مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

وضعیت تولید، چشم‌انداز مثبتی برای رشد صادرات ترسیم نمی‌کند

صادرات کالا
0 22

حسن احمدیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، عدم ثبت سفارش، عدم تخصیص و تامین ارز و تصمیمات غیرمسئولانه وزارت صمت، در رابطه با تامین مواد اولیه را عامل کاهش واردات مواد و افزایش شدید قیمت آن می‌داند که منجر به کاهش تولید و در نهایت افت صادرات می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد که به دلیل موانع پیش آمده در برابر تولید، نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای صادرات در شش ماه دوم سال متصور بود.

حسن احمدیان در آستانه «روز ملی صادرات» به وضعیت تولید و صادرات صنعت مبلمان پرداخت و با بیان اینکه تولید پایه صادرات است، ادامه داد: با توجه به اینکه در شش ماه نخست سال، تولید وضعیت خوبی نداشته است، هم تامین نیاز داخل دچار مشکل شده و صادرات متاثر خواهد شد.

تولید ماه‌هاست که با معضلاتی چون عدم دسترسی به مواد اولیه مناسب و بی‌ثباتی نرخ ارز مواجه است و بدین سبب وضعیت خوبی برای صادرات در نیمه دوم سال جاری رقم نخواهد خورد؛ از طرفی، دولت نیز گویی هرگونه سیاستگذاری اقتصادی را به بعد از انتخابات آمریکا موکول کرده است. اتفاقی که حتی اگر نتایج آن مثبت باشد، ماه‌ها زمان خواهد برد تا اثر خود را نشان دهد. به بیان دیگر ممکن است رشد صادرات از اواخر سال جاری یا از ابتدای سال آینده آشکار شود.

او درباره مشکلاتی که صنعت مبلمان در بخش تولید با آن مواجه بوده است، توضیح داد: در شش ماه اول و از اواخر سال گذشته، بحث عدم ثبت سفارش، موضوع عدم تخصیص ارز، تامین ارز و تصمیمات غیرمسئولانه وزارت صمت، در رابطه با تامین مواد اولیه، باعث کاهش واردات مواد اولیه برای تولید مبلمان شد؛ به طوری که مواد سلولوزی، چوب و ام‌دی‌اف، اسفنج، فوم و یراق‌آلات به عنوان مواد اولیه صنعت مبلمان با افزایش شدید قیمت‌ها و در عین حال کمبود در بازار مواجه شده است. این وضعیت بر تولید و اشتغالزایی اثر نامطلوبی گذاشته و متعاقب آن، صادرات نیز دچار اختلال شده است.

احمدیان در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران افزود: بر اساس شواهد و قرائن، پیش از این، صنعت مبلمان با حدود 30 الی 40 درصد ظرفیت خالی فعالیت ‌می‌کرد. اما بی‌ثباتی نرخ ارز، تحریم‌ها، مشکل تامین مواد اولیه و اپیدمی کرونا، روی 65 تا 70 درصد ظرفیت باقیمانده تولید، اثر گذاشته است. به دلیل آنکه صنعت مبلمان اشتغالزا است مشکلات آن بسیار بیشتر به چشم ‌می‌آید.

سایت رسمی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.