مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

چرا پروژه های نرم افزاری سازمانی شکست می خورند؟

در بیشتر مواقع، فناوری مقصر نیست ، اغلب شکست ها به دلیل ناهماهنگی استراتژیک بین افراد، فرآیندها، فناوری و داده ها رخ می دهد.

0 48,655

در حالی که هر مورد تجاری منحصر به فرد است، عوامل اساسی وجود دارد که به نظر می رسد تقریباً بر تمام سازمان هایی که در نهایت پروژه نرم افزار خود را لغو می کنند تأثیر می گذارد. امروز، ما در حال بررسی برخی از رایج‌ترین دلایلی هستیم که چرا این شکست‌ها رخ می‌دهند، و چه کاری می‌توانید انجام دهید تا مطمئن شوید پروژه‌تان قربانی همان سرنوشت نمی‌شود.

و اما هفت دلیل عمده که چرا پروژه های نرم افزاری سازمانی شکست می خورند؟

1. زمانبندی غیر واقعی پروژه

وقتی ما سفارش شما را دریافت می کنیم  تیم‌های شما ناکارآمد عمل می‌کنند و سیستم‌های فعلی شما در آستانه شکست هستند. ثانیه ای برای وقت تلف کردن ندارید و می خواهید نرم افزار جدید در اسرع وقت راه اندازی شود.در ‌حالیکه باید در مقابل عجله خود برای تسریع پروژه و کوتاه کردن جدول زمانی مقاومت کنید.

بسیاری از کسب‌وکارها به جای تکیه بر پیش‌بینی‌های دقیق و داده‌های واقعی، ضرب‌الاجل‌ها و زمان‌بندی‌های دلخواه را تعیین می‌کنند. آنها به جای صحبت با کارشناسان پیاده سازی یا برنامه نویسان در مورد اینکه پروژه واقعا چقدر طول می کشد، تخمین های خود را پیش می برند.

وقتی این اتفاق می افتد، کاربران نهایی آگاهی کافی را ندارند. آنها به طرز تاسف باری آمادگی لازم برای پذیرش فرآیندها و فناوری جدید را ندارند.

همچنین لغزشهای با کیفیت را مشاهده می کنیم. طراحی ها ناقص و پر از چاله های عملیاتی است. محصول نهایی کمتر کاربرپسند است و توسط داده هایی پشتیبانی می شود که هرگز قبل از انتقال به طور کامل پالایش نشده اند.

به عبارت دیگر، این کار یک عجله آشکار است.

شما می توانید با اختصاص زمان کافی به مرحله برنامه ریزی پروژه از این مسائل جلوگیری کنید. اطمینان حاصل کنید که همه اعضای تیم پروژه از دامنه کامل پروژه و پارامترهای اطراف آن آگاه هستند. به آنها زمان کافی برای سنجیده بودن بدهید و سپس نظرات آنها را هنگام ایجاد جدول زمانی خود وارد کنید.

2. عدم تاکید بر مدیریت تغییر سازمانی

این یک اشتباه رایج است و همچنان شاهد اتفاق افتادن آن هستیم: کسب‌وکارها بر انتخاب فناوری مناسب و طراحی گردش‌های کاری بی‌نقص تمرکز می‌کنند، اما در طول مسیر، نیروی کار خود را رها می‌کنند تا خودشان تغییر را درک کنند.

در حالی که فناوری آشکارا بخش بزرگی از پازل است، افرادی که پشت آن هستند حتی از افراد جلوی صحنه مهمتر هستند. اگرچه در مرحله انتخاب فروشنده، باید اطمینان حاصل کنید که راه حلی که انتخاب می کنید نیازهای کسب و کار شما را برآورده می کند، اما به همین مقدار بسنده نکنید. به این فکر کنید که چه کسی از نرم افزار استفاده می کند و چگونه ممکن است به تغییر چشمگیر در جریان کار معمول خود واکنش نشان دهد.

تغییر در سطح سازمانی می تواند ترسناک باشد و می تواند حتی بهترین کارمندان شما را تحت تأثیر قرار دهد. با تمرکز بر مدیریت تغییر سازمانی (OCM)، می‌توانید با استفاده از تاکتیک‌هایی مانند ارتباطات شفاف و مداوم، یک قدم جلوتر از آنها باشید.

این به معنای پرداختن به نیاز به تغییر و توضیح مزایای آن است. این به معنای در دسترس بودن برای دریافت بازخورد، پاسخ به سؤالات و کاهش نگرانی های رایج است.

مدیریت تغییر همچنین به معنای تمرکز بر آموزش کاربر نهایی است تا همه بتوانند مدت‌ها قبل از شروع به کار سیستم، سرعت خود را افزایش دهند.توجه شما را به کارمندانتان از بقیه پروژه کم نمی کند. در عوض، تلاش شما را تقویت می کند و خطر مقاومت گسترده ای را که می تواند پروژه شما را غرق کند، به حداقل می رساند.

3. عدم ایجاد واضح الزامات

چرا در وهله اول نرم افزار سازمانی را پیاده سازی می کنید؟ الزامات تجاری خاص شما چیست؟ نقاط درد شما در کجا وجود دارد و فناوری جدید چگونه می تواند به شما در حل آنها کمک کند؟

احتمالاً تعداد فراوانی پاسخ متفاوت و دیدگاه‌های مختلف از سوی کارمندان، مدیران، مشتریان و سایر ذینفعان وجود خواهد داشت. تجزیه و تحلیل همه این بازخوردها زمان می برد و همه سازمان ها زمان کافی را برای محدود کردن لیست نیازهای خود به چیزی قابل کنترل و واضح اختصاص نمی دهند.

تنها زمانی که بدانید همه به چه چیزی نیاز دارند، می توانید بفهمید که در حال حاضر شکاف ها و ناکارآمدی ها کجاست. بدون این بینش، نمی توانید تعیین کنید که چه ویژگی هایی در یک راه حل نرم افزاری جدید بیشترین اهمیت را دارند.

4. شکست در ایمن کردن خرید

 

 

هر نوع پروژه نرم افزاری سازمانی، مانند اجرای ERP ، نیاز به تایید، خرید و پشتیبانی مداوم از مدیران ارشد دارد. اینها رهبرانی هستند که منابع و اختیارات لازم را برای کمک به شما در انجام کار را تامین خواهند کرد.

مدیریت پروژه عالی می تواند به شما در ایمن سازی این خرید کمک کند. با داشتن یک مدیر حرفه ای ماهر و آموزش دیده در رأس پروژه خود، به احتمال زیاد علاقه سایر رهبران خود را جلب خواهید کرد.

با این حال، اگر متقاعد کردن آنها سخت است، تعجب نکنید. این نوع پروژه ها پرهزینه و زمان بر هستند. آنها همچنین می توانند کارمندان را از کار اصلی خود دور کنند.

با مدیران ارشد خود در مورد این ایرادات صریح باشید و در عین حال هزینه های بالاتری را که می توانید با رعایت وضعیت موجود متحمل شوید توضیح دهید. به طور واضح مزایایی که نرم افزار جدید ارائه می دهد و همچنین صرفه جویی در هزینه ها را بیان کنید.

در حالی که امضای اولیه مهم است، پشتیبانی اجرایی نباید به همین جا ختم شود. شما باید یک کمیته راهبری اجرایی ایجاد کنید تا تیم پروژه را در مسیر خود نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که همه به ابزارها و منابع مورد نیاز خود دسترسی دارند.

5. همسو نکردن اولویت ها

در طول یک پروژه نرم افزاری سازمانی، اطمینان از همسویی استراتژیک بسیار مهم است.

یکی از زمینه هایی که این امر به ویژه ضروری است، زمانی است که شما عملکردهای محصول را اولویت بندی می کنید. اعضای تیم پروژه شما ممکن است ایده های مختلفی در مورد اینکه کدام ویژگی ها باید داشته باشند و کدام یک در لیست اختیاری قرار دارند، داشته باشند.

در حالی که گوش دادن به نظرات آنها مفید است، جلسات تیم شما در نهایت باید متحد کننده و سازنده باشد. با هم، فهرستی از ویژگی هایی که راه حل جدید شما کاملاً به آن نیاز دارد ایجاد کنید. سپس، مطمئن شوید که همه ذینفعان در راستای این اولویت ها هستند و مایل به حمایت از آنها هستند.

اگر نتوانید این اولویت‌ها را زودتر تعیین کنید، احتمالاً پروژه شما دچار خزش دامنه خواهد شد. این زمانی اتفاق می‌افتد که کاربران نهایی و ذینفعان درخواست سفارشی‌سازی یا قابلیت‌های اضافی را می‌دهند، زمانی که سیستم در حال حاضر در مراحل نهایی توسعه خود است.

خزش دامنه :در مدیریت پروژه، اشاره به تغییرات، رشد مداوم یا کنترل نشده یا اضافه کردن ویژگی و قابلیت جدید در محدوده پروژه ، در هر نقطه از زمان شروع تا پایان پروژه بدون در نظر گرفتن تاثیر آن بر روی هزینه و زمان و دامنه ( مثلث آهنین ) دارد.

6. عدم آزمایش کافی

 

ممکن است فکر کنید تست سیستم یکی از آخرین مراحلی است که قبل از شروع به کار سیستم خود انجام می دهید.

با این حال، این مرحله ای است که باید در طول چرخه عمر توسعه محصول انجام دهید. با آزمایش مؤلفه‌ها به محض توسعه، می‌توانید از مشکلات آگاه باشید و قبل از اینکه کل سیستم را تحت تأثیر قرار دهند، آنها را برطرف کنید.

با دانستن این موضوع، هوشمندانه است که از قبل برای آزمایش برنامه ریزی کنید. زمان زیادی را به این کار اختصاص دهید، زیرا مرور آن می تواند نرم افزار جدید شما را مملو از باگ ها و خطاها کند. فشار دادن به جلو با یک سیستم  معیوب می تواند پس از اجرای زنده منجر به خرابی های پر هزینه شود.

در برخی مواقع باید باگ‌ها را شناسایی و برطرف کنید، و ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای انجام این کار در قسمت جلوی کار(فرانت اند) است.

7. عدم سفارشی سازی مناسب راهکار

سفارشی سازی بیش از حد

به ندرت یک راه حل نرم افزاری سازمانی مستقیما خارج از راهکار از پیش طراحی شده کار می کند. احتمالاً باید آن را پیکربندی کنید و اجزایی را اضافه کنید تا مطمئن شوید که نیازهای تجاری شما را برآورده می کند. در برخی موارد، باید آن را سفارشی کنید.

از سفارشی سازی دلسرد نشوید. اجرای آن می تواند زمان بر باشد و می تواند هزینه های اضافی را به راه حل پایه اضافه کند.به حداقل رساندن سفارشی‌سازی می‌تواند دشوار باشد، به‌ویژه با کارمندانی که شما را دنبال می‌کنند تا درخواست‌های تغییر فردی خود را در نظر بگیرید.

توصیه می کنیم هر درخواست قانونی را در نظر بگیرید و با تیم پروژه خود جلسه برگزار کنید تا تعیین کنید کدام یک برای سازمان شما ضروری است.

از این اشتباهات رایج نرم افزاری اجتناب کنید

سیستم ERP مناسب ، سیستم مدیریت زنجیره تامین یا سیستم CRM می تواند سازمان شما را متحول کند و به شما کمک کند تا کارایی های جدیدی را ایجاد کنید. می تواند مشوقی برای همکاری بهتر باشد، جایگزین فناوری قدیمی شود و رضایت مشتری را بهبود بخشد.

با این حال، قبل از اینکه بتوانید از این مزایا بهره ببرید، باید برای برنامه ریزی وقت بگذارید تا بتوانید از شکست نرم افزار سازمانی جلوگیری کنید .

چرا پروژه های نرم افزاری سازمانی شکست می خورند؟ علل معمولاً ساده و به راحتی قابل اجتناب هستند. با اختصاص زمان کافی به برنامه ریزی پروژه، می توانید از بسیاری از این اشتباهات رایج جلوگیری کنید.

تیم متخصص نرم افزار ما از تجربه خود در اجرای ناموفق استفاده می کند تا به تیم مشاوره نرم افزار سازمانی ما کمک کند تا سازمان ها را به موفقیت برساند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره رایگان زیر را درخواست کنید.

درباره نویسنده

 

بیل باومن

بیل به‌عنوان مدیر بخش کارشناس شاهد پانوراما، بر تمامی فعالیت‌های شاهد متخصص نظارت می‌کند. علاوه بر این، او به طور همزمان بر تعدادی از پروژه های انتخاب و اجرای ERP برای تولید، توزیع، مراقبت های بهداشتی و مشتریان بخش عمومی نظارت می کند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.