مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

آموزش و پرورش مولد فکر و اندیشه است/آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست

0 29

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه به آموزش و پرورش گفت: باید نگاه به آموزش و پرورش کشور از یک دستگاه مصرفی به یک نهاد مولد فکر و اندیشه تغییر کند.

به گزارش مدیرنامه علی کریمی فیروزجایی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع مسوولان وزارت آموزش و پرورش، ایجاد احساس آینده‌سازی در معلمان را در رفع دغدغه معیشت آنها با اهمیت و موثر دانست و افزود: آموزش و پرورش دستگاه تمدن سازی است و برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب، ‌ امام راحل و مقام معظم رهبری در آموزش و پرورش و ایجاد احساس آینده‌سازی در معلمان، ابتدا باید دغدغه معیشتی و حقوقی این قشر برطرف شود تا مسوول تربیت کودکان و نوجوانان ما مشکلات مالی نداشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: بخش مهمی از ایجاد احساس آینده‌سازی در معلمان مربوط به وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه‌های فرهنگیان و نهادهای حاکمیتی از جمله مجلس و دولت است که بتوانند مسائل و نیازهای به حق آنها را تامین کنند تا معلمان زمینه‌ساز ظهور و بروز تمدن نوین اسلامی شوند.

آموزش و پرورش باید از نگاه مصرفی به مولد فکر و اندیشه تبدیل شود

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه هدف آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه مولد، تولید فکر و اندیشه است، گفت: نگاه مصرفی به آموزش و پرورش از گذشته بوده و رهبری نیز در بیانات خود به تغییر این نگاه تاکید داشتند. دولت و مجلس و سایر نهادهای مربوطه می‌توانند با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ریل گذاری صحیح در تغییر این رویکرد همت کنند تا شرایط برای تولید فکر و اندیشه فراهم شود.

آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست

کریمی با تاکید بر اینکه خروجی آینده آموزش و پرورش باید نسلی باشد که کشور را به بالاترین افق‌های فکر و اندیشه می‌رساند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود تاکید کردند که باید دولت و مجلس به گونه‌ای برنامه‌ریزی و ظرفیت‌سازی کنند که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی وارد آموزش و پرورش شوند. به عبارتی آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست تا هر فردی که از داشتن شغل باز ماند، معلم شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: آموزش و پرورش دستگاه تمدن‌ساز و انسان ساز در هر جامعه‌ای است و در کشورهای پیشرفته نگاه خاص و ویژه‌ای به این بخش می‌شود. بر همین اساس باید افرادی وارد این دستگاه شوند که شاخص‌های لازم برای پذیرش مسوولیت‌های آموزشی، تربیتی و انسان‌سازی را دارند و برای دستیابی به این هدف برنامه‌ریزی کوتاه مدت و بلندمدت در دستور کار دولت و مجلس قرار بگیرد.

تحقق عدالت آموزشی، ظهور و بروز استعدادها را فراهم می‌سازد

نماینده مردم بابل در پاسخ به این پرسش که برای تحقق عدالت آموزشی مد نظر مقام معظم رهبری، چه اقداماتی باید در دستور کار قرار گیرد،  گفت: باید توزیع ناعادلانه امکانات آموزشی در بعد سخت افزاری، امکانات و معلمان در مناطق مختلف جغرافیایی از جمله روستاها برطرف شود. زیرا استعدادهایی در همین روستاها و مناطق محروم یا کم برخوردار وجود دارند که با اجرای عدالت آموزشی، شرایط برای ظهور این استعدادها فراهم شده و با سرمایه‌گذاری لازم می‌توان زمینه برای شکوفایی این استعدادها را فراهم کرد.

کریمی ادامه داد: عدالت آموزشی و حرکت‌های عدالت خواهانه حق خانواده‌ها است تا طبق قانون اساسی که برخورداری مردم ازخدمات رایگان آموزشی تاکید است برای آنها محقق شود.

وی درباره دغدغه های رهبر انقلاب درباره مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها اظهارداشت:  آموزش و نظارت در این بخش بر عهده آموزش و پروش است و سایر دستگاه‌ها اگر می‌خواهند در این باره نقشی ایفا کنند باید زیر چتر دولت و مجلس فعالیت خود را ادامه دهند.

وی ادامه داد: باید پیش دبستانی‌ها و مهدکودک‌ها از شکل سنتی خود خارج شده و دولت و مجلس با کمک یکدیگر زیرساخت‌های لازم از جمله تامین اینترنت رایگان و تولید محتوا برای آنها را فراهم کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش چه راهکارهایی را باید در نظر گرفت؟ عنوان کرد: بیش از یک دهه از ابلاغ رهبری درباره تحول بنیادین در آموزش و پرورش می‌گذرد و حتی ایشانگله کردند که بعضی افراد مغرض یا جاهل بنیادهای فرهنگی و دینی نوجوانان کشور را هدف قرار دادند که باید با این افراد مبارزه کرد.  مجلس و دولت در طرح تحول بنیادین باید به گونه‌ای عمل کنند که شرایط برای تربیت افراد شایسته فراهم‌ شود و چنین افرادی در آینده چرخ‌های اداره کشور را در همه ابعاد به بهترین شکلی به گردش درآورند.

نماینده مردم بابل در مجلس ادامه داد: تحقق این هدف به برنامه‌ریزی نیاز دارد که بخشی در درون دستگاه تعلیم و تربیت است و بخشی دیگر بر اساس حمایت‌هایی است که دولت از آموزش و پرورش به عمل می آورد.

وی در عین حال گفت: البته در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این موارد بررسی شده و تلاش خواهد شد تا تعلیم و تربیت به مسیر اصلی خود بازگردد.

کریمی با اشاره به اینکه در کنار آموزش از طریق صدا و سیما، آموزش از طریق شبکه شاد، اقدامی مبارکی بود که باید از مسوولان وزارت آموزش و پرورش تشکر کرد، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر مدارس کشور در سال تحصیلی گذشته و امسال مجبور به استفاده از آموزش از راه دور شدند و آموزش و پرورش با ابداع شبکه شاد به خوبی این نیاز ضروری را بر طرف کرد. اما مشکلاتی برای این شبکه وجود دارد که با رفع آنها و تقویت شبکه شاد می‌توان از همه ظرفیت آن استفاده کرد.

وی افزود: بیش از ۵ ماه از آغاز به کار شبکه شاد می‌گذرد و آموزش و پرورش باید اشکالات آن را برطرف کند.  دوم اینکه در بعضی از مناطق کشور به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم ضعف اینترنت وجود دارد و  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با کمک آموزش و پرورش می‌توانند این ضعف را برطرف کنند.

نماینده مردم بابل در مجلس خاطرنشان کرد:علاوه بر این خانواده‌های زیادی هستند که توانایی خرید گوشی هوشمند ندارند و باید نهادهای حمایتی و خیرین با کمک آموزش و پرورش کمک کنند تا این بخش از جامعه با برخورداری از کمک‌های بلاعوض یا وام‌های قرض الحسنه صاحب گوشی هوشمند شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.