مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

ضرورت برنامه ریزی اقتصاد شهری در شوراهای شهر از نگاه یک اقتصاددان

گفتگو با دکتر محمود عیدی؛ اقتصاددان و از مدیران ارشد و باسابقه حوزه مدیریت شهری

دکتر محمود عیدی
0 613

موضوع اقتصاد شهری از اولویت های توسعه هر شهر می باشد ،مطابق شعار سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری این سال سال “تولید ، پشتیبانی ها ومانع زدایی ها ” نام گرفته است و اقتصاد شهری نیز از مباحثی تاثیر گذار در تحقق این مهم می باشد به همین منظور گفتگوی با یکی از مدیران با سابقه و با دانش و البته پرمشغله در این حوزه یعنی جناب آقای دکتر محمود عیدی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می گردد

 

جناب آقای دکتر عیدی ،با سلام و احترام ابتدا از جنابعالی تشکر می کنیم که علیرغم مشغله های فراوان ، زمانی را برای گفت و گو با مخاطبان ما اختصاص دادید خواهشمندم با معرفی خودتان  از سوابق تحصیلی و مسئولیت هایتان برای مخاطبان مدیرنامه بفرمائید

با سلام و عرض ادب خدمت شما و مخاطبان محترم، محمود عیدی هستم، متولد 1351، 25 سال سابقه خدمت در شهرداری تهران و صنعت دارم، از حیث مدرک تخصصی، رشته اقتصاد خواندم، مقطع دکتری.

افتخار داشتم در سازمان سرمایه گذاری و سازمان املاک شهرداری تهران و شرکت نوسازی عباس آباد قائم مقام و عضو هیئت مدیره بودم، معاون مالی سازمان عمران مناطق شهرداری تهران، مشاور مدیر کل مالی شهرداری تهران، عضو هیئت مدیره شرکت ایرانول و سوابق دیگر. در خدمتم.

جناب آقای دکتر با در نظر گرفتن سالها تجربه در زمینه مدیریت شهری ، بعلاوه تحصیلات عالی در این زمینه ، بنظرتان کدام موضوع در مدیریت شهری مغفول مانده است  و باید به آن بیشتر پرداخته شود؟

موضوع اقتصاد شهری با وجود اینکه در دنیا شناخته شده و دارای پیشینه و سوابق نظری و عملیاتی است، متاسفانه در تهران و ایران به صورت غیر علمی پیش برده شده و اشکالات ساختاری بسیاری بر شهرداری تحمیل نموده است.

با وجود همایش های بسیار در این حوزه، دستورالعمل ها و قوانین بالادستی، موضوعات اقتصاد شهری دستمایه مانور تبلیغاتی شده است که برخی مفاهیم مانند درآمد پایدار، توسعه شهر و کاهش فاصله شمال و جنوب صرفا به شعارهای غیرعملیاتی تبدیل شده است.

دلیل رجحان اقتصاد شهری بر دیگر موضوعات شهری نظیر حمل و نقل و ترافیک، آلودگی هوا و پسماند این است که ریشه بسیاری نا رسایی ها در حوزه های مختلف شهری نیز در اقتصاد شهری است. طرح های بسیاری از این عناوین در حال حاضر وجود دارند که به دلیل عدم تأمین منابع، هیچگاه اجرایی نشدند.

طرح هایی نظیر پسماند سوز، استحصال نخاله های ساختمانی، توسعه مترو، کنترل آلودگی هوا و دیگر مگا پروژه های کلان، با توجه به عدم تأمین منابع مالی، اجرایی نشده است. توسعه شهری بدون تأمین منابع، امکان پذیر است.

برای تبیین بهتر موضوع لازم است تعریف استانداردی از اقتصاد شهری داشته باشیم ؟

به صورت ساده می توان گفت اقتصاد شهری یعنی علم اقتصاد در مناطق شهری. با وجود گستره بالای اقتصاد شهری، مفاهیم اقتصاد شهری، معمولا بر اقتصاد بخش عمومی متمرکز است و به مفاهیمی نظیر تأمین منابع مالی پروژه های شهری، توسعه شهری، بودجه ریزی و پایش بودجه می‏پردازد.

این موارد بر تمامی امور اقتصادی در بعد خرد و کلان و بر تمامی بنگاه های اقتصادی فعال در شهر تاثیر گذار است و می تواند محرک توسعه اقتصادی باشد.

در اقتصاد شهری، توسعه زیرساخت های شهری بیشتر مورد توجه است.البته ساعت ها میتوان تعاریف تخصصی و علمی ارائه نمود که از حوصله این بحث خارج است.

پیرو این تعریف اقتصاد شهری در حیطه مسئولیتهای کدام ارگان یا سازمان ها تعریف شده است ؟

متولی اقتصاد شهری در ایران، شهرداری است. البته یکی از مشکلات شهری، عدم وجود مدیریت یکپارچه است. در صورت پیاده سازی مدیریت یکپارچه شهری، راهبری کل شهر در اختیار شهردار خواهد بود. اما در ساختار فعلی، شهرداری در مدیریت بخشی از شهر مسئولیت دارد و تا حدودی می توان گفت اقتصاد شهری متولی اصلی ندارد و میان بخشی است.

اما تا حدودی می توان گفت سهم اصلی در اقتصاد شهری ،حداقل در توسعه زیرساخت و تجهیز منابع را شهرداری ایفا میکند. مسئولیت اجرایی با شهردار است، سیاست گذاری و نگارش بودجه و پایش آن بر عهده شورای شهر است.

چه اولویت بندی برای مدیریت بهتر و موثر تر در این حوزه از نظر شما وجود دارد ؟

اولویت اصلی، راهبردهای مدیریت شهری است. ابتدا به ساکن باید دیدگاه های بودجه ای از بخش عمومی حذف شود و بخش عمومی به سوی توسعه پایدار برود. به زبان ساده تر، نباید مدیران شهری دنبال گرفتن بودجه باشند. باید تأمین مالی شهری در اولویت باشد.

در این صورت میتوان بودجه های شهرداری را در مواردی مثل حمایت از اقشار ضعیف ،ایجاد گرمخانه، حمایت از کسب و کارهای خانگی، حمایت از هیئت های مذهبی، توسعه مناطق محروم شهری و … هزینه کرد. هزینه توسعه شهر باید خودگردان باشد.

در نهایت شاخص های موفقیت را در تحقق چه اهدافی متصور هستید ؟ از تاثیر مستقیم اجرای موفق آن بر زندگی مردم نیز بفرمائید

رفع موانع تولید شعار امسال است. شهرداری با آحاد مردم ارتباط دارد و می تواند رافع موانع و پشتیبان تولید باشد. در بخش صدور پروانه باید تسهیل انجام شود. نباید آبروی شهرداری خرج عده ای خاص شود، جان و مال مردم با اهمیت ترین موضوع است.

مردم در بخش های مختلف ساخت اسیر نظارت غلط، سهم خواهی ها و … هستند که باید موضوع به صورت ریشه‏ای حل شود. در حمل و نقل عمومی، باید مشکلات حل شود. بسیاری از مشکلات نه در بخش سخت افزاری و توسعه زیرساختی، که در بخش مدیریتی است.

با مدیریت منابع می توان بسیاری از مشکلات شهروندان در حمل و نقل عمومی که زمان به عنوان دارایی اصلی خود را در حمل و نقل عمومی تلف شده میبینند، باید حل کرد. در بخش آلودگی هوا، منابع آبی، باید چاره اندیشید.

فصل دیدگاه های شعاری گذشته است. باید عمل کرد. جان مردم تهران شوخی نیست، سلامتی مردم بسیار مهم است.

در صورت تمایل از برنامه هایتان در رسیدن به اهداف هم بفرمائید

اولین برنامه من در صورت حضور در شورا، تشکیل کمیسیون سرمایه گذاری است. دیدگاه سرمایه گذاری باید در تمام سازمان های شهرداری جاری شود. مدیران شهری باید بتوانند با تأمین مالی از بخش خصوصی در قالب مشارکت، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و مواردی از این دست، بتوانند پروژه های خود را اجرایی کنند.

شواری شهر نیز باید تسهیلگری کند ،رافع موانع باشد، و از ایجاد اشتغال پایدار، توسعه پایدار شهری و بهبود وضعیت حمایت کند.

در پایان با آرزوی موفقیت برای شما خواهش داریم اگز نکته ای از قلم افتاد و نیاز می دانید بفرمائید

در انتها از مردم شریف ایران درخواست می کنم  روز 28 خرداد پای صندوق های رای حضور داشته باشند و علاوه بر تاثیر مثبت بر آینده کشور از طریق انتخاب اصلح  از بین  داوطلبان ریاست جمهوری، تاثیر مضاعفی بر توسعه شهر خود از طریق انتخاب نمایندگان متخصص و با تجربه و با برنامه در شورای شهر داشته باشند

 

لازم بذکر است جناب دکترمحمود عیدی با کد انتخاباتی 5641 نامزد انتخاباتی شورای شهر می باشند

انتخابات شورای شهر 1400

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.