مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

حمایت دولت برای تسریع تامین مالی بنگاه‌ها در بورس

0 26

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نقدینگی موجود در بورس می‌تواند به عنوان یک نهاده تولیدی قوی در اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد، گفت: برای دستیابی به این مهم، لازم است تا عرضه‌های اولیه، تامین مالی و انتشار اوراق بدهی از طرف بنگاه‌ها و دولت با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

«امیر علی امیرباقری» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به روند معاملات بورس در بازار هفته‌ای که گذشت اشاره کرد و گفت: در بازار هفته‌ای که گذشت همچنان جریان ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به سمت بدنه بازار سرمایه ادامه داشت و ترکیب ورود این سرمایه، سرمایه‌های خرد بوده است.

وی ادامه داد: به طور معمول حجم وسیعی از ورود سرمایه‌های خرد توسط سرمایه‌گذاران تازه‌وارد تشکیل شده که رقم آن تقریبا از سال گذشته و سه ماه نخست سال جاری به رقمی بالغ بر ٨٠ هزار میلیارد تومان رسیده است.

امیرباقری اظهار داشت: نکته مورد توجه این است که این ٨٠ هزار میلیارد تومان به طور اخص وارد بازار ثانویه شده که این موضوع تا حدودی بازار را از رسالت اصلی خود که تامین مالی و تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌ها است دور ‌خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه باید راهکارهایی برای انتقال یا جایجایی این حجم از نقدینگی به سمت تولید واقعی و بدنه اقتصاد کشور از مجرای بازار سرمایه اتخاذ شود.

بورس در یک قدمی اصلاح زمانی و قیمتی

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در بسیاری از نمادها شاهد فاصله قیمت سهام با ارزش ذاتی آنها هستیم که این اتفاق به دلیل نبود بازارهای موازی مانند ارز، سکه و مسکن در حال رخ دادن است.

وی افزود: به مرور در بسیاری از نمادهای کوچک و متوسط بازار شاهد شکل‌گیری حباب قیمتی هستیم که راهکار جلوگیری از این اتفاق، تعمیق بازار سرمایه است.

امیرباقری لازمه تعمیق بازار سرمایه در چنین شرایطی را عرضه اولیه‌های بیشتر و هدایت نقدینگی به سمت بدنه واقعی تولید در اقتصاد دانست و افزود: به طور حتم باید مسوولان حاضر در بازار نسبت به چنین مساله‌ای حساس باشند تا بتوانند این حجم نقدینگی را به سمت استفاده بهینه پیش ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در صورت ادامه این روند، کلیت بازار بورس با احتمال اصلاح زمانی و قیمتی مواجه می‌شود، افزود: در صورت چنین اتفاقی نه تنها نقدینگی به سمت تولید هدایت نمی‌شود بلکه شاهد فرار این حجم از نقدینگی از بازار  و ایجاد تورم در سایر بخش‌های اقتصاد خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بنا بر تورم انتظاری، نقدینگی‌های موجود در کشور در حال ورود به بورس هستند، اظهار داشت: اگر نگاهی به بازده داخلی بازار داشته باشیم مشاهده خواهیم کرد که نرخ بازده مورد انتظار در بدنه بازار، تناسبی با سایر بخش‌های اقتصادی ندارد و چه بسا که در برخی از موارد بازار ارز، بازار سکه و مسکن را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گفته امیرباقری، باید به طور حتم فکری به حال بازده مورد انتظار بازار سرمایه شود زیرا این رشد بی‌مهابا می‌تواند زمینه تحمیل تورم به سایر بخش‌ها را فراهم کند.

پیش‌بینی بازار در هفته جاری

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در هفته‌ای گذشت به خصوص دو روز پایانی هفته شاهد رشد شتابان و افسار گسیخته شاخص بودیم و فرصت اصلاح یک روزه به بدنه بازار داده نشد، خاطرنشان کرد: این رشد ناشی از فشار نقدینگی به بازار است که بازار دیگری را برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی مورد انتظار پیدا نمی‌کند.

امیرباقری پیش‌بینی خود از روند معاملات بورس در بازار هفته جاری را اینگونه بیان کرد: انتظار می‌رود رشد بازار در هفته جاری به خصوص در روزهای نخست ادامه پیدا کند اما از اواسط هفته میزان عرضه‌ در بازار شدت بگیرد و بازار را وارد فضای اصلاحی درون کانالی کند.

وی کلیت بازار را نیازمند اصلاح دانست و گفت: بازار برای رشد بلندمدت و میان‌مدت، تثبیت قیمت‌ها و تعمیق بازار نیاز به نقل و انتقال و جابجایی سهام در این قیمت‌ها دارد تا قیمت سهام و کلیت بازار در وضعیت فعلی تثبیت شود.

پیشنهاد به سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود تا با دقت بیشتری نظاره‌گر بدنه بازار باشند و تا جایی که ممکن است از سرمایه‌گذاری‌های بی‌مهابا و بدون تحلیل در بازار خودداری کنند، افزود: سرمایه‌گذاران نباید صرفا براساس جریان نقدینگی و رشد بازار اقدام به ورود سرمایه‌های خود در بازار کنند بلکه باید با نگاه تحلیلی وارد بازار باشند.

 امیرباقری گفت: جریان نقدینگی با کوچکترین اخبار و شایعات به ویژه در این قیمت‌ها قابلیت معکوس شدن دارد و تنها نکته‌ای که می‌تواند سرمایه سهامداران را در این شرایط حفظ کند داشتن نگاه تحلیلی و بنیادی به بدنه بازار و نگهداری از سهام برای دوران میان‌مدت و بلندمدت است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت ثبات در بازارهای جهانی و قیمت نفت برنت در رقمی معادل ٤٢ دلار گفت: همچنین باقی کامودیتی‌ها به لحاظ قیمتی وضعیت باثباتی را دنبال می‌کنند و در بازار داخلی احتمالا با تدابیر بانک مرکزی و کارگشایی‌های سیاسی که در هفته‌های آتی رخ می‌دهد شاهد تثبیت قیمت دلار و افزایش عرضه در این بازار خواهیم بود.

وی اظهار داشت: اکنون قیمت دلار و نرخ سکه و طلای آب‌شده که ناشی از قیمت دلار است چندان در این اعداد توجیه اقتصادی نداشته  و با چشم‌انداز اقتصاد ایران و بدنه بازار جهانی همخوانی کاملی ندارند.

امیرباقری با تاکید بر اینکه انتظار داریم تا قیمت‌ها در میان‌مدت تثبیت و متعادل شوند که این اتفاق در بدنه بازار ارز منجر به اصلاح بازار سرمایه خواهد شد، گفت: قیمت‌ها در بورس اکنون به دلیل افسارگسیختگی نرخ ارز به این اعداد و ارقام رسیده و هرگونه اخبار و تحلیلی از قیمت ارز، تثبیت آن و کارگشایی‌های سیاسی باعث اصلاح بازار سرمایه خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به چنین وضعیتی، سرمایه‌گذاران باید نسبت به متغیرهای کلان اقتصادی و خرد شرکت‌ها و بنگاه‌ها حساس باشند و آنها را در تحلیل‌های خود لحاظ کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.