مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

مرگ پرسروصدای کارتونیست جهانی؛ مردی که مخاطبانش با او مهربان نبودند

0 16

«جین دیچ» که همگان او را به عنوان خالق تام و جری می‌شناسند در حالی که او این کارتون را بدترین اثر خود می‌داند در ۹۵ سالگی درگذشت.

«جین دیچ» تصویرگر، انیماتور و خالق کارتون‌های «تام و جری» و «ملوان زبل» در سن ۹۵ سالگی درگذشت. او به خاطر کارهایش در حوزه کارتون و تصویرسازی در جهان شناخته شده بود. این تصویرگر برنده جایزه اسکار پنجشنبه شب در آپارتمان خود در پراگ پایتخت جمهوری چک درگذشت.

پت هیمل ناشر کارهای دیچ، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته که او مرگ غیرمنتظره‌ای داشته است. جین که نام کاملش اوژن مریل دیچ است، ۱۳ قسمت از کارتون کودکانه محبوب تام و جری و برخی از قسمت‌های کارتون ملوان زبل را تصویرگری کرده و ساخته است. او قبل از شروع تصویرگری وارد ارتش شد و قرار بود که دوره آموزش خلبانی ببیند اما به‌عنوان طراح مشغول به خدمت شد و پس از مدتی به دلایل پزشکی از ارتش بیرون آمد.

بعد از آن در سال ۱۹۵۹ به‌عنوان کارتونیست در پراگ مستقر شد و کار خود را آغاز کرد. او برای یک سفر ۱۰ روزه به پراگ رفت و پس از اینکه در آنجا با همسرش زدنکا آشنا شد، تصمیم گرفت برای همیشه و تا پایان عمرش در چکسلواکی بماند.

تام و جری تنها اثر دیچ نبود

 «مونرو» ساخته جین دیچ در سال ۱۹۶۰ توانست جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را ببرد. او در سال ۱۹۶۴ هم برای دو انیمیشن «اینجا نادنیک» و «چگونه از دوستی پرهیز کنیم» به طور هم‌زمان نامزد جایزه اسکار بهترین انیمیشن کوتاه شد. پیش از این، او سریال «تام خارق‌العاده» را ساخته بود و سازنده مشترک «درخت خانوادگی سیدنی» هم بود که در سال ۱۹۵۸ نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

دیچ در سال ۲۰۰۴ بخاطر یک عمر فعالیت هنری جایزه وینسور مک کی را دریافت کرد. جین تنها یک بار ازدواج کرد و همسر و هر سه پسرش همگی تصویرگرند. او پس از انقلاب ضد کمونیستی ۱۹۸۹ چکسلواکی کتاب «به عشق پراگ» را نوشت و سعی کرد زندگی در دوران کمونیستی چکسلواکی را روایت کند.

جین دیچ

سازنده بدترین تام و جری تاریخ

در سال ۱۹۵۷ کمپانی «مترو گلدن مایر» تهیه کننده مجموعه‌ کارتون «تام و جری» تولید این کارتون را متوقف کرد و در سال ۱۹۶۱ تصمیم گرفت بدون سازندگان اصلی تام و جری یعنی «بیل هانا» و «جو باربرا» برای صرفه‌جویی در مخارج‌اش استودیویی را در پراگ راه‌اندازی کند و ادامه تام و جری را بسازد.

در این زمان جین دیچ این کار را به عهده گرفت و به صورت مخفیانه ساخت تام و جری را در چکسلواکی آغاز کرد. البته او مشکلات زیادی برای ساخت این کارتون در پراگ داشت. مشکلات مالی شدید و نداشتن نیروی انسانی کافی و کسانی که درک درستی از نمونه اصلی تام و جری داشته باشند فقط بخشی از مشکلات دیچ بود. استودیوی دیچ برای حفظ امنیت همکاران اهل چکسلواکی خود، اسم هیچ‌کدام از آن‌ها را در کارتون‌های تام و جری نمی‌آورد.

تهدید به قتل برای تام و جری

دیچ در این مدت ۱۳ قسمت از مجموعه تام و جری را ساخت که به گفته خودش، منتقدان و مردم افتضاح‌ترین قسمت‌های تام و جری بود. او معتقد بود برای ساختن ادامه تام و جری باید از خط قرمزهای این کارتون عبور نکرد و مثل نسخه‌ی اصلی آن را ساخت اما قسمت‌هایی که دیچ تولید کرد به حدی افتضاح بودند که مردم تا مدت‌ها او را به‌خاطر ساخت تام و جری تهدید به قتل می‌کردند.

حتی خود دیچ معتقد بود با این‌که جایزه اسکار را برای دیگر کارهایش برده است اما ساختن تام و جری باعث شد تا به شدت در میان مردم بدنام و منفور شود. جین در همین استودیو به همراه همکاران چکسلواک‌اش به طور مخفیانه چند قسمت از دیگر کارتون نام آشنا برای ایرانیان، «ملوان زبل» را ساخت. او در ملوان زبل، برخلاف تام و جری اسم کارتونیست‌های همکارش در پراگ را با تغییر اسامی آن‌ها به آمریکایی می‌آورد. به گفته خود او این کار را به این دلیل انجام می‌دادند تا کسی فکر نکند که این کارتون و سازندگانش کمونیست هستند.

مرگ پرسروصدای کارتونیست جهانی

مرگ دیچ که همگان او را خالق تام و جری می‌دانند در حالی که او این کارتون را بدترین اثر خود می‌داند، توجه بسیاری از کاربران توییتر و شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد و کاربران بسیاری به احترام و برای قدردانی از او توییت‌هایی را در صفحات خود منتشر کرده‌اند. یکی از کاربران نوشته است: «بسیار خوشحالم از این که بالاخره جین دیچ توجهی که لایقش بود را جلب کرد. او چیزی بیشتر از شهرت «تام و جری» بود. جایش برای همیشه خالی می ماند.»

کاربری دیگر هم نوشته: «من از شنیدن خبر مرگ جین دیچ خیلی ناراحت شدم. امیدوارم در آرامش باشد. میراث او برای دهه‌های بعد از ما مورد ستایش قرار خواهد گرفت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.