مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

چگونگی محافظت از استعدادهای شخصی خود در برابر تحکم در محیط کار

0 31

این متن شامل نکاتی است که سازمان­ها می توانند برای کاهش رفتارهای تحکم­ آمیز از آن استفاده کنند.سازمان­­ها چه کارهایی می­توانند انجام دهند

مطالب زیر گلچینی است از کتاب نویسنده مشهور، ماریان نئوبورنر، تحت عنوان: Turning Gen Y On  هر آنچه که هر رهبری باید در مورد استخدام کارمندان و حفظ آنها بدانند.

ما پیشتر در مورد معنی دقیق تحکم در محیط کار و دلایل پیدایش آن صحبت کردیم.

اما دلیل اهمیت محافظت از کارمندان در برابر تحکم در محیط کار چیست؟ اجازه دهید تا از زبان کارمند ژن Y بشنویم:

صنعت بازاریابی بی،تی،24

“تحکم­ و زورگویی زیادی در محیط کار وجود دارد. من در یک شرکت نیمه دولتی مشغول به کار بودم و کارفرماییم مدام بر سرم فریاد می­کشید. او از من می­خواست تا در روزهایی که مرخص داشتم به تلفن­ها پاسخ دهم، بعد از اتمام جلسه از من می­خواست تا گزارش جلسه را ارائه دهم، در صورتی که پیشتر هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتم و حتی نمیداستم که باید یاداشت­برداری کنم، و فحش­های ناسزا به کار می­برد و من را با القاب زشتی صدا می­زد”.

“من از فرط خستگی بعد از یک سال و نیم از آنجا استعفا دادم و چه کسی می­دانست که در شغل جدیدم، گیر کارفرمایی می­افتم که مدام بر سر اعضای تیم فریاد می­زند و به ما می­گوید که چقدر “بی­ارزش­” هستیم، در حالی که خود در محیط کار فیلم­های درام کره تماشا می­کرد. مدیریت به آن زن اخطار داد، اما آیا این بهترین کاری بود که مدیر می توانست انجام دهد؟ من بعد از یک هفته از آنجا استعفا دادم”.

صنعت چاپ اچ،زد،26

“شرکت باید بداند که در حال حاضر انسان­های متفاوتی در آنجا گرد هم آمده اند و جانثاران ده و یا بیست سال پیش دیگر وجود ندارند”.

“بنابراین اگر شما واقعا دنبال جذب و نگهداری استعدادها هستید، باید به دنبال تغییر و پیدایش روشهای مختلف برای ایجاد محیط کار باشید”.

“باید نحوه اجرای کارها را تغییر دهید –فکر می­کنم که الان می گوید “اوه نه”-  شما به یک برنامه نیاز دارید. شما باید برای بهبود عملکرد امور از ساعت 9 صبح الی 5 عصر کار کنید”.

“اما شرکت من بهترین مثال برای بی نظمی و بی برنامگی است. شما برای بهبود عملکرد امور به هیچ برنامه­ای نیاز ندارید. مردم باید واقعاً باورهای ابتدایی و افکار اشتباه خود را در مورد تجارت و نحوه تجارت، مخصوصاً از منظر انسانی، کنار بگذارند. اگر شما خواستار بهترین کیفیت و منبع انسانی هستید، واقعاً نیازمند تغییر، نوآوری و سازگاری با نسل جوان و خونسرد هستید”.

 

کارهایی که سازمان­ها می توانند انجام دهند

در این قسمت برای از بین بردن و کمرنگ کردن رفتارهای تحکم آمیز، راهکارهایی به سازمان­ها پیشنهاد می­شود.

  1. به مدیران خود از راه صحیح و درست آموزش دهید تا بازخوردهای سازنده و مفید ارائه دهند. فرهنگ تفکرگرایی را در شرکت خود رواج دهید.

2.اطمینان حاصل کنید که تعریف تحکم در محیط کار به همه کارمندان تفهیم و ابلاغ شده است.

زمانی که راجع­به موضوعی به طور شفاف صحبت نکردید، یعنی آن را نادیده گرفتید. یکی از زیرکانه ترین و در عین حال شفاف ترین روش­هایِ رفع مشکلِ تحکم در محیط کار، آموزش استراتژی کپی برداری به کارمندان است.

به عنوان مثال: هیئت مدیره­ی مرکز ارتقاء سلامت سنگاپور، کلاس هایی مبنی بر  آموزش سلامت روانی در محل کار برگزار می کندبرنامه های آموزشی کار بر روی ذهن، زیر نظر اساتید کارگاه­ها انجام می­شود، اساتیدی که کارگاه هایی برای افزایش عزت نفس، هوش اجتماعی، هوش هیجانی، توانایی شناخت و انعطاف پذیری برگزار می­کنند. علاوه بر کارگاه­های آموزشی ذکر شده در قسمت بالا، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می­توانید از مربی خود بخواهید تا به ابعاد مختلف موضوع تحکم در محیط کار بپردازد.

تحکم تنها زمانی اتفاق می­افتد که قربانیان تحکم و اطرافیانشان، چشم خود را به روی درد و رنج متحمل بر قربانیان ببندند. در این کارگاه­ها، کارمندان شما یاد می­گیرند که مدیریت نادیده گرفتن این مسائل نیست بلکه روش مقابله سازمان با این موضوع است.

3.برای دریافت بازخورد افراد در مورد تحکم یک سیستم و یا کانال با نام مستعار ایجاد کنید، مکانی که قربانیان و یا همکارانشان بتوانند بدون آنکه به عنوان خبرچین شناخته شوند، گزارشاتی در مورد تحکم بیان کنند.

به عنوان مثال، یک نظرسنجی سه ماهه فراهم آورید که متشکل از سوالات زیر باشد:

آیا در میان همکارانتان فردی را می­شناسید که از تحکم در محیط کار رنج می­برد؟

آیا شما از قربانیان تحکم در این سازمان بوده اید؟

آیا اخیراً جزء قربانیان تحکم در این سازمان بوده اید؟

سوالات بالا به شما کمک می­کند تا متوجه رواج تحکمِ کاری در سازمان و شرکت خود شوید. این سوالات به شما کمک می­کنند تا زورگویی­های احتمالی را شناسایی کنید، و به سازمان کمک می­کند تا در این موضوع مداخله کند و به فکر راه حل مناسب برای رفع آن باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.