مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

حداقل حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

شروع گمانه زنی ها با نزدیک شدن به زمان بررسی لایحه بودجه و مشخص شدن میزان دریافتی کارمندان و بازنشستگان

0 756

چیزی به پایان سال نمانده است و باز هم بازار گمانه‌زنی‌ها برای رقم حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران داغ شده است. بسیاری از کارمندان به دنبال این هستند که بدانند پایه حقوق آنها چه میزان افزایش خواهد داشت و آیا این مبلغ می‌تواند مخارج زندگی و معیشت آنها را تأمین کند.

ایران تلنت : به رسم هر سال تصمیم گرفتیم تا قبل از اعلام شورای عالی کار، هیأت دولت و مجلس، درباره حدس‌ها و گفته‌ها مسئولین در مورد رقم حقوق ۱۴۰۱ صحبت کنیم.

همان‌طور که می‌دانید، با تصویب مجلس و دولت، حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۲۵ درصدی همراه شد و به این ترتیب حداقل مبلغ آن به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که این افزایش در سال ۹۹ برابر با ۱۵ درصد بود و طی مصوبه مجلس حداقل پرداختی به کارکنان و بازنشستگان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شد.

اما جزئیات نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱ میزان دریافتی افراد به صورت پلکانی از ۵ درصد تا ۲۹ درصد افزایش خواهد داشت و به این ترتیب درصد افزایش حقوق برای تمام افراد یکسان نخواهد بود. به این ترتیب و براساس بودجه سال ۱۴۰۱ حقوق افرادی که از متوسط حقوق کمتر می‌گیرند از حقوق افرادی که از متوسط بیشتر می‌گیرند، بیشتر رشد خواهد داشت و نتیجه آن این است که فاصله حقوق برای تمام افراد کم خواهد شد و دیگر شاهد شکاف حقوق و دستمزد میان کارکنان نخواهیم بود.

به این ترتیب، حداقل و پایه حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ برای کارمندان و کارگران با ۲۹% رشد از ۳ میلیون و پانصد هزار تومان به ۴ میلیون و پانصد هزار تومان افزایش می‌یابد.

اما با توجه به اینکه این رقم هنوز به تصویب نرسیده است، صحبت‌ها و شکایت‌های بسیاری نسبت به رقم آن مطرح می‌شود و این موضوع در مجلس نیز بسیار مورد بحث است. در این خصوص ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، اعلام کرده است:

تمام سعی ما این است که با توجه به بحث حذف ارز ترجیحی، بحث گران شدن کالاهای اساسی و همچنین تورم انتظاری که تحت تاثیر عوامل مختلف ایجاد خواهد شد تا حد امکان عدد افزایش حقوق را به قانون نزدیک کنیم.

فزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده پیشنهاد کمیسیون ما بود که با توجه به وضعیت تورم حداقل حقوق در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد که در کمیسیون تلفیق هم به تایید و تصویب رسید؛ همچنین معافیت مالیاتی را هم ۶ میلیون تومان در نظر گرفتیم.

دولت با توجه به اینکه حداقل حقوق را ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته بود، معافیت مالیاتی را هم ۵ میلیون درنظر گرفته بود. استدلال ما همین بود که با توجه به خط فقری که الان تعریف می‌شود ما بخواهیم برای حقوق ۵ میلیون مالیات در نظر بگیریم، جمعیت زیر خط فقر را هم مشمول مالیات کرده‌ایم که با توجه به افزایش کم حقوق منصفانه نبود. که هر دو مساله را پیشنهاد دادیم و رأی آورد، ان‌شاءالله بتوانیم در صحن هم دفاع کنیم و رأی بیاورد.

مقایسه جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱

اعداد زیر را بر اساس بالاترین میزان افزایش حقوق یعنی ۲۹ درصد محاسبه شده است. توجه داشته باشید که ارقام موجود در این جدول به ریال نوشته شده است:

جدول حقوق و مزایا کارمندان و کارگران – بدون سابقه کار

ردیف شرح ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
۱ حداقل دستمزد روزانه ۸۸۵,۱۶۵ ۱,۱۴۱,۸۶۲
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۳۴,۲۲۵,۸۸۵
۳ حق مسکن ماهیانه ۴,۵۰۰,۰۰۰ ۵,۸۰۵,۰۰۰
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۷,۷۴۰,۰۰۰
۵ حق اولاد (یک فرزند) ۲,۶۵۵,۴۹۵ ۳,۴۳۸,۴۸۸
۶ حق اولاد (دو فرزند) ۵,۳۱۰,۹۸۴ ۶,۸۵۱,۱۶۹
۷ حق سنوات ماهانه (شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار) ۱,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۸۰۶,۰۰۰
۸ مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار) ۳۷,۰۵۴,۹۵۰ ۴۷,۸۰۰,۸۸۵
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار) ۳۹,۷۱۰,۴۴۵ ۵۱,۲۲۶,۴۷۴
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار) ۴۲,۳۶۵,۹۴۰ ۵۴,۶۵۲,۰۶۵
  • جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ (اعداد به ریال است)
  • این ارقام هنوز به تصویب نرسیده است.

 

جدول بالا در مورد حقوق افرادی بود که بدون سابقه کار هستند و در جدول زیر به بررسی میزان حقوق و مزایای کارمندان با یک سال سابقه کار می‌پردازیم.

 

جدول حقوق و مزایا کارمندان و کارگران – (حداقل یک سابقه کار)

ردیف شرح ۱۴۰۰ ۱۴۰۱
۱ حداقل دستمزد روزانه ۸۸۵,۱۶۵ ۱,۱۴۱,۸۶۲
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ۳۴,۲۲۵,۸۸۵
۳ حق مسکن ماهیانه ۴,۵۰۰,۰۰۰ ۵,۸۰۵,۰۰۰
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۶,۰۰۰,۰۰۰ ۷,۷۴۰,۰۰۰
۵ حق اولاد (یک فرزند) ۲,۶۵۵,۴۹۵ ۳,۴۳۸,۴۸۸
۶ حق اولاد (دو فرزند) ۵,۳۱۰,۹۸۴ ۶,۸۵۱,۱۶۹
۷ حق سنوات ماهانه (شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار) ۱,۴۰۰,۰۰۰ ۱,۸۰۶,۰۰۰
۸ مجموعه دریافتی افراد مجرد (بدون سابقه کار) ۳۸,۴۵۴,۹۵۰ ۴۹,۶۰۶,۸۸۵
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند (بدون سابقه کار) ۴۱,۱۱۰,۴۴۵ ۵۳,۰۳۲,۴۷۴
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند (بدون سابقه کار) ۴۳,۷۶۵,۹۴۰ ۵۶,۴۵۸,۰۶۲

 

  • جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۱ (اعداد به ریال است)
  • این ارقام هنوز به تصویب نرسیده است.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان و تغییر سن بازنشستگی

طبق اخبار منتشر شده، برای بازنشستگان مبلغ ۵۳۳,۸۰۰ تومان ثابت و ۳% رشد در حقوق ۱۴۰۱ اعمال می‌گردد. اما دولت برای پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی قصد دارد تا سن بازنشستگی را افزایش دهد. به همین منظور تصمیم بر این است که سن بازنشستگی کارمندان دولتی و زیر نظر سازمان تامین اجتماعی دو سال زیاد شود.

 

معافیت مالیاتی در حقوق سال ۱۴۰۱

بر اساس خبرها و لایحه بودجه ۱۴۰۱، افرادی که دریافتی آنها در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون تومان یا کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند.

بر اساس گزارش‌ها، سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰ میلیون تومان تعیین شده است. به این ترتیب، نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و همچنین سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال از مبلغ ۶۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان متغیر است. این نرخ مالیات بر اساس مازاد درآمد درصد افزایش زیر را خواهد داشت:

  • تا ۶۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان مالیات سالانه %۱۰
  • نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه %۱۵
  • نسبت به مازاد ۲۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه %۲۰

 

نظر شما درباره حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ چیست؟

این میزان پایه حقوق که در این مقاله اعلام کردیم هنوز به تصویب مجلس و شورای عالی کار نرسیده است. نظر شما در رابطه با میزان حقوق اعلام شده چیست؟ آیا این میزان حقوق که در این مقاله عنوان کردیم برای گذران زندگی در طی یک ماه کفایت می‌کند؟ آیا با توجه به مشکلات اقتصادی و افزایش رو به رشد تورم در کشور، می‌توان با این مبلغ گذران زندگی داشت؟ با توجه به اینکه نرخ تورم در مهر ۱۴۰۰ حدود ۴۵.۴ درصد اعلام شده است، آیا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌تواند در برابر تورم ۴۵ درصدی خود را نشان دهد و آیا شما به عنوان حقوق بگیر دولتی و غیر دولتی از میزان درآمد خود راضی هستید؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.