مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

برون‌رفت از مشکلات اقتصادی چگونه امکان‌پذیر است؟

0 33

«طیبه سیاوشی» نماینده مجلس دهم با تاکید بر نقش سیاست خارجه در برون رفت از مشکلات اقتصادی گفت: تحقق برجام بزرگترین و موفق ترین اقدام در حوزه سیاست خارجه بعد از انقلاب بوده است چرا که بدون شک تنها راه برون رفت از شرایط سخت اقتصادی و دیگر مشکلات معیشتی از طریق مذاکره و به طور کلی سیاست خارجه امکان پذیر است.

  “تحریم نفس‌های آخر را می‌کشد”؛ این یکی از جملات مهمی بود که درجلسه هیات دولت روز چهارشنبه ۷ آبان توسط رئیس‌ جمهوری ایراد شد و بازتاب های زیادی در فضای مجازی و رسانه های داخلی و خارج داشت.  بیشتر تحلیل ها،  اظهارات رئیس‌ جمهوری را با سرنوشت انتخابات آمریکا پیوند دادند و  گروهی از تحلیلگران نیز این سخنان را در راستای سیاست های امید بخش دولت تدبیر و امید عنوان کردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش در هیات دولت اظهار داشت: ما امروز در شرایط جنگ قرار داریم و در شرایط جنگ معلوم است زخمی هم وجود دارد و زندگی مردم دچار مشکل می‌شود. همه تلاش ما این است که مشکلات مردم کمتر شود و من مطمئنم این مسیر را با سربلندی و پیروزی به پایان می رسانیم. آمریکایی‌ها نمی‌توانند این مسیر غلط را ادامه دهند، دیگر نفس‌های آخرشان است. اینکه می‌بینید تحریم‌های نفری و موردی را شروع می‌کنند نشانه این است که دیگری چیزی از تحریم‌های آمریکا باقی نمانده است.

«طیبه سیاوشی» نماینده سابق مجلس دهم و نایب رئیس فراکسیون زنان که آخرین سمت وی قبل از نمایندگی مجلس، کارشناس مطالعات اروپا و آمریکا در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه بوده ؛ در گفتگو با ایرنا؛ ابعاد مختلف اظهارات اخیر رئیس‌ جمهوری را مورد واکاوی قرار داده است.

دیگر چیزی برای تحریم کردن باقی نمانده

طیبه سیاوشی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ریاست جمهوری دادن امید به مردم در گفتار و عمل است دو تحلیل متفاوت را در ارتباط با اظهارات رئیس جمهوری بیان داشت. وی در ابتدا عنوان کرد: «تحریمها نفس های آخر خود را میکشد» چرا که در واقعیت تحریمی برای مردم و حکومت ایران باقی نمانده که آمریکا بر علیه ایران اعمال نکرده باشد و تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی مورد تحریم آمریکایی ها قرار گرفتند و از این رو می توان گفت تحریم ها نفس های آخر خود را می کشد؛ چرا که دیگر چیزی برای تحریم کردن ملت ایران باقی نمانده است.

 سیاوشی در ادامه  افزود: در برخی از رسانه ها و نشریات مختلف این گزاره  بسیار تکرار می شود که  تحمل این تحریم‌های سخت تنها از مردم ایران بر می آید و در محاسبات ذهنی و استراتژیک بسیاری از سیاستمداران چگونگی تحمل و مقابله با این میزان فشار و تحریم تعجب آور و نشدنی به نظر می رسید. از سوی دیگر مردم ایران نیز در طول این ۴۰ سال و مشاهده سیاست خارجی جمهوری اسلامی، به امید تدبیر حاکمیت برای حل و فصل مناقشات و همچنین گشایش اجتماعی و  اقتصادی در جمیع مسائل معیشتی و زندگی خود هستند.

 وی همچنین بیان کرد: از نظر من تحقق برجام بزرگترین و موفق ترین اقدام در حوزه سیاست خارجه بعد از انقلاب بوده است چرا که بدون شک تنها راه برون رفت از شرایط سخت اقتصادی و دیگر مشکلات معیشتی از طریق مذاکره و به طور کلی سیاست خارجه امکان پذیر است.

دونالد ترامپ  مسبب اصلی تحریم ها درحال خروج از کاخ سفید

این دانش‌آموخته کارشناسی علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در بخش دوم سخنان خود به تفسیری متفاوت با تحلیل نخست خود پرداخت. وی ابراز داشت: «تحریم ها نفس‌های آخر خود را می کشد» می‌تواند این منظور را القا کند که دونالد ترامپ که مسبب اصلی تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بوده درحال خروج از کاخ سفید است که امیدوارم این مهم امکان بپذیرد و دونالد ترامپ در این دوره انتخاب نشود. وی ادامه داد:  من اطلاعی از آرای الکترال در انتخابات آینده ندارم اما با توجه به آرای عمومی و استقبالی که از انتخابات این دوره صورت گرفته و مردم هفته ها قبل از روز برگزاری انتخابات از طریق حضوری یا فضای مجازی آرای خود را  ابراز داشتند امیدواریم اتفاقات بهتری به وقوع بپیوندد. البته دوره قبل هم هیلاری کلینتون با اختلاف نزدیک سه میلیون رای از ترامپ جلوتر بود و در نهایت انتخابات را با آرای الکترال به رقیب خود واگذار کرد از این رو آرای الکترال  نقش مهم و تعیین کننده ای در تعیین رئیس جمهور آتی آمریکا خواهد داشت.

تغییر سیاست ها ی برجامی آمریکا با انتخاب بایدن

نایب رئیس فراکسیون زنان در مجلس دهم در تحلیل عملکرد جو بایدن در صورت انتخاب شدن گفت: استقرار جو بایدن به معنای تغییر سیاست در ایالت متحده و کنار رفتن ترامپ به عنوان قدرت مطلق جهانی و یکی از مهمترین حامیان تحریم به معنای کم شدن فشارهای بین المللی علیه ایران است.  تصور می شود بایدن با توجه به سیاست خارجی و شعارهایی که در کمپین های انتخاباتی خود اعلام کرده و همچنین عملکرد او در دوره معاونت باراک اوباما، تغییر رویکرد جدیدی در سیاست خارجه آمریکا و به خصوص اعلام نظر در مورد برجام داشته باشد.

تغییر سیاست های خارجه آمریکا و برگشتن به برجام در حکم کاهش سیاست‌های تحریمی ترامپ و فشارهای بین‌المللی ایران خواهد بود. حال آنکه این سیاست ها و تغییرات و بازگشت به برجام به چه صورت و با چه اهدافی انجام شود و چه میزان درکاهش فشارهای بین المللی و تحریم ها علیه ملت ایران موثر باشد بحث دیگری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.