مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

چنین گفت سان تزو ؛هنر جنگ و اصول کسب و کار[معرفی کتاب]

0 167

هنر جنگ کتابی اجباری برای مطالعه بسیاری از روسای کمپانی های ژاپنی است. ، اولین کتاب تحلیلی در حوزه کسب و کار از اثر ارزشمند سان تزو به نام هنر جنگ شامل تحلیل و تفسیر کامل مدیریتی ” اصول کتاب هنر جنگ” به همراه نکات ارزش آفرین برای کسب و کار ها شامل سخنان فرماندهان و بزرگان علوم مختلف از جمله هیتلر، کنفسیوس و….

خلاصه معرفی کتاب:

سان ‌تزو به چینی(孫子:Sūn Zǐ) زاده ۵۴۴ پیش از میلاد در چین می باشد. او در سال 544 قبل از میلاد مسیح متولد شد و در 48 سالگی در گذشت. البته بر سر این تاریخ‌ها اختلاف نظرهایی وجود دارد. سان تزو در تاریخی می زیسته که در کشور چین معروف به «دوران پاییز و بهار» است. این دوران از 771 سال پیش از میلاد مسیح آغاز شده و تا 476 سال پیش از میلاد مسیح ادامه داشت.

چنین گفت سان تزو

البته بر سر دوران زندگی او بین تاریخ دانان چین اختلاف وجود دارد زیرا در کتاب the commentary of zuo  که تاریخ دوران پاییز و بهار را روایت می کند نامی از سان‌تزو وجود ندارد. سان تزو از یک خاندان نجیب زاده بی زمین بود که در جریان دگرگونی های آن زمان جایگاه خود را از دست داده بودند.

 سان تزو را نباید نویسنده، فرمانده و یا حتی استراتژیست نامید. به راستی او فراتر از تاریخ و حکیم بزرگی است. کتاب هنر جنگ گویی در عصر حاضر نوشته شد بود و برای چالش های مدیریتی قرن 21 پاسخ های فراوان و مفید داشت!

همچنین به دلیل استفاده از متن اصلی و اقتباس از اصول مدیریتی روز، از فیلسوف بزرگ و زرتشت شناس برجسته، آقای فردریش نیچه کسب اجازه کرده و بر اساس نام کتاب ارزشمند “چنین گفت زرتشت” نام اثر را ” چنین گفت سان تزو” انتخاب کردیم.

کتاب حاضر شامل متن اصلی به همراه دریایی از نکات مدیریتی سودمند می باشد. در میانه نکات سعی شد نکات مشابه با متن اصلی و سخنان دیگر بزرگان به متن اضافه شود که در جای خود، به غنای کار و جذابیت آن برای مخاطب افزوده است. برای مطالعه منتظر نمانید و از متن کتاب نهایت لذت را ببرید!

چرا باید این کتاب را حتما مطالعه کنم؟

هنر جنگ کتابی اجباری برای مطالعه بسیاری از روسای کمپانی های ژاپنی است. ، اولین کتاب تحلیلی در حوزه کسب و کار از اثر ارزشمند سان تزو به نام هنر جنگ شامل تحلیل و تفسیر کامل مدیریتی ” اصول کتاب هنر جنگ” به همراه نکات ارزش آفرین برای کسب و کار ها شامل سخنان فرماندهان و بزرگان علوم مختلف از جمله هیتلر، کنفسیوس و….

هنر جنگ کتاب پر فروش در آمریکا است که وجودش در قفسه بزرگان سیلیکون ولی تبدیل به اجبار شده است

هنر جنگ کتاب پیشنهادی برای آزمون ورودی نظامیان و آموزش های تکمیلی کالج نظامیان کشور هایی مثل آمریکا، انگلستان، ژاپن، چین، مالزی و…. می باشد.

نکات دیگر در مورد کتاب: تیتر کتاب اصلی هنر جنگ پس از نام آن با این جمله شروع می شود: “جنگ برای مملکت اهمیتی حیاتی دارد. مسئله مرگ و زندگی است. مسئله بقاست.” هنر جنگ در سال 1772 به فرانسه برگردانده شد و با عنوان« Art Militaire de chinois»  به چاپ رسید.

این ترجمه اولین ترجمه‌ی اروپایی هنر جنگ است. «لیونل گیلز» نویسنده و تاریخدان انگلیسی که متخصص تاریخ  چین بود، این کتاب را در سال 1910 به انگلیسی برگرداند. عنوان ترجمه‌ی انگلیسی کتاب «the art of war» است. «ژوزف استالین» دیکتاتور شوروی و «مائوتسه‌تونگ»، اولین زمامدار جمهوری خلق چین، هم خواننده‌ی این کتاب بوده‌اند

از نظر سان تزو ایجاد عدم تقارن در جنگ کلید پیروزی خواهد بود.

در واقع از نظر وی ایجاد یا کشف عدم تقارن‌ها و عدم تشابه‌ها بین طرفین درگیری در نهایت منجر به پیروزی خواهد شد فقط مهم است چه کسی سریع‌تر به این عدم تشابهات پی برده یا چه کسی سریع‌تر از این عدم تشابهات بهترین بهره‌برداری را در صحنه نبرد یا دیپلماسی ببرد. از نظر سان تزو، جنگ یک رقابت چند سطحی و چند بعدی است که عملیات نظامی و جنگ واقعی فقط یک بخش مهم از آن است.

او همچنین هوشمندانه به ابعاد سیاسی، دیپلماسی، اقتصادی و روحی جنگ اشاره کرده و تأکید می‌کند که با تسلط بر عوامل فوق ذکر می‌توان به وضعیت و شرایط نامتقارن دست یافت.

نویسندگان: محسن سیفی، ریحانه السادات طبائیان

انتشارات گسترش علوم پایه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.