مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

شرکت‌های خصوصی و بحران اقتصادی حاصل از همه‌گیری ویروس

0 25

همه‌گیری ویروس کرونا قبل از هر چیز یک تراژدی انسانی است که نه تنها زندگی صدها هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده است بلکه اثر منفی پیش رونده‌ای نیز بر اقتصاد جهانی گذاشته است. بدیهی است که دولت‌ها و سازمان بهداشت جهانی به تنهایی از پس این ویروس بر نمی‌آیند و شرکت‌های خصوصی باید در مقابله با این همه گیری نقش کلیدی ایفا کنند.

شرکت‌های خصوصی باید با مجموعه‌ای از اقدامات برنامه‌ریزی شده تا حد ممکن شرایط اقتصادی خود را پایدار کنند تا با کمترین خسارت این بحران را پشت سر بگذارند. در غیر این صورت بحران بزرگتر با تعدیل نیرو یا ورشکستگی کامل شرکت در سطح خرد و کاهش چشمگیر تولید ملی در سطح کلان در پیش خواهد بود.

1- از کارمندان خود محافظت کنند

شرکت‌ها باید با اجرای محافظه‌کارانه‌ترین راه‌کارهای ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی و مسئولان محلی، ارتباط مداوم با کارمندان و پشتیبانی از آنها در صورت ابتلا و بازبینی فرآیندها و حذف مواردی مثل مسافرت‌های کاری از سلامتی کارمندان خود محافظت کنند.

2- تشکیل تیم چند تخصصی مدیریت بحران

تشکیل این تیم با عضویت جمعی از مدیران ارشد که با اختیار تصمیم‌گیری بسیار ضروری است. این تیم باید در 5 حوزه کاری اقدامات مهمی را انجام دهد. این حوزه‌ها شامل منابع انسانی، مالی، تأمین، بازاریابی و فروش و پشتیبانی است. برای هر حوزه باید بر اساس سناریوهای برنامه‌ریزی شده اهداف 48 ساعته و یک هفته‌ای کاملاً مشخص تعیین شود. همچنین این تیم باید بر اساس ساز و کار اجرایی فوق العاده ساده اما مدیریت شده که خروجی محور و تصمیم گیرنده است عمل کند و از جلسات متعدد بی نتیجه پرهیز نماید. همچنین باید مالک هر تصمیم به صورت کاملاً شفاف مشخص شود. تمرکز این تیم بر محصولات و سرویس‌های اصلی و مهم‌تر شرکت قرار گیرد و برای هر محصول استراتژیک یک نقشه راه 6 هفته‌ای به همراه برنامه یک صفحه‌ای اقدامات مورد نیاز در هر یک از 5 حوزه کاری ارائه شود. بدیهی است در اختیار داشتن داشبوردهای رصد کردن پیشرفت و همچنین تهیه نقشه تهدیدات در جای خود بسیار مهم است.

3- ارزیابی فشار اقتصادی، تأمین نقدینگی و تهیه برنامه پیش‌بینی

لازم است، سناریوهایی که در بهترین و بدترین حالت شرکت با آنها مواجه است تهیه شود و متغیرهایی که بر درآمد و هزینه مؤثرند و همچنین اعداد ورودی و خروجی برای هر سناریو با دقت استخراج شود. در هر سناریو سود و زیان و صورت‌های مالی مربوطه با اعداد پیش بینی شده تهیه شود و اثر آنها بر نقدینگی شرکت تعیین گردد. در نهایت به ازای هر سناریو اقدامات اساسی برای پایدار نگه داشتن شرایط اقتصادی سازمان طرح ریزی شود.

4- پایدارسازی زنجیره تأمین

این کار در شرکت‌های کالا محور سخت‌تر است. در این شرکت‌ها موجودی تأمین کنندگان سطوح اول تا سوم باید بررسی شده و با توجه به موجودی کالای شرکت و زمانبندی سفارش، تولید و حمل برنامه تأمین ایجاد شود.

در شرکت‌های سرویس محور به ویژه در حوزه IT، مدیریت این موضوع ساده‌تر است. ایجاد هماهنگی لازم بین تیم‌های محصول و فنی ارائه دهندگان سرویس و شرکت و اطمینان از اجرای درست اسپرینت‌های فنی نقش کلیدی در اطمینان از پایداری تأمین ایفا می‌کند.

5- به مشتریان نزدیک بمانید

ایجاد اطمینان در مشتریان که سازمان امکان برآورده کردن نیازهای آنان – چه در بخش تأمین و چه در بخش پشتیبانی – در شرایط بحران را دارد، بسیار حیاتی است. این کار از طریق ارتباطات بازاریابی مؤثر و اجرای برنامه‌های ترویجی مناسب و سازگار با سناریوهای اقتصادی شرکت انجام پذیر است.

موارد فوق کاملاً به صورت کلی ارائه شده است و هر سازمان بر اساس ویژگی‌ها و شرایط خود ممکن است نیاز به اجرای موارد بیشتری نیز داشته باشد.

عظام کریم نژاد

تحلیل گر مسائل مدیریتی

صفحه شخصی در ویرگول

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.