مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تجربه‌های کوچک برای مصاحبه‌های تخصصی

توصیه های یک مدیر بازاریابی برای متخصصان سئو

0 2,837

در این مدتی که به دنبال جذب نیرو برای جایگاه سازمانی کارشناس SEO بودیم رزومه‌های مختلفی رو بررسی کردیم و برای انتخاب نیروی مناسب تقریباً با 20 نفر مصاحبه آنلاین و حضوری داشتیم.با توجه به اینکه من هم می‌توانم کارجو باشم فکر کردم بازگو کردن برخی از موارد و موضوعات برای نتیجه گرفتن بهتر از مصاحبه می‌تواند برای جایگاه‌های تخصصی مناسب باشد، در این مورد خاص برخی از موارد مربوط به رزومه‌های بخش SEO را مورد توجه قرار دادم.

جذب و استخدام در بخش نیروهای تخصصی همیشه سختی‌ها و نگرانی‌های خاصی دارد، جمع آوری و طبقه بندی رزومه ها با توجه به سابقه کاری، محل کار و میزان دانش افراد همیشه انتخاب‌ها رو پیچیده‌تر هم می‌کند.در این بین دعوت از دوستان کارجو برای تنظیم زمان مصاحبه نیز در مواردی چالش ایجاد می‌کند.

در این مدتی که به دنبال جذب نیرو برای جایگاه سازمانی کارشناس SEO بودیم رزومه‌های مختلفی رو بررسی کردیم و برای انتخاب نیروی مناسب تقریباً با 20 نفر مصاحبه آنلاین و حضوری داشتیم.

با توجه به اینکه من هم می‌توانم کارجو باشم فکر کردم بازگو کردن برخی از موارد و موضوعات برای نتیجه گرفتن بهتر از مصاحبه می‌تواند برای جایگاه‌های تخصصی مناسب باشد، در این مورد خاص برخی از موارد مربوط به رزومه‌های بخش SEO را مورد توجه قرار دادم.

تجربه‌های کوچک برای مصاحبه‌های تخصصی

موضوعاتی که در زیر به‌صورت تیتر وار نوشته‌شده و کمی در مورد آنها توضیح دادم تقریباً در تمامی رزومه‌ها و مصاحبه‌شونده‌ها در بین 25 رزومه دریافتی بیشترین فراوانی را دارد.چند نکته اصلی در رزومه‌ها و زمان مصاحبه وجود داشت که فکر می‌کنم اگر به آنها توجه شود در زمان مصاحبه و نوشتن رزومه می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

من سعی کردم این موضوعات رو به دو بخش عمومی و تخصصی تقسیم کنم، بخش عمومی به موضوعات فردی و شخصی نگاه کنیم و بخش دوم به موضوعات تخصصی در رزومه و زمان مصاحبه نگاهی خواهیم کرد.

نکات عمومی

1. برای شروع مصاحبه بهتر است داستانی برای تعریف کردن از زندگی کاری و تجربیات شخصی داشته باشید، به صورت خشک و روتین به سئوال ها جواب ندهید، برای یک مصاحبه خوب باید خلاق باشید.

2. قبل از مصاحبه وب سایت شرکت و شبکه اجتماعی رو بررسی کنید (خواهش می کنم لطفا) در جلسه بدون آمادگی قبلی و  بررسی حضور پیدا نکنید. (من اولین مصاحبه را با توجه به اینکه وب سایت را بررسی نکرده بودن قبول نکردم).

3.صنعتی را که برای مصاحبه به آن دعوت شدید را به صورت خلاصه مرور کنید، کلمات کلیدی اون صنعت رو بررسی کنید و به رقبا نیم نگاهی داشته باشید. (این قسمت به معنی تجزیه و تحلیل صنعت و رقبا نمی باشد ما 10 دقیقه زمان می توانیم به نکته های ارزشمندی برسیم)

4.برای جلسه یک نقشه ذهنی متمرکز داشته باشید تا اگر سئوال های تخصصی پرسیده می شود جواب ها نیز به صورت تخصصی داده شود از کلی گویی به شدت پرهیز کنید در زمان مصاحبه درک کنید که سئوال برای چه پرسیده شده و جواب باید چگونه داده شود.
استفاده از نقشه ذهنی برای آماده شدن در مصاحبه به شما کمک می کند تا هر موضوعی را با جزئیات بررسی کنید و برای هر چیزی که مصاحبه کننده ممکن است در مسیر شما قرار دهد، پاسخ های مناسب بدهید. همچنین به شما کمک می کند تا تمام اطلاعاتی را که با آنها کار می کنید را تجسم کنید و به خاطر سپردن آنها آسان تر می شود.

نکات تخصصی

1. اگر برای جایگاه سازمانی SEO رزومه ارسال می کنید مهترین بخش رزومه باید تجربه های کاری در این حوزه باشد و پیشنهاد می کنم به صورت خلاصه در در کنار هر پروژه به اندازه یک یا دو خط کارهایی که برای پروژه انجام شده را توضیح دهید. (تقسیم بندی این قسمت اگر تجربه کارهای زیادی دارید می تواند به صورت پروژه محور و با تفکیک صنعت باشد)

اگر با شرکتی قطع همکاری کردید و فعالیت نمی کنید بهتره اطلاعات در مورد پروژه انجام شده کامل باشد و در رزومه مشخص کنید و پیشنهاد می کنم در جلسه مصاحبه اعلام نکنید “چون من فعالیتی نمی کنم از وضعیت فعلی بی خبر هستم” پروزه های SEO با توجه به اینکه در مرور زمان تغییر پیدا می کنند و جایگاه وب سایت ها و کلمات در گذر زمان تغییر می کند اگر به عنوان یک درس آموخته این گونه پروژه ها مطرح بشن می تواند بسیار مفید و اثر گذار باشد تا پروژه ای که تمام اطلاعات اون از زمان خارج شدن از پروژه تغییر کرده و هیچ ملاکی برای سنجش اون وجود نداشته باشد. برای مصاحبه تخصصی زمان حال پروژه ها مهم هستند نه گدشته، می توانید تجربه های این چنینی را در بخشی از رزومه خود با نام درس آموخته قراردهید.

2.همیشه در کنار پیروزی ها و موفقیت ها در رزومه کاری از شکست های پروژه های SEO و چالش ها و بن بست ها نیز بگویید قطعا همه ما تجربه های مشابه ای رو داشتیم برای ما شنیدن این چنین موضوعاتی نشان از شجاعت و چکونگی مواجه شدن شما با مشکلات دارد نه نشانه ضعف در اجرای پروژه ها، سئوال هایی که به عدم موفقیت شما اشاره دارد برای تشخیص نوع نگاه شما به حل مسائل، نحوه تعامل با سرپرست مستقیم، پیدا کردن راه کار حل مسئله برای چالش ایجاد شده و تفکر حل مسئله دارد و نه پیدا کردن نقطه ضعیف در ساختار کاری و شخصیتی، اما در نهایت نگاه شما به این موضوع نشان خواهد داد آیا برای چالش های از پیش مشخص نشده آماده هستید و چه مقدار در کارهای تیمی می توانید مسائل را مطرح و به دنبال راه حل باشید.

3.نرم افزارهای تخصصی این حوزه را به صورت جداگانه به عنوان ابزارهای اصلی SEO گروه بندی کنید و به هیچ عنوان در این بخش که قسمت اصلی رزومه شما می باشد نرم افزارهای غیر مرتب را ننویسید حتی اگر به آنها اشراف کامل دارید.
در بیشتر رزومه ها نرم افزارهای گرافیکی، آفیس و حتی نرم افزارهای معماری و طراحی هم نوشته شده اشاره به این نرم افزاها که من به دنبال درک درستی از دانش شما هستم به عنوان یک شاخص برای مصاحبه کننده (حداقل برای من) در نظر گرفته نخواهد شد و کمترین توجه را به آنها می کنم.

4.در رزومه ای که برای جایگاه سازمانی خاصی ارسال می کنید، تجربیات حوزه مدیریت برند، مدیریت محصول و دیگر موارد از این دست را ننویسید.برای جایگاه سازمانی مانند SEO که به دنبال استخدام هستیم این تجربیات در رده های بعدی هستند، بهتر است از کنار آنها به صورت خلاصه عبور کنید و در بخش اصلی تجربیات  SEO ننویسید. شما چند دقیقه فرصت دارید که رزومه ارسال شده را برای مصاحبه شونده به صورت درست نمایش دهید این فرصت را از دست ندهید.

5.در بیشتر رزومه های دریافتی و در بخش ابزارهای SEO تمام ابزارها را به صورت حرفه ای و پیشرفته علامت گذاری  نکنید ، باور کنید این موضوع هیچ مزیت رقابتی ندارد (حداقل برای من)  اگر با دو یا سه سئوال نتوانید جواب درستی برای بخش ابزارهای تخصصی بدهید مصاحبه تمام می شود.به عنوان نمونه در مصاحبه ای که هفته گذشته داشتم ابزار گوگل آنالیتیکس در رزومه به صورت پنج ستاره و در کنار آن از کلمه حرفه ای استفاده شده بود اما در مصاحبه مشخص شد که هنوز دوره آموزشی مقدماتی این ابزار را شروع نکرده اند.

برای اشاره به میزان آشنایی و اشراف خود به ابزارها از کلماتی مانند پیشرفته، حرفه ای، فوق پیشرفته و فوق حرفه ای استفاده نکنید.

پیشنهاد می کنم به صورت دو گزینه خوب و متوسط موارد رو اعلام کنید، اگر خوب باشید در زمان پاسخ دادن به سئوالات متوجه خواهیم شد که خیلی بهتر از خوب هستید. قسمت های مربوط به پروژها اگر درست نوشته شده باشد حتما شما برای مصاحبه دعوت خواهید شد و در آنجا باید بتوانید به میزان شناخت خود از ابزارها پاسخ دهید.
لطفا دقت کنید برای اینکه بتونیم همه ما جایگاه سازمانی مناسب، در شرکت خوب و دریافتی مناسب داشته باشیم نیاز نیست در رزومه چیزهایی رو عنوان کنیم که خود ما هم به آنها باور نداریم.

 

آرا یوسفیان
مدیر اجرایی بازاریابی
قهوه ریو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.