مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

دانشگاه ها شرایط گفت و گو را فراهم کنند

0 8
سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران:
دانشگاه ها شرایط گفت و گو را فراهم کنند سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: دانشگاه ها باید شرایط لازم را برای آماده سازی افراد به منظور اندیشیدن به نظر دیگران به واسطه گفت و گو فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، غلامرضا ذکیانی امروز (یکشنبه ) در دومین نشست سراسری کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه های کشور در دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: تفکر علاوه بر زحمت و سختی، جسارت هم نیاز دارد به همین دلیل بسیاری وارد وادی اندیشه نمی شوند.
وی افزود: راه اندازی فضای آزاد اندیشی کاری دشوار است که باید در تمامی افراد به ویژه استادان و دانشجویان تقویت شود.
سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به نظام آموزشی حافظه محور در کشور گفت: بسیاری از دانشجویان از نظر اخذ نمره در مرتبه مناسبی قرار دارند اما نمی توانند به درستی تجزیه و تحلیل کنند.
ذکیانی با اشاره به اینکه برای دانشجویان و استادان حافظه محور اندیشه ورزی کاری دشوار است، ادامه داد: باید افراد با تعارض و تضاد آرا مواجه شوند تا وادار به اندیشیدن به بهترین شکل ممکن شوند.
به گفته وی، شرط لازم برای اندیشیدن قرار گرفتن دو اندیشه متضاد رو به رو هم است. افراد باید از مطلق اندیشی به دور باشند.
سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: حقیقت امری ساده و یک وجهی است که بسیاری به اشتباه گمان می کنند تمام حقیقت را می دانند، از این رو از پذیرفتن نظر دیگران خودداری می کنند.
ذکیانی با اشاره به ضرورت دوری جستن از برچسب زدن و مطلق اندیشی گفت: همواره باب گفت و گو در کشور ما برای جدل باز می شود چرا که گفت و گو به معنای مجادله و جدل به معنای کوبیدن یکدیگر فرض می شود.
وی افزود: نقد کردن یک روش است که روحیه خاصی را می طلبد، در قرآن پیروی از آباء، بزرگان اندیشه و جامعه ، هوای نفس و گمان به جای یقین و علم را مناسب نداسته است.
سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه هرنقدی معطوف به استدلال است، خاطرنشان کرد: کاربردی ترین روش نقد این است که اصطلاحات مفردات و کلمات به کار رفته در استدلال طرف مقابل دقیق باشد.
ذکیانی با اشاره به مسئله انتقاد پذیری در روحیه انتقادی اظهار کرد: در میان نسل های جدید به کودکان و جوانان انتقاد کردن را یاد می دهند اما از آموزش انتقاد پذیری غافل می شوند. انتقاد پذیرنبودن افراد تخریب کننده است .
**9491**1601**

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.