مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

١١٢ پژوهش کرونایی در تهران کلید خورد

0 26

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: این مرکز ١١٢ اقدام مطالعاتی و علمی را پیرامون پژوهش کرونایی در دستور کار خود قرار داد که هر روز بیش از یک و نیم اقدام علمی در این مرکز کلید خورده است.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران، محمد حسین بوچانی در این باره اظهار داشت: اکنون ٨٠ اقدام علمی در این زمینه به پایان رسیده و به عبارتی می توان گفت مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران هر روز بیش از یک اقدام دانشی و مطالعاتی را به پایان رسانده که نتایج آن اکنون روی سایت مرکز  قرار دارد.

وی افزود: با توجه به شیوع این بیماری در کشور و به ویژه پایتخت، اوایل اسفند ماه ١٣٩٨ این مرکز وارد عمل شد و اقدامات مشترکی را با مشارکت برخی از اعضاء هیات علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کرد.

بوچانی با اشاره به ضرورت اطلاع مدیریت شهری کلانشهر تهران از وضعیت جهانی پیشرفت بیماری و همچنین توصیه های جهانی، ادامه داد: به همین منظور مرکز مطالعات ترجمه گزارش های روزانه ای که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تهیه و تنظیم می شوند را در دستور کار خود قرار داد.

وی بیان داشت: اقدامات این مرکز عملا در سه بخش مستند نگاری ها و ارزیابی ها، گزارش های وضعیت و توصیه های مراجع جهانی و درس آموخته ها تقسیم بندی شده که اعتقاد داریم هر کدام از این مطالعات به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم، در قالب هدایت صحیح اقدامات شهرداری تهران در سلامت شهروندان تهرانی موثر است.

 وی تاکید کرد: در کنار نظر سنجی های شهری  انجام شده در این زمینه، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با همراهی یکی از تیم های مجرب اپیدیولوژیست و ویروس شناس اقداماتی را در خصوص تحلیل داده های محلی شیوع بیماری در شهر تهران و تدقیق نقشه های پراکندگی موجود در دست اقدام دارد که نتایج اولیه آن در اختیار مدیریت شهری قرار گرفته است و نتایج نهایی آن نیز به زودی در اختیار مدیریت شهری قرار خواهد گرفت.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به مستندنگاری های انجام شده در رابطه با کرونا ویروس گفت: همچنین در راستای مستند نگاری هرچه بهتر دانش کسب شده در این روزهای سخت، مرکز اقدام به تهیه دو مجلد در خصوص مستند نگاری اقدامات و تجارب بخشهای مختلف شهر تهران در مقابله با بیماری COVID-۱۹ کرده که جلد اول این مستند نگاری که مراحل نهایی ویراستاری است و به اقدامات و درس آموخته های سازمان ها، معاونت ها، شرکت ها و مراکز تابعه شهرداری تهران اختصاص دارد.

 به گفته وی، در جلد دوم این مستند نگاری مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران با نگاهی دقیق مورد بررسی قرار گرفته و واکاوی اقدامات این مجموعه ها و تبیین درس آموخته های حاصل از قریب بیش از ٦٠ روز اقدام در مناطق شهر تهران در دستور کار قرار داشته است.

بوچانی با اشاره به انتشار گزارش های وضعیت و توصیه های مراجع جهانی افزود: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران معتبرترین گزارش بین المللی در مورد COVID-۱۹ که هر روز توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر می شود را تنها ساعاتی پس از نشر آن ترجمه کرده و پس از ویراستاری روی وبسایت مرکز قرار داده است تا علاوه بر مدیریت شهری، سایر بخش ها در کشور نیز آن را با سهولت بیشتری مورد استفاده قرار دهند. البته پس از تهیه یکصدمین گزارش این اقدام معطوف به جمع بندی گزارش های پیشین شده است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه در این مرکز گزارش هایی در دست تدوین است که در حوزه های مختلف انجام شده است، ادامه داد: این حوزه ها اعم از حوزه نوآوری، حوزه سلامت شهری، حوزه کالبدی- فضایی شهری،  اجتماعی و فرهنگی، مدیریت بحران، اقتصاد شهری، حکمروایی شهری و حوزه منابع انسانی بوده که اقدامات انجام گرفته در زمینه COVID-۱۹ را در کلانشهرهای دنیا و کلانشهرهای کشور مورد واکاوی قرار داده و در نهایت راهکارهایی را برای بهبود عملکرد مدیریت شهری در شهر تهران ارائه می کند.

وی بیان کرد: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گزارش هیات مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین در باره بیماری کرونا را ترجمه کرده است که در آن وضعیت و اقداماتی که در چین به انجام رسیده بود به صورت مشروح مطرح شده است.

بوچانی با اشاره به اینکه راهبرد پاسخ دهی کارکردی – فضایی شهری به اپیدمی اقدام دیگری است که مرکز مطالعات وبرنامه ریزی شهر تهران نسبت به ترجمه آن اقدام کرده است، تاکید کرد: این گزارش ارزشمند اقدامات مختلفی که در شهرهای با بیشترین شیوع در کشور چین  و برخی دیگر از شهرهای جنوب شرق آسیا به انجام رسیده است را مورد تحلیل و واکاوی قرار داده است.

به گفته وی، با توجه به اینکه مرکزمطالعات و برنامه ریزی شهر تهران دارای یک چهره بین المللی است، برخی اقدامات شهرداری تهران در مورد کرونا ویروس و تاثیر آن در اداره شهر به زبان انگلیسی بر روی وب سایت این مجموعه قرار گرفته تا امکان استفاده سایر بخش ها از این اطلاعات وجود داشته باشد.

 رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ما در حال حاضر با دو بحران پاندمی و اینفودمی مواجه هستیم و از این رو از کلیه محققین، متخصصین و افراد فعال در حوزه پیشگیری، مقابله و بازتوانی بحران شیوع بیماری کرونا دعوت می کنیم تا با مراجعه به وبسایت مرکز مطالعات از محتوای دانشی تهیه شده در این مرکز بهره مند شوند.

وی خاطر نشان کرد که تبادلات دانشی و نشر هرچه بیشتر مستندات علمی معتبر در شرایط حاضر می توانند بهترین مواجه مدیریت شهری در برابر مخاطرات ناشی از اینفودمیک باشند و از شیوع اینفودمی، که با توجه به رواج به کارگیری شبکه های اجتماعی و سایر شبکه ها سرعت شیوعی به مراتب بیش از خود ویروس دارد، پیشگیری کنند.

کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۷ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۴۱۸ نفر جان خود را از دست داده اند. همچنین تاکنون ۸۱هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.