مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

5 نکته برای ادامه مسیر کسب وکارها با وجود همه گیری کرونا

کسب وکارها و کرونا
0 27

اصلی ترین ایده ای که می تواند موفقیت و ادامه حیات کسب وکارها در این دوره را تضمین کند، توانایی دیجیتالی شدن و تغییر کردن است.

سال 2020 برای کسب وکارها شبیه به ترن هوایی و پرفرازو نشیب بود. محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا همه چیز را دگرگون کرد. وضعیت اقتصادی کشورهای مختلف گویای رکود و کاهش رشد اقتصادی است.

برای مثال در آخرین گزارش ها از وضعیت اقتصادی کشورها، رشد اقتصادی سنگاپور در ماه اوت سال جاری5 تا 7 درصد کاهش یافته است و عملکرد اقتصادی این کشور در سال 2020، بدترین عملکرد در تاریخ این کشور بوده است.

خروجی بخش صنعت در سنگاپور در مقایسه با 2019، 6.7 درصد کاهش یافته است در حالیکه نرخ بیکاری هم از 2.4 درصد در ماه مارس به 2.9 درصد در ماه ژوئن رسیده است. هم چنین فروش خرده فروشی ها هم 27.8 درصد در ماه ژوئن کمتر شده است.

با این حال عملکرد بعضی کسب وکارها به ویژه پتلفرم های تحویل و تجارت آنلاین نشان می دهد همه گیری کرونا برای همه بد نبوده است. مهم ترین نکته در افزایش درآمد و ادامه حیات و موفقیت این کسب وکارها در دوره همه گیری، انعطاف در تغییر و دیجیتالی شدن است. یک شرکت در سنگاپور به نام EmpatKali  با شعار الان بخر، بعدا پرداخت کن شرایط جالبی را برای پرداخت های آفلاین و آنلاین فراهم کرده است.

یک استارت آپ دیگر به نام Safe Space با تسهیل شرایط مشاوره آنلاین به جای گفت وگوی رو در رو، برای ادامه کار خود خلاقیت به خرج داده است. همینطور که جهان به سال 2021 نزدیک می شود، امیدها به پایان همه گیری کرونا هم کمرنگ تر شده است. کسی نمی داند این ویروس تا چه زمانی از بشر قربانی می گیرد بنابراین جنگ با کرونا هم چنان ادامه دارد.

کسب وکارها هم ناچارند برای ادامه کار خود ابتکار عمل به خرج دهند. دنیس پوه، مشاور کسب وکار در سایت e27  برای ادامه حیات استارت آپ ها در دوره همه گیری کرونا پنج نکته را مطرح کرده است که خلاصه ای از آن را می خوانید.  

نظم دهی قانونی به کسب وکار

پایه و اساس امور حقوقی در کسب و کارتان را محکم کنید. توافق سهامداران و بنیانگذاران  از مهم ترین مواردی است که باید آن را شفاف کرد.

شفافیت این موارد در ادامه کار کسب وکار و تعاملات میان افراد موثر است. دانستن مسئولیت ها، تعهدها و نقاط قابل اتکا و رویه های قانونی خروج یا ورود به کسب کار به اندازه مسیرهای جذب سرمایه اهمیت دارد. در مورد این چیزها شفاف سازی کنید.

چقدر سرمایه در کار است؟

دولت ها در بسیاری از کشورها تسهیلاتی را برای کمک به کسب وکارها پرداخت می کنند. پیش از برنامه ریزی برای بودجه و سرمایه، درباره کمک هزینه هایی که ممکن است دریافت کنید، مطمئن شوید.

در درازمدت این کمک هزینه ها به چالش تبدیل می شوند. در تصمیم گیری برای تامین سرمایه برای کسب وکار خود عجله نکنید. پول همه سرمایه گذاران برای شما خوب نیست. با در نظر گرفتن یک برنامه درازمدت بدانید که با افزایش سرمایه چه انتظاراتی از کسب وکار شما مطرح می شود.

حرکت با سرعت مطمئن

دورکاری و کار در خانه از پیامدهای همه گیری کروناست که امتیازهای بسیاری دارد اما بدون چالش نبوده است. بررسی ها نشان می دهد بهره وری نیروی 74 درصد از سنگاپوری ها در خانه بیشتر از وضعیت کار منظم در ادارات است. تنها 32 درصد از سنگاپوری ها دورکاری را موقت دانسته اند و 51 درصد از آن ها دوست دارند تصمیم گیری درباره دورکاری یا حضور در محل کار به آن ها سپرده شود.

باتوجه به تجربه دورکاری یا به عبارت بهتر کار در منزل، کسب وکارها باید تکلیف خود را با ساعات کاری مشخص کنند. درباره  ساعات کاری خود، همکاران و شرکا شفاف عمل کنید. مثل شفافیتی که در سرمایه گذاری، برنامه ریزی و … دنبال می کنید.

توسعه متناسب با توان

60 تا 70 درصد از کسب وکارها به دلیل اختلاف بنیانگذاران با گروه های کاری در کسب وکار شکست خورده اند. بسیاری از بنیانگذاران کسب وکارها، در جمع یک چیز می گویند و در گفت وگوهای انفرادی یک چیز دیگر. بنابراین لازم است هرچیزی که مایه آزارتان می شوید را ثبت کنید و برای حل آن تلاش کنید.

موارد آزار دهنده کوچک در آینده به مشکلات بزرگ استارت آپ تبدیل می شوند. یک دام متداول برای کارآفرینان گسترش بیش از اندازه کار است. افزودن ویژگی های جدید، اضافه کردن افراد تازه به گروه یا تولید محصولات تازه را باید با توجه به توان مجموعه دنبال کرد.

برای سازگاری و ترک کردن آماده شوید

شرایط و موارد به طور دائم در حال تغییر است بنابراین هیچ وقت، هیچ چیزی را به طور مطلق نپذیرید. ارزیابی دائمی به شما در تعیین مسیر درست و سازگاری با شرایط جدید کمک می کند. گاهی یک توقف به معنای شروعی تازه برای کسب وکار است یا ترک کردن یک گروه برای ساخت یک گروه تازه لزوما رخداد منفی نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.