹شرکت کردند

بروکرهای فناوری در هشتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری حضور داشتند و به ارائه خدمات خود در اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور پرداختند. این بروکرها ذیل شبکه فن‌بازار ملی ایران هستند و از جمله فعالیت‌های اصلی آنها می‌توان به بازاریابی محصولات دانش‌بنیان و فناورانه، جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها، طرح‌های فناورانه، اختراعات و نیز تسهیل انتقال دانش فنی اشاره کرد.

استارت‌آپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوران، مخترعان، صاحبان صنعت و حتی سرمایه‌گذاران برای تسهیل فعالیت‌های خود در این اکوسیستم، به این بروکرها مراجعه می‌کنند. شبکه فن‌بازار ملی ایران دارای ۴۰ بروکر فناوری در کشور است و در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹، ۲۰ بروکر به ارائه خدمات خود پرداختند.

استارتاپ‌ها در اینوتکس ۲۰۱۹

یکی از اجزای مهم اکوسیستم‌های نوآوری دنیا استارتاپ‌ها هستند. پس از تجربه موفق نمایشگاه برای میزبانی استارتاپ‌ها در ادوار قبلی، امسال فضای بزرگتری به این کار اختصاص داده شد. نحوه استقرار استارتاپ‌ها در نمایشگاه به‌صورت کانتراستندآپ بود و در یک فضای باز بدون بخش‌بندی، مانند غرفه‌ها، به معرفی خود و ارائه محصول یا خدمت خود پرداختند.

یقیناً حضور همزمان استارتاپ‌های ایرانی و خارجی در کنار سرمایه‌گذاران، منتورها، شرکت‌های فناور و… نه تنها به هم‌افزایی آنها کمک شایانی کرد که به‌اشتراک‌گذاری دانش و تجربیات را موجب شد. همچنین، فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک را پدید آورد.

ایستگاه کار اینوتکس

ایستگاه کار اینوتکس با همکاری استارتاپ دانشکار بستری را در اینوتکس ۲۰۱۹ فراهم کرد تا شرکت‌های حاضر فرصت‌های شغلی و کارآموزی خود را به نمایش بگذارند و بازدیدکنندگان نیز رزومه خود را ارسال کنند. علاوه بر این، تمامی بازدیدکنندگان با حضور در این ایستگاه، ضمن انجام آزمون‌های شخصیتی، توانمندی‌ها و استعدادهای خود را بهتر شناختند.

نمایشگاه اینوتکس محیطی بود که بسیاری از شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در اکوسیستم فناوری کشور در آن گردهم آمدند. هر یک از این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها برای گسترش فعالیت‌ها، انجام پروژه‌های خود و حتی به عنوان هم‌تیمی نیاز به جذب نیروی انسانی خلاق و باانگیزه داشتند. از طرفی، بسیاری از بازدیدکنندگان علاقه‌مند بودند که در بعضی از شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به عنوان کارآموز مشغول به کار شوند یا شانس خود را برای استخدام در آنها یا تبدیل‌شدن به عناصر اصلی استارتاپ‌ها امتحان کنند.

آنچه در رویداد کوآپ اینوتکس ۲۰۱۹ رخ داد

آنچه در رویداد کوآپ (Co-Opp) اینوتکس اجرا شد، برگزاری جلسات B2B بین افراد کلیدی شرکت‌های بالغ و استارتاپ‌های حوزه‌های مشخص و طبقه‌بندی‌شده بود که بر اساس نیاز هر دو سمت تنظیم شد. محوریت جلسات ایجاد یک همکاری ثمربخش بین طرفین بود که منجر به رفع نیاز به بازار، سرمایه، نوآوری سازمانی و حتی افزایش مشتریان شود.

هر شرکت بین سه تا پنج جلسه  ۱۵ الی ۲۰ دقیقه‌ای با استارتاپ‌ها برگزار کرد. در این جلسات با جهت‌دهی تیم دیموند که درباره هر دو شرکت مطالعه کرده بود، امکان همکاری بین شرکت و استارتاپ بررسی می‌شد. البته اعلام شد که همکاری دیموند با شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به برگزاری این رویدادها نخواهد شد و در ادامه جلسات، خدماتی در راستای تسهیل روند آتی بین شرکت‌ها و استارتاپ‌ها به آنها ارائه می‌شود.

اینو جوان و اینوتکس ۲۰۱۹

اینوجوان امسال در مساحتی حدود۳۰۰متر و با چند رویداد مجزا، با حضور سازمان بین‌المللی یونیسف، در مقام همراه و حامی اینوجوان، فضای متفاوتی را در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ برای کودکان و نوجوانان رقم زد. در اینوجوان علاوه بر تمرین ایده‌پردازی، کارتیمی و کسب تجربه، آموزش‌های لازم همراه با بازی و سرگرمی برای هر فرد ایجاد شده بود.

علی‌بابا در اینوتکس ۲۰۱۹ از راه‌های قدرتمند‌کردن یک برند گفت

در پادکست ۱۰ صبح که در حاشیه هشتمین نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ اجرا شد، توحید علی‌اشرفی، مدیر ارشد علی‌بابا، به بررسی موضوعات مختلفی همچون راه‌های قدرتمند‌کردن یک برند پرداخت.
علی‌اشرفی پیوستگی مفهوم برند را یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت یک استارت‌آپ دانست و گفت: «مجموعه علی‌بابا برای رسیدن به این نقطه از دوران پرتنشی عبور کرده و هر مجموعه موفقی باید از همان گام‌های اول به هویت و اصالت برند خود فکر کند.»

او در ادامه افزود: « علی‌بابا همان روزهای نخست به جزئیات تقویت‌کننده برندسازی فکر می‌کرد؛ به عنوان مثال، هویت رنگ برند و برنامه‌ریزی برای تیم‌های مختلف کاری در این مجموعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.»
علی‌اشرفی اهمیت پیروی از خط‌مشی‌های تعریف‌شده در برندینگ را خاطرنشان و بیان کرد: «برندینگ بازتاب نوعی اصولگرایی در رعایت قواعد و چارچوب‌های این مفهوم است؛ یعنی در برندینگ باید اصول شناخته‌شده‌ای را لحاظ کنیم و آنها را بسط و گسترش دهیم»

رویداد ارائه معکوس در اینوتکس ۲۰۱۹

Reverse Pitch (ارائه معکوس) رویدادی مبتنی بر تقاضای نوآوری است که شرکت‌های بزرگ و سازمان‌ها در آن چالش‌ها و نیازهای فناورانه خود را معرفی می‌کنند. علاوه بر این، از مخاطبان خواسته شد که پیشنهادهای نوآورانه خود را برای حل چالش‌ها در مهلت مقرر ارسال کنند و از فرصت همکاری با سازمان متقاضی‌ بهره‌مند شوند. حضور سازمان‌های معتبر می‌تواند فرصت مناسبی برای Scale up شرکت‌های نوپا و استارپ‌ها در مراحل رشد باشد.

سی‌ونهمین نشست رؤسای پارک‌های فناوری کشور

سی‌ونهمین نشست رؤسای پارک‌های فناوری کشور، با هدف هم‌اندیشی، هم‌افزایی و تبادل نظر، همزمان با هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری (۲۰۱۹ INOTEX)، در محل تالار مروارید، واقع در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران، برگزار شد.

در این نشست که روز چهارشنبه، ۲۲ خردادماه ۹۸، برگزار شد، ضمن بررسی آخرین تحولات در حوزه پارک‌های فناوری، رئیس پارک فناوری پردیس و رؤسای پارک‌های علم و فناوریِ زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به ارائه نقطه‌نظرات و دغدغه‌های خود پیرامون توسعه فناوری و کمک به کارآفرینی و نوآوری پرداختند.

همچنین، با توجه به برگزاری اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه (APIF) در نمایشگاه اینوتکس، رؤسای پارک‌های فناوری سراسر کشور در پنل مربوطه با عنوان”policymaking practices to support technology parks and incubation centers” حضور پیدا کردند. بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه، از جمله استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های جسورانه، پارک‌های فناوری، تجربه فناوری، کافه سرمایه و … از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.