مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

شناورسازی ساعات ادارات؛ راهکاری برای کاهش انتقال کرونا

0 26

شناورسازی ساعات کار ادارات اعم از دولتی، بخش های عمومی و خصوصی در این شرایط می تواند، راهکاری اساسی برای کاهش ترافیک شهری، کم شدن حجم تجمعات در ناوگان عمومی و در نتیجه کاهش انتقال بیماری کرونا باشد.

افزایش تجمعات در ناوگان عمومی درون شهری به خصوص مترو و اتوبوس از نگرانی های جدی برای انتقال بیماری کرونا است و به همین دلیل مسئولان نظام سلامت ضمن هشدارهای لازم در این زمینه از مردم درخواست کردند، حتی المقدور از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

دست اندرکاران حوزه بهداشت همچنین با اقداماتی نظیر اجرایی نشدن طرح ترافیک در تهران و فاصله گذاری بین مسافران حمل و نقل عمومی درصدد کاهش حجم تراکم در حمل و نقل درون شهری هستند.

«محمود ترفع» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، (روز سه شنبه) با اشاره به اجرایی شدن طرح فاصله اجتماعی و لغو طرح ترافیک اعلام کرد که به دلیل فعالیت ادارات دولتی و مراکز فروش اقلام ضروری مسافران این ناوگان کاهش پیدا نکرده است.

با توجه به اعلام ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه حمل ونقل عمومی عامل ۲۶.۵ درصد انتقال ویروس کرونا است، به نظر می رسد برای توزیع مناسب تقاضای سفری درون شهری برای جلوگیری از انتشار کرونا، علاوه بر اقدامات فوق، باید تدابیر دیگری هم اندیشده شود که از جمله آن شناورسازی ساعات کار ادارات است.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با طرح این سوال که چه تدابیر دیگری برای کاهش تجمعات در ناوگان عمومی درون شهری می توان انجام داد؟، گفت: به نظر می رسد آنچه سبب تراکم جمعیت در ناوگان عمومی می شود، شروع هم زمان کار کارمندان در ساعت خاصی است.

مسعود یونسیان، اعمال ساعات شناور را راهکار این موضوع اعلام کرد و افزود: این موضوع در اختیار دولت است و به راحتی می تواند آن را مدیریت کند. به نظر می رسد با این کار بخش عمده ای از مشکل تراکم در ناوگان عمومی و حتی محل کار برطرف می شود.

وی ادامه داد: با این اقدام تقاضای مردم برای سفری درون شهری به طور مناسب کاهش یافته و در ساعات مختلف روز هم توزیع می شود، البته همانطور که بیان شد، زمان شروع کار نباید در ساعت خاصی باشد.

یونسیان ادامه داد: برای کم کردن تراکم ناوگان حمل و نقل عمومی و نیز محل کار، نباید همه کارمندان در یک ساعت خاص در محل کار حضور یابند و در ساعت مشخص خارج شوند، البته این کار مشروط بر آن است که ارائه خدمات اصلا کاهش پیدا نکند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با این اقدام به نظر می رسد که نیازی به کاهش حضور کارمندان نباشد و در این شرایط بازده ادارات هم کاهش پیدا نمی کند.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط، به افزایش حضور کارمندان اعتقادی ندارم و کاهش آنان تا جای ممکن باید انجام گیرد، گفت: ساعت حضور کارمندان باید کاهش پیدا کند، در حالی که ساعت کار ادارات لازم نیست کاهش پیدا کند.

یونسیان ادامه داد: حتی با تمهیداتی می توان برای اداراتی که ارباب رجوع زیادی دارند، ساعات کار را هم افزایش داد، اما لازم نیست کارمندان به صورت تمام وقت در محل کار حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: کارمندانی که ارباب رجوع مستقیم ندارند، در ساعت مشخصی که تداخل با سایر ادارات نداشته باشد در محل کار حاضر شوند و وظیفه خود را انجام دهند. در این شکل ساعات حضور افراد در محل کار، یک زمان و یکنواخت نخواهد بود.

یونسیان اظهار داشت: برخلاف ادارات دولتی که معمولا در ساعت خاصی کار خود را آغاز می کنند، صنوف از قبل هم در ساعات مختلف در محل کار خود حاضر می شدند، این رویه می تواند همچنان ادامه پیدا کند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مردم تقاضا کرد در این شرایط حتی المقدور از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده نکنند تا شاهد انتشار بیماری در روزهای آینده نباشیم.

وی با اشاره به اینکه اعتقادی ندارم که شنبه هفته آینده زمان مناسبی برای شروع کار در تهران است، گفت: اگر لازم باشد فعالیت ها از سرگرفته شود، باید اقدامات فوق انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.