مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

صعود تسلا به قله صنعت با سبقت از تویوتا

صعود تسلا به قله صنعت
0 14

تسلا برای نخستین بار با پشت‌سر گذاشتن تویوتا باارزش‌ترین شرکت خودروسازی جهان لقب گرفته است.قیمت هر سهم تسلا با ۵ درصد افزایش به ۱۱۳۵ دلار رسید که ارزش این شرکت را به ۵/ ۲۰۶ میلیارد دلار رساند درحالی‌که ارزش شرکت تویوتا ۲۰۲ میلیارد دلار است.

این نقطه عطفی برای شرکت تسلا و ایلان ماسک محسوب می‌شود و تازه این شرکت سازنده خودروهای الکتریکی هنوز سود سالانه خود را تقسیم نکرده است.تنها طی سال‌جاری ارزش سهام تسلا دوبرابر شده است که نشان‌دهنده اعتماد بیش از پیش ‌بازار به توسعه خودروهای الکتریکی در آینده است. هرچند ارزش تسلا از تویوتا فراتر رفته و این تولیدکننده مشهور خودروهای الکتریکی را به باارزش‌ترین شرکت خودروسازی جهان تبدیل کرده با این حال شرکت ژاپنی تویوتا از نظر حاشیه سود به دست آمده از هر خودرو هنوز بالاتر از تسلاست.

در فصل مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۰ تسلا ۱۰۳ هزار خودرو تولید کرده که ۱۵ هزار و ۳۹۰ دستگاه از آن مدل اس و ایکس و ۸۷ هزار و ۲۸۲ دستگاه آن مدل ۳ و مدل Y هستند. در همین بازه زمانی تویوتا ۴/ ۲ میلیون خودرو تولید کرده است.در همین حال در مقایسه بین ارزش دو شرکت با احتساب بدهی‌ها، تویوتا با ۲۹۰ میلیارد دلار ارزش بالاتر از تسلای ۲۵۲ میلیارد دلاری است.

درحالی‌که افزایش سهام تسلا چشم‌ها را به سمت این شرکت خیره کرده در خود صنعت خودرو بسیاری معتقدند که رشد ۳۰۰ درصدی قیمت سهام از نظر بنیادی کمکی برای این شرکت نیست.تحلیلگران معتقدند همچنان نسبت به تسلا باید محتاط بود و نحوه عملکرد این شرکت در کوتاه‌مدت را مرتبا ارزیابی کرد.

  روزهای خوب ایلان ماسک در دوران کرونا

این خبر خوب برای ایلان ماسک در شرایطی اعلام شد که اخیرا طبق گزارش‌های منتشر شده، تست کرونای دست کم شش نفر از کارکنان تسلا در کارخانه خودروسازی این شرکت در ایالت کالیفرنیا مثبت اعلام شده است. بازگشایی این کارخانه با حواشی زیادی همراه بود به نحوی که محدودیت‌های اعمال شده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و عدم صدور مجوز بازگشایی کارخانه این شرکت، اعتراض شدید ایلان ماسک را به‌دنبال داشت. با این حال، وی بعد از توافق با مقامات محلی در آلامدا، فعالیت کارخانه خودروسازی خود را در این شهرستان زودتر از دیگر شرکت‌ها و کارخانه‌ها آغاز کرد.همچنین اخیرا تست کرونای یکی از کارمندان کارخانه تولید سقف خورشیدی تسلا (Buffalo) نیز مثبت اعلام شده است. طبق آخرین گزارش‌ها، تا پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۴۸ هزار نفر در شرکت تسلا فعالیت می‌کردند. هنوز مشخص نیست چه تعداد از کارمندان این شرکت به‌ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تسلا نیز همانند دیگر شرکت‌های خودروساز، هنوز هیچ اطلاعاتی در این رابطه منتشر نکرده و آزمایش‌های منظم و طبق برنامه نیز از کارکنان برای تشخیص مبتلایان گرفته نمی‌شود. با این حال، تسلا از کارمندان خود خواسته بعد از ارتباط با افراد مبتلا به کرونا یا در صورت مشاهده هرگونه علائم ابتلا به این ویروس، تست دهند. گفته می‌شود حداقل تست کرونای چهار نفر از کارکنان این شرکت قبل از تعطیلی کسب‌وکارها در ماه مارس مثبت اعلام شد.

دیگر خودروسازان جهان نیز با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند به‌طوری که تا حد زیادی از تولید محصولات این شرکت‌ها کاسته شده است. از طرفی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که به‌دلیل لغو محدودیت‌ها و عدم رعایت موارد پیشگیرانه، موج دوم شیوع این ویروس نیز در راه است و به‌نظر می‌رسد شرایط برای شرکت‌های خودروساز سخت‌تر خواهد شد.

  اعتراض به کرونا

ایلان ماسک از ابتدای کرونا با در خانه ماندن و قرنطینه مخالف بود و بعد از وضع قوانین محدود‌کننده در سانفرانسیسکو انتقادات تندی را در توییتر مطرح کرد و حتی خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: آمریکا را آزاد کنید یا در اظهارنظر دیگری دستور در خانه ماندن مردم را اقدامی فاشیستی خواند که آزادی‌های مردم را منع می‌کند.او حتی قبل از بازشدن عمومی کسب‌وکارها مجوز بازگشایی کارخانه تسلا را یافت و چند بار از قوانین سرپیچی کرد و از برخی کارکنان خود خواست به محل کار خود برگردند. کارخانه گیگافکتوری این شرکت در ایالت نوادا حتی به‌رغم تعطیلی سایر کسب‌وکارها مجوز فعالیت طبق روال سابق را پیدا کرد. ماسک در آن زمان عنوان کردکه ویروس کرونا برای شرکتی همانند تسلا مشکل جدی به‌وجود نخواهد آورد، اما شرکت‌ها‌ی کوچک‌تر قطعا با آسیب جدی مواجه خواهند شد.

  سومین شرکت نوآور جهان

بخشی از موفقیت امروز تسلا مدیون عبور از بحران سال گذشته شرکت بود که حتی این شرکت را تا مرز ورشستگی کشاند. تسلا تا قبل از آغاز دوران کرونا از سوی مجله فست کمپانی لقب سومین شرکت نوآور جهان در لیست ۵۰ شرکت خلاق را به خود اختصاص داد. شرکت تسلا قول عرضه ۳۶۰ هزار خودروی الکتریکی را در سال ۲۰۱۹ به طرفداران برند خود داده بود و در عمل توانست این عدد را به ۳۶۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه برساند. این رقم یعنی دو برابر میزان فروش تسلا نسبت به دو سال قبل‌تر از آن.

این شرکت همچنین فعالیت خود را در زمینه تولید باتری‌های الکتریکی گسترش داد و توانست شرکتی مستقل را برای این منظور راه‌اندازی و خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان صنعت خودرو معرفی کند. اگرچه تسلا در همان روزهای اول، عملکرد خوبی را در بازاریابی محصولات ارائه داد، اما نتوانست این عملکرد خود را در اجرا نیز توسعه دهد و در این زمینه ضعیف عمل کرد.

تسلا در سه ماه پایانی ۲۰۱۹، موفق به ثبت رکوردی جدید برای فروش خودروهای الکتریکی شد و توانست سود قابل‌توجهی را نیز از این طریق به‌دست آورد. سال گذشته، این شرکت کارخانه جدیدی را برای تولید خودروهای خود در چین راه‌اندازی و راه را برای ورود خود به بزرگ‌ترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، بیش از پیش هموار کرد. در کنار اینها باید رونمایی از خودروی جدید و عجیب الکتریکی سایبرتراک را نیز اضافه کرد که در سال ۲۰۱۹ توسط ایلان ماسک برای جهانیان معرفی شد.

ایلان ماسک نشان داده خوب بلد است چگونه از بحران‌های اقتصادی و چالش‌های توسعه کسب‌وکار جان سالم به در ببرد. او همزمان با تسلا شرکت اسپیس ایکس را هم هدایت می‌کند و در سال‌جاری این شرکت نیز توانست با اعزام سه فضانورد به یک موفقیت بزرگ نائل شود. اسپیس ایکس هم مانند تسلا دوران پرفراز و نشیبی را طی کرد و حتی تا مرز اتمام سرمایه و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های این کارآفرین پیش رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.