مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

توسعه زیرساخت‌های مجازی، رونق‌بخش اقتصاد آسیب‌دیده از کروناست [گفتگو]

0 28

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز بر این باور است که، راهکار ترمیم اقتصاد آسیب‌دیده از کرونا توسعه زیرساخت‌های مجازی، تحقق دولت الکترونیک و فرهنگ‌سازی است.

امیر سروستانی ، با بیان اینکه در شرایط بحرانی بیش از هر چیز نگرش اقتصادی باید تغییر کند، اظهار داشت: باید از فعالیت‌های سنتی به سمت فعالیت‌های نو مبتنی بر حوزه مجازی حرکت کنیم.

سال‌هاست از دولت الکترونیک سخن می‌گفتیم اما عملا اراده‌ای در تحقق آن وجود نداشت، با شیوع کرونا در دو سه ماه اخیر بسیاری از قوانین دست‌ و پاگیر در این حوزه از میان رفت و کاغذ بازی اداری(بروکراسی) حذف شد، همین مساله باید در اقتصاد هم شکل گیرد.

وی بیان کرد: در این مدت شاهد بودیم که شرکت‌های نوپا (استارتاپ‌ها) که در یکی دو سال اخیر در اقتصاد نمود یافته‌اند، با شیوع کرونا شکوفا شده‌اند و آنها بهترین فرصت را برای توسعه در دست دارند، این موارد تغییراتی است که در اقتصاد رخ می‌دهد و ناگزیریم به سمت آن گام برداریم.

تحولات مثبت در انتظار فعالیت‌های الکترونیکی

استاد حسابداری دانشگاه فنی و حرفه‌ای باهنر شیراز با بیان اینکه با شیوع کرونا، مطالبه کلیت جامعه و رویکرد نظام و دولتمردان به ‌سوی ایجاد تغییرات برای فعالیت در بستر الکترونیک و فضای مجازی است، افزود: با فرض عملی‌شدن چنین اقدامی، در بلند مدت تحولات مثبتی از منظر تغییر زیرساخت‌ها، تغییر نگرش اقتصاد و فرآیندها رخ خواهد داد.

وی، تاثیری که کرونا در کشورهای در حال توسعه بر جای می‌گذارد با کشورهای توسعه‌یافته را مقایسه کرد و گفت: کشورهای توسعه‌یافته، بسیاری از مراحل را از پیش طی کرده‌اند به عنوان مثال زیرساخت‌های الکترونیک خود را توسعه داده‌اند. اما در صورت ادامه بیماری در کشورهای در حال توسعه، شاهد تغییرات بیشتری خواهیم بود زیرا مردمان این کشورها ناگزیرند خود را بیشتر با شرایط تطبیق دهند.

سروستانی، با تاکید بر اینکه برای زیست بهتر در ایران پس از کرونا باید حوزه‌هایی همچون سازمان پدافند غیرعامل تقویت شود، بیان داشت: این سازمان هیچ‌گاه پیش از این مثلا در حوزه آموزش دانشگاهی پیش‌بینی نکرده بود که ممکن است روزی ارتباط حضوری با دانشجویان قطع شود بنابراین برای توسعه زیرساخت‌های الکترونیک در مراکز علمی و آموزشی ورود نکرده بود، درواقع پیش‌بینی حوادث غیر مترقبه نشده بود، گرچه در نهایت دانشگاه‌ها خود را با تغییرات تطبیق دادند.

وی ادامه داد: توجه به تامین امنیت فضای مجازی برای توسعه کسب و کارهای دیجیتال و استفاده بیشتر از نرم‌افزارها و امکانات نیز در این زمینه ضروری است، همچنین نباید از حمایت از شرکت‌های نو پا (استارتاپ‌ها) و افراد خوش‌فکری که می‌توانند با در اختیار داشتن امکانات تحولاتی را ایجاد کنند، غافل شد.

فرهنگ‌سازی برای همراهی مردم در بحران‌ها ضروری است

به گفته این استاد دانشگاه، همچنین فرهنگ‌سازی نیز باید به‌مثابه یکی از موضوع‌های بسیار مهم در کنترل بحران‌ها در نظر گرفته شود، چراکه برای مثال در شیوع کرونا شاهد آن هستیم گاه مردم به توصیه‌ها اعتنایی نمی‌کنند، مثلا از مردم در درخواست می‌شود مسافرت نروند اما مشاهده می‌کنیم جاده‌ها شلوغ است، چنین مساله‌ای نیازمند فرهنگ‌سازی جدی است و باید دید چرا برخی مردم در زمان بحران از تصمیمات حوزه مدیریتی تبعیت نمی‌کنند؟

سروستانی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تغییرات اقتصادی کرونا در سطح استانی از تغییرات حوزه ملی اندکی متفاوت است، اظهار داشت: این موضوع به‌ویژه در استان‌هایی که آنچنان صنعتی نیستند و اقتصادشان بیشتر مبتنی بر گردشگری و درمان است، بیشتر به چشم می‌خورد.

بخش خدمات در فارس بیش از همه تحت تاثیر کروناست

وی افزود: درواقع باید گفت استان‌هایی مانند فارس به لحاظ اقتصادی بسیار تحت‌تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته‌اند، از سوی دیگر هم باید به کاهش چشمگیر درآمدها در حوزه توریست درمانی اشاره کرد، زیرا اقتصاد این حوزه ظرف سال‌های اخیر در فارس بسیار رشد کرده بود.

سروستانی اضافه کرد: از آنجا که شیراز یکی از قطب‌های مهم پزشکی کشور به‌شمار می‌رود، همه‌ساله پذیرای بیمارانی از کشورهای مختلف جهان بود که در کنار بهره‌مندی از خدمات درمانی در زمینه گردشگری تاریخی و فرهنگی نیز فعال بودند و از چند منظر برای استان درآمدزایی می‌کردند اما شیوع کرونا بهترین فرصت سالانه یعنی سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت را سوزاند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشورمان صنایع مختلف تحت تاثیر منفی شیوع کرونا قرار گرفتند، گفت: عمدتاً مناطق صنعتی، کمتر از کرونا تاثیر پذیرفتند بدین‌معنا نمی‌توان کارخانه‌ای را یافت که به ‌صورت بلندمدت تولید را متوقف کرده باشد. حتی در برخی حوزه‌ها فعالیت کارخانه‌ها دوچندان شده است و تاثیر مثبت پذیرفتند، مثلا در صنایع شوینده و غذایی.

سروستانی ادامه داد: اما در جمع‌بندی کلی، اثر منفی کرونا بر اقتصاد بیش از اثرات مثبت آن است، با این حال، دولت تلاش می‌کند که از تبعات اقتصادی کرونا بکاهد، برای نمونه باید به دستور بازگشایی اکثر صنایع و مشاغل و حتی مراکز تفریحی اشاره کرد که همگی در راستای کاهش آسیب‌های اقتصادی به ‌شمار می‌رود.

نباید از ترس مرگ خودکشی کرد

وی، با بیان اینکه رهایی از تاثیرات منفی کرونا بسیار زمان‌بر است و نمی‌توان برای آن بازه‌ای یکی‌دو ماهه تعیین کرد، گفت: نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم، اگر موضوع اقتصاد را رها کنیم، معیشت مردم بیش از پیش تحت تاثیر قرار می‌گیرد، برخی نیز در این میانه به دولت انتقاد می‌کنند که چرا دستور بازگشایی مشاغل را صادر کرده است اما نباید از یاد برد که معیشت مردم بالاخره باید تامین شود و توان و محدودیت‌های دولت اجازه نمی‌دهد که بتواند در طولانی‌مدت به اقشار مختلف یارانه پرداخت کند.

سروستانی، بحران کرونا را مهم‌ترین بحران دهه‌های اخیر برشمرد و بیان کرد: به ۲ دلیل باید از کرونا به عنوان بحرانی جهانی یاد کرد، نخست ویژگی واگیر بودن بیماری و دیگر، فراگیری بیماری در کشورهای توسعه‌ یافته است.

وی ادامه داد: تقریبا هیچ کشور صنعتی به جز استرالیا و نیوزیلند وجود ندارد که موفق به کنترل بیماری شده باشد اما در سایر نقاط که اقتصاد جهان به آنها وابسته است، شیوع کرونا آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر پیکره اقتصاد بین‌الملل وارد آورد، برای نمونه شاخص بورس آمریکا به شدت سقوط کرد، در حالیکه رونق‌گیری حوزه سرمایه یکی از دستاوردهای دولت ترامپ به‌شمار می‌رفت، افزون بر این قیمت نفت به کمترین میزان در دهه‌های گذشته رسید.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.