دبیر دومین نمایشگاه کار ایران از این نمایشگاه به عنوان رویدادی نوآورانه و مبتکرانه نام برد و گفت: نمایشگاه کار فعالیت خود را در حوزه کسب و کار و مدیریت منابع انسانی در سطح کشوری آغاز کرده و در روند رو به رشد خود، دستاوردهای متعددی را در حوزه اشتغال و برقراری ارتباط میان کارفرمایان و کارجویان داشته است.
محمد شریف خانی روز دوشنبه در نشستی خبری ضمن بیان گزارشی چگونگی برگزاری دوره قبل نمایشگاه کار به تشریح برنامههای امسال پرداخت افزود: طرح برگزاری نمایشگاه ملی کار به حدود 9 سال پیش برمیگردد و اولین دوره آن، سال 1390 در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.
در این نشست خبری پویان دلاوری مدیر اجرایی نمایشگاه کار و هادی محمد آبادی مدیر سامانه آنلاین ثبت اطلاعات کارجویان نمایشگاه کار نیر حضور داشتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف هدف از برگزاری این نمایشگاه این بود که فارغ التحصیلان دانشگاه برای یافتن شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلیشان، به سادگی فرصت انتخاب داشته باشند و بتوانند با کارفرمایان مختلف تعامل کنند.
وی گفت: از طرف دیگر صاحبان صنایع هم به طور مستقیم با نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه مصاحبه کنند و انتخاب بهینه انجام دهند، چرا که تا پیش از آن واحد منابع انسانی آنها مجبور بود برای هر فرصت شغلی، مدتها میان عده کثیری جستجو کند.
وی افزود: این رویداد سه روزه فرصت مغتنمی است برای صاحبان کسب و کارها تا خیل عظیمی از کارجویان را از نزدیک ببینند، رزومههایشان را بررسی و بهترین هایشان را برای کار گزینش کنند.
شریف خانی با اشاره به این که، در هر دوره از نمایشگاه، اقبال صنایع و نیز فارغ التحصیلان دانشگاههای مختلف برای شرکت در آن رشد چشمگیری داشته است، گفت: بر همین اساس، از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که ابعاد این رویداد دیگر از قواره فیزیکی دانشگاه فراتر رفته و لازم است آن را در مکان وسیع تری برگزار کنیم.
وی افزود: سال گذشته در اولین نمایشگاه بزرگ کار ایران، نزدیک به 100 شرکت حضور داشتند و بیش از 500 نفر را به صورت قطعی جذب کردند، ضمن این که تعداد بیشتری هم بعد از نمایشگاه به کار گرفته شدند.
وی گفت: این موضوع نشان می دهد که چه ظرفیت بالایی در حوزه نیروی انسانی متخصص و آماده کار و همچنین تقاضا از سوی کارفرمایان وجود دارد؛ اما حلقه گمشده، اتصال بین این دو بوده است. همین ما را دلگرم کرد که به حرکتمان ادامه دهیم و امسال نمایشگاه را در ابعاد بزرگتری برگزار کنیم. در دوره قبل بیش از دههزار بازدیدکننده داشتیم و تخمین میزنیم که این تعداد، امسال به افزون بر بیستهزار نفر برسد.
شریف خانی با اشاره به این که، مهر ماه گذشته، نهمین نمایشگاه کار شریف را هم با موفقیت برگزار کردیم، افزود: در این رویداد، 15 مجموعه در 32 گروه شغلی، 510 ظرفیت کاری عرضه کردند که آمار ما نشان میدهد از زمان برگزاری تاکنون بیش از 200 نفر به صورت تمام وقت و بیش از 400 نفر به طور پاره وقت مشغول به کار شدهاند.
وی گفت: این آمارها همانقدر که برای ما دلگرم کننده است، می تواند برای سیاست گذاران حوزه اشتغال هم مفید باشد و خوشبختانه ما روابط خوبی هم با وزارت کار داریم.
دبیر نمایشگاه کار سپس به بیان برخی آمارها از کارجویان بازدید کننده از این رویداد پرداخت و گفت: بیش از 65 درصد از بازدیدکنندگان، بین 23 تا 30 سال داشتند و حدود 90 درصد دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بودند و همچنین حدود سه درصد آنها مدرک دکتری داشتند.
شریف خانی اظهار داشت: یکی از پرسشهای مهم و همیشگی کارجویان، میزان اهمیت سابقه کار در جذب نیروی کار است و آمارهای نمایشگاه ما نشان می دهد که 20 درصد از بازدیدکنندگان بدون سابقه کار بودهاند و 24 درصد کمتر از 2 سال سابقه داشتهاند.
وی گفت: 30 درصد آنان نیز 2 تا 5 سال و 26 درصدشان هم بالای 5 سال سابقه کار داشتهاند، یعنی بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه، یا شغل دارند و دنبال شغل بهتر می گردند و یا متاسفانه شغل خود را از دست دادهاند و با وجود سوابق و کار مفید، در حال حاضر استفاده از آنان نمیشود.
وی افزود: این خبری خوب برای صنایع و کسب و کارهاست که در نمایشگاه افراد با تجربه و کاربلد به آنها مراجعه میکنند و البته هشداری برای آمارگیران و سیاستگذاران دولت است.
دبیر نمایشگاه کار سپس به عنوان یکی از مزیتهای نمایشگاه، به این نکته اشاره کرد که بازدیدکنندگان می توانند در آنجا با محیط و فضای کاری واقعی شرکتها و سازمانها آشنا شوند و این امکانی است که تنها با استفاده از وبسایتهای کاریابی و سامانههای آنلاین ارسال رزومه به دست نمی آید.
وی گفت: مثلا اکثر افراد روزانه از خدمات اپلیکیشنهایی مثل اسنپ و روبیکا استفاده می کنند؛ اما نمی دانند چه نوع اشخاصی در این مجموع ها مشغول به کار هستند، زمان آمد و رفتشان و دیسیپلین سازمانیشان چیست.
وی افزود: برخی از این شرکت ها مدلی از محیط کاریشان را عیناً در نمایشگاه برپا میکنند، که از جذابیتهای رویداد ماست. ما همیشه از حمایت صنایع مختلف برخوردار بودهایم و امیدواریم این همکاری ادامه یابد.
شریف خانی گفت: همچنین مشارکت خود را با مجموعههایی که به علت کمبود فضای فیزیکی امکان حضور نمی یابند، پی میگیریم. موقعیتهای شغلیشان را از طریق سامانه آنلاین به اطلاع کارجویان، بویژه شهرستانیها میرسانیم و آنها میتوانند رزومههایشان را به صورت الکترونیک ارسال کنند. از همه دانشگاههایی نیز که برگزاری نمایشگاه را به دانشجویان خود اطلاعرسانی کردند، سپاسگزاریم.
وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره این که آیا در نمایشگاه عقد قرارداد هم انجام می شود، افزود: با توجه به این که خدمات این رویداد رایگان است، تعهدی از کارفرمایان در روند جذب گرفته نمی شود و دخالتی هم در روند استخدام نخواهیم داشت؛ اما قطعاً برای کارفرمایانی که جذب نیروی بیشتر و روال استخدامی بهتری دارند، امتیازهای ویژهای در نظر گرفته ایم. همچنین آنهایی را که بعد از استخدام، محیط و شرایط بهتری برای کارجوها مهیا کردهاند، از نظر دور نمیداریم.
خبرنگار دیگری درباره وجه تمایز این دوره با اولین نمایشگاه و نیز امتیازهای درنظر گرفته شده برای استارت آپها پرسید. در پاسخ، دلاوری توضیح داد که سالن پردیس در طبقه بالای نمایشگاه با قیمت مناسب در اختیار استارتآپها قرار گرفته است.
او از تنوع شغلی بیشتر این دوره و نیز اضافه شدن برخی عناوین شغلی جدید، به عنوان مزیت مهم دومین نمایشگاه کار ایران یاد کرد و ادامه داد امسال سه شرکت بین المللی از عربستان، ترکیه و انگلستان هم شرکت کردهاند.
شریف خانی در پایان از برگزاری کارگاههای آموزشی متعدد در ایام برگزاری نمایشگاه خبر داد و گفت در این کارگاهها مدیران منابع انسانی درباره تجربیات خود در زمینه جذب و استخدام و نیز توصیههای حرفهای به کارجویان سخنرانی میکنند.
دومین نمایشگاه کار ایران، چهارم تا ششم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای شهرداری تهران (بوستان گفت و گو) برگزار خواهد شد.
