مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تکثر دانشگاه‌ها نرخ بیکاری را افزایش داده است

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تکثر دانشگاه‌ها کیفیت تحصیلات را کاهش و نرخ بیکاری دانش آموختگان را افزایش داده است.
0 28

معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تکثر دانشگاه‌ها کیفیت تحصیلات را کاهش و نرخ بیکاری دانش آموختگان را افزایش داده است.

وحید شالچی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، درباره افزایش تعداد دانشگاه‌ها اظهار کرد: تکثر و رشد در دانشگاه ها امری عقلانی و قابل دفاع نبود، چرا که کیفیت تحصیلات هم زمان با دانشگاه‌ها رشد نیافته است. 

وی افزود: با توجه به اینکه کیفیت دانشگاه‌ها با رشد کمی آنها مطابقت ندارد، با انبوه دانشجویانی مواجه شده ایم که زمان و هزینه بسیاری را صرف کرده‌اند و از دانشگاه‌هایی مدرک گرفته‌اند که کیفیت مناسبی ندارد.

در سال‌های اخیر پدیده مدرک گرایی روز به روز در جامعه شیوع پیدا کرده است و بدنبال آن شاهد رشد قارچ گونه مراکز دانشگاهی که از آنها به عنوان کارخانه تولید مدرک نام برده می شود، هستیم. 

توسعه هر جامعه‌ای بدون تولید دانش و آموزش میسر نیست و دانشگاه‌ها در تولید علم نقش کلیدی دارند. با این حال تلاش برای توسعه‌ بدون توجه به استانداردها و زیرساخت‌های جامعه می تواند آثار زیانباری داشته باشد. از سوی دیگر نگاهی به  افزایش آمار دانشگاه‌ها و دانشجویان بیانگر آن است که رشد بی رویه دانشگاه ها کمکی به حل مشکل اشتغال جوانان نکرده است. 

 معاون فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی درباره افزایش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی یادآور شد: افزایش تعدد دانشگاه‌ها نرخ بیکاری دانش‌آموختگان را بالا برد و این موضوع سبب شد که  ناامیدی در میان جامعه دانشگاهی گسترش یابد.

شالچی در ادامه خاطرنشان کرد: با افزایش فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها، این حس ایجاد می‌شود که موفقیت شغلی کاهش یافته و این موضوع روی انگیزش دانشجویان خوب هم تأثیر گذاشته است.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: لزوما بازار اشتغال به گونه ای نیست که بهترین ها استخدام شوند؛ بنابراین این موضوع سبب شده به نوعی ارج و قرب دانشجویان نیز کاهش یابد و در مجموع اثر منفی روی کیفیت تحصیل در دانشگاه های ایران بگذارد.

انتهای پیام / ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.