مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

واکنش به درخواست بازگشایی اماکن مذهبی هنوز وضعیت قرمز است

0 12

استاندار قم درواکنشی نسبت به درخواست جمعی از مردم برای بازگشایی اماکن مذهبی گفت: قم همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

به گزارش روز جمعه دانشگاه علوم پزشکی قم، ” بهرام سرمست” در گفت‌وگویی بیان کرد: گاهی شهروندان می‌پرسند چرا باوجوداینکه مردم در قرنطینه‌های خانگی به سر برده و موازین بهداشتی را مراعات کرده‌اند همچنان وضعیت کرونایی استان قرمز است.

وی اضافه کرد: مردم باید بدانند که وضعیت قم در مقایسه با شهرهای دیگر کشور در میزان ابتلا به ویروس کرونا همچنان قرمز است و سفید نشده است.

امکان عادی‌سازی اوضاع نیست

استاندار قم با هشدار نسبت به خطر کرونا تاکید کرد: وضعیت استان  قم در رابطه با شیوع کووید 19 عادی نشده و نمی‌توانیم عادی‌سازی شرایط را دنبال کنیم.

وی یادآور شد: مردم دغدغه بازگشایی اماکن مذهبی رادارند و همه ما دل‌تنگ این اماکن به‌ویژه حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و بقاع متبرکه هستیم ولی در حال حاضر همچنان باید تلاش برای مهار کامل بیماری کرونا در قم در اولویت باشد.

شلوغی خیابان‌ها و استرس بازگشت دوباره کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز روز جمعه با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع مجدد کرونا در این استان، گفته بود:شلوغی خیابان‌های قم و بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی در قم به‌شدت نگران‌کننده است.

“محمدرضا قدیر” اضافه کرد: همچنین وضعیت تجمع در برخی اغذیه‌فروشی‌ها و بستنی‌فروشی‌های قم نگران‌کننده است.

وی افزود: بازدیدهای میدانی از سطح شهر و رفتار عمومی شهروندان به شکلی است که گویا پرونده کرونا در قم بسته‌شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: شلوغی و ازدحام زیاد مراکز کسب‌وکار در کنار عدم استفاده از ماسک و دستکش و رعایت نکردن اصول بهداشتی توسط برخی از شهروندان استرس بازگشت دوباره کرونا در قم را افزایش داده است.

وی بیان کرد: ممکن است جوانانی که فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند همان ناقلان بدون علامت کرونا باشند که وضعیت سلامتی افراد مسن و پرخطر را به‌شدت تهدید می‌کنند.

وضعیت قرمز کرونایی قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز چند روز گذشته با اشاره به وضعیت کرونا در این استان گفت: با روندی که در استان وجود دارد وضعیت سخت مقابله و شیوع کرونا در تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

“سیامک محبی” اضافه کرد: قم جزء استان‌های با موقعیت قرمز کرونایی است و باید پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم و دستگاه‌های اجرایی جدی گرفته شود.

وی بیان داشت: استان‌هایی در وضعیت سفید کرونا قرار دارند که متوسط بستری به ازای صد هزار نفر در آن‌ها  در طول شبانه‌روز، یک نفر باشد. قم با متوسط بستری ۳.۴ درصد به ازای هر صد هزار نفر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.