مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

با لحن راهبردی صحبت کنید تا مثل یک رهبر شنیده شوید

بعنوان یک رهبر به آنچه می گویید و چگونگی و زمان بیان آن فکر کنید

0 79,040

چه یک مدیر میانی یا یک مدیر ارشد باشید، چه می گویید، چگونه آن را بیان می کنید، چه زمانی می گویید، به چه کسی آن را می گویید، و اینکه آیا آن را در چارچوب مناسب می گویید، اجزای حیاتی پتانسیل رهبری استراتژیک شما هستند.

این “لحن راهبردی” کمتر به عملکرد شما مربوط می شود و بیشتر به غرایز استراتژیک شما و آگاهی شما از سیگنال هایی که در تعاملات و ارتباطات روزانه ارسال می کنید مربوط می شود. ایجاد یک لحن راهبردی می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست در ارتباط و سبک رهبری شما باشد.

شما می توانید با انجام تکالیف خود و با پیشگامی در تجزیه و تحلیل موقعیت های دشوار، استراتژیک تر در جلسات ظاهر شوید. و با خود راه حل بیاورید نه فقط مشکلات  و در تحت فشار آرام بمانید. افرادی که لحن راهبردی موثری دارند به راحتی سرخورده نمی شوند. آنها حتی زمانی که – در واقع، به ویژه زمانی که – همه اطرافیانشان آرامش خود را از دست می دهند، رهبری سطح بالا را ارائه می دهند. با انجام تنظیمات لازم در رویکرد مشارکت خود، می توانید در هر محیطی که در محل کار با آن مواجه می شوید، استراتژیک تر ظاهر شوید.

نانسی در ابتدای روز آماده بود تا تیم اجرایی خود را در مورد پروژه ای پرمخاطب که در دو ماه گذشته روی آن کار می کرد، توضیح دهد. او اسلاید ارائه خود را بارها و بارها تمرین کرده بود، تا جایی که تمام سطوح محتوا را عملا حفظ کرده بود. او کمی زودتر خود را به جلسه رساند و صبورانه و در عین حال مضطرب برای بخشی از دستور کار خود منتظر ماند. جلسه شروع شد و در عرض چند دقیقه جک، یکی از مدیران مشترک، از او خواست تا مدیران اجرایی را در مورد پروژه و توصیه‌هایش توضیح دهد.

نانسی با اشتیاق وارد سخنرانی خود شد و نکات سخنرانی  را که با دقت تمرین کرده بود امتحان کرد. او با تسلط کامل بر مواد، احساس می کرد در اوج بازی خود است و از اینکه زمان زیادی را صرف تمرین و آماده شدن برای این جلسه کرده بود، احساس آرامش می کرد. اما درست زمانی که می‌خواست به توصیه‌هایش ادامه دهد، جک حرفش را قطع کرد و گفت: «نانسی، من از زحمات شما در این پروژه قدردانی می‌کنم، اما این به دستور کار ما مربوط نیست و برای اهداف تجاری ما ارزشی ندارد. زمان امروز را با همین مقدار از ارائه ات پایان می دهم. نانسی با ناراحتی روی صندلی خود عقب نشینی کرد و تا پایان جلسه در سکوت نشست. او نمی‌توانست صبر کند تا لحظه پایان جلسه از اتاق بیرون بیاید تا به این فکر کند که چگونه این لحظه – که انتظار داشت نقطه عطف مثبتی در حرفه او باشد – به یک فاجعه تبدیل شده است.

اینجا چه اتفاقی افتاد؟ در حالی که نانسی برای شرکت در جلسه آماده بود، نتوانست استراتژیک فکر کند. این یک مشکل رایج است که بسیاری از سرپرستان ، مدیران و رهبران توانمند را هنگام تعیین نقش آنها در ارتباطات، جلسات و سایر انجمن ها به چالش می کشد. یادگیری نحوه توسعه و انتقال لحن راهبردی استراتژیک تر – تا حدی با درک موقعیت – می تواند به رهبران کمک کند تا مانند نانسی خود را در موقعیت های بالقوه آسیب پذیر قرار ندهند.

چرا به لحن راهبردی نیاز دارید

چه یک مدیر میانی یا یک مدیر ارشد باشید، چه می گویید، چگونه می گویید، چه زمانی می گویید، به چه کسی آن را می گویید، و اینکه آیا آن را در موقعیت مناسب می گویید، اجزای حیاتی برای بهره گیری از ظرفیت رهبری استراتژیک کامل شما هستند. اگر می‌خواهید نزد افراد برای خودتان  اعتبار ایجاد کنید و بر آنها تأثیر بگذارید، به‌ویژه هنگام تعامل با سایر مدیران اجرایی یا رهبری ارشد، مهم است که پیامتان مختصر باشد و به افراد اجازه دهید به وضوح بدانند که می‌خواهید چه نقشی در گفتگو داشته باشند. همچنین مهم است که محتوای هر پیامی که ارائه می‌دهید را با پرهیز از اصطلاحات و کلمات کم – اما مؤثر – رفع کنید.

همه این عوامل به توسعه لحن راهبردی استراتژیک مربوط می شود. لحن راهبردی شما کمتر به عملکرد شما مربوط می شود. این بیشتر به غرایز استراتژیک شما، درک موقعیت و آگاهی از سیگنال هایی که در تعاملات و ارتباطات روزانه ارسال می کنید مربوط می شود. لحن راهبردی مانند ویژگی برادر خود، حضور اجرایی، می تواند تا حدودی ناملموس به نظر برسد و بنابراین تعریف آن دشوار است. اما واقعیت این است که همه ما یک راه را برای برقراری ارتباط با دیگران ترجیح می دهیم  و انجام این کار با نیت استراتژیک و درک کامل موقعیت می تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست در ارتباط و سبک رهبری شما باشد.

یکی از مهمترین جنبه های داشتن لحن راهبردی مربوط به رهبر استراتژیک بودن است. من اغلب از مدیران ارشد می‌شنوم که می‌خواهند یکی از رهبران با پتانسیل بالا خود را ارتقا دهند، اما احساس می‌کنند آن شخص به اندازه کافی استراتژیک برای پیشرفت نیست. وقتی این را می شنوم که مدیران می گویند، سعی می کنم به آرامی عقب نشینی کنم و پیشنهاد کنم که شاید مشکل از فقدان پتانسیل رهبری استراتژیک نامزد نباشد. شاید آنها در استفاده از توانایی های خود به عنوان یک رهبر استراتژیک شکست می خورند.

چه فردی در تیم خود داشته باشید که فکر می کنید آمادگی استراتژیک ندارد یا نگران این هستید که به دلیل لحن راهبردی توسعه نیافته ممکن است یک رهبر با پتانسیل استراتژیک استفاده نشده باشید، ادامه مطلب را بخوانید. در ادامه چند استراتژی مربیگری وجود دارد که من اغلب با مدیران زن و مرد استفاده می کنم تا به آنها کمک کنم لحن راهبردی استراتژیک تری را به مجموعه ابزار رهبری خود اضافه کنند.

موقعیت جلسه را درک کنید.

معمولا هر چند وقت یک‌بار متوجه می‌شوید که در یک جلسه یک ایده شکل‌نگرفته را مطرح میکنید، وقتی مردم به دنبال ایده‌های شما هستند صحبت نمی‌کنید، یا چیزی را می‌گویید که کاملاً با برنامه کاری شما همخوانی ندارد و ناگهان احساس میکنید افراد چشم هایشان از حدقه بیرون زده؟ اگر این موقعیت‌ها آشنا به نظر می‌رسند، چه اشتباهی رخ داده است؟ به طور خلاصه، این نوع خطاهای تاکتیکی به عدم درک موقعیت تماس، جلسه یا بحثی که در آن هستید منتهی می شود.

به عنوان مثال، اگر شما مرجع اصلی در یک موضوع سازمان هستید، احتمالاً موقعیت جلسه از شما می‌خواهد که جلسه را رهبری کنید و هر تصمیم نهایی را بگیرید. اما اگر شما مدیر اجرایی هستید که ممکن است نظرات خود را داشته باشید، پس به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود و ارتباط دادن مسائل با دیگران (به جای جلب کانون توجه با ایده های خود) نقش شما خواهد بود. اگر شما در حالت یادگیری هستید و از شما خواسته نمی شود در جلسه ای ارائه دهید، نقش شما در ارتباط با مشاهده و گوش دادن خواهد بود. دانستن یا فهمیدن از قبل نقش مورد انتظار شما در یک انجمن یا رویداد گروهی می تواند شما را در تعیین نوع صدایی که برای آن مکان خاص نیاز دارید راهنمایی کند و می تواند به شما کمک کند قبل از صحبت کردن، موقعیت را درک کنید.

رویاپرداز  باشید.

گاهی اوقات به دلیل تمرکز بیش از حد روی عملکرد یا نقش خودمان، نمی‌توانیم از لحن راهبردی استفاده کنیم. رهبران استراتژیک بیشتر از اینها رویایی دارند و دیدگاهی سازمانی دارند که کمتر بر خودشان و بیشتر بر سازمان گسترده تر تمرکز می کنند. بخش دیگری از رویاپردازی، توسعه توانایی بیان آرزوها برای آینده و منطقی برای تحول است.

این نوع چشم انداز اجرایی به هدایت تصمیمات پیرامون اقدامات فردی و شرکتی کمک می کند. شما باید برای ارتباط دادن مسائل با توصیه های خود تلاش کنید تا نشان دهید که چگونه تصمیمات شما بر روی دیگران از جمله کارکنان و سازمان به عنوان یک کل تأثیر می گذارد.

روابط استراتژیک را پرورش دهید.

یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد تفکر استراتژیک، استفاده از روابط با در نظر گرفتن اهداف تجاری خاص است. این امر مستلزم داشتن رهبران و مدیران ارشد است که دیدگاهی استراتژیک از اهداف، تغییرات و اولویت‌های اصلی سازمان ارائه می‌دهند که معمولاً ممکن است به آنها دسترسی نداشته باشیم. وقتی در روابط استراتژیک گسترده پرورش می‌دهید و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنید، به شما کمک می‌کند از گرفتار شدن در ریزه کاری‌های روزمره جلوگیری کنید.

هنگامی که شما از قبل دارای یک برنامه کاری کامل هستید، به راحتی می توان اهمیت ایجاد روابط جدید و متنوع را از دست داد – اما بخشی از دسترسی به لحن راهبردی قوی، گسترش دانش شما فراتر از موقعیت، بخش یا حوزه تخصصی خاص خود است.

برای توسعه لحن راهبردی خود، زمانی را اختصاص دهید و هر هفته با حداقل یک نفر خارج از تیم یا منطقه عملکردی خود تماس بگیرید. سعی کنید یاد بگیرید:

  • چگونه آنها در کل کسب و کار قرار می گیرند؟
  • اهداف و چالش های آنها چیست؟
  • راه هایی که می توانید از آنها به عنوان یک شریک تجاری استراتژیک حمایت کنید را بشناسید

راه حل بیاورید نه فقط مشکلات.

در حین مربیگری در طیف گسترده ای از مدیران، من به طور مستقیم دیدم که بیشتر افراد وقتی به چالش ها اشاره می کنند اما هیچ راه حلی ارائه نمی دهند، احساس ناامیدی می کنند. رهبری استراتژیک با لحن راهبردی قوی مستلزم حل مشکل است، نه فقط انگشت گذاشتن روی موضوعات دشوار.

شما می توانید با انجام تکالیف خود و رهبری در تجزیه و تحلیل موقعیت ها استراتژیک تر ظاهر شوید. ایده‌های تازه‌ای را که فراتر از بدیهیات است، مطرح کنید. حتی اگر پاسخ کاملی نداشته باشید، می توانید توانایی خود را در ارائه راه حل های هوشمندانه نشان دهید.

تحت فشار آرام بمانید.

افرادی که لحن راهبردی موثری دارند به راحتی سرخورده نمی شوند. آیا می‌توانید حتی زمانی که همه اطرافیان شما آرامش خود را از دست می‌دهند، رهبری در سطح خودتان ارائه دهید؟ زمانی که بتوانید به جای اینکه در یک جریان عاطفی قرار بگیرید، صرف نظر از اینکه چقدر استرس دارید، به حقایق پایبند باشید، می توانید با لحن راهبردی قدرتمندتر رهبری کنید.

تشخیص و پذیرش چالش‌های شخصی در مورد لحن راهبردی‌تان می‌تواند ناراحت‌کننده باشد، و در ابتدا ممکن است هنگام ارائه پیشنهادهایی برای بهبود لحن راهبردی افرادی که در تیم خود هستند، مخالفت کنید. اما هنگامی که بر این مقاومت اولیه غلبه کردید، چه در خودتان و چه در دیگران، متوجه خواهید شد که ارزش تلاش اولیه را برای بررسی چگونگی مشارکت مؤثر در جلسات مهم و سایر ارتباطات دارد. با انجام تنظیمات لازم در رویکرد خود برای مشارکت، می‌توانید از پرواز کورکورانه اجتناب کنید و در هر شرایطی استراتژیک‌تر ظاهر شوید.

 

ربکا شامبو یک متخصص رهبری، نویسنده و سخنران اصلی شناخته شده بین المللی است. او رئیس SHAMBAUGH، یک سازمان جهانی توسعه رهبری و بنیانگذار زنان در رهبری و یادگیری (WILL) است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.