مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

مراکز بازپروری بساط کرونایی معتادان را برهم زد

0 35

حضور معتادان و بساط دود و دمشان در برخی از محله ها و کوچه های مختلف شهر تهران در روزهای کرونایی، نگرانی هایی را درباره تشدید انتقال شیوع این بیماری و دغدغه هایی را برای شهروندان و مسئولان فراهم کرده است که بار دیگر چرخه طرح جمع آوری و بازپروری، معتادان متجاهر به گردش در آمد و زندگی کلونی هایشان را بر هم زد.

در روزهای کرونایی که شهروندان تهرانی به ندرت در خیابان ها حضور پیدا می کنند محله هایی از جمله میدان شوش، هرندی، مولوی، دروازه غار و فرحزاد به پاتوق معتادان تبدیل شده است که بدون رعایت مسائل بهداشتی و کنترلی، به خرید و فروش و حتی مصرف مواد مخدر اقدام می کنند.

معتادانی که رفت و آمدشان، صدای اعتراض مردم محله ها را به صدا درآورده اند به گونه ای که در گوشه های این شهر بی توجه به ویروس کرونا در جمع های چند نفره بساط دود و دم پهن کرده اند از وسایل یکدیگر مشترک استفاده و به راحتی و بدون هیچ ترسی از ویروس کرونا جنس جابه جا می کنند.

اینجا میدان شوش است که غروب ها و شب ها میزبان تعدادی از معتادانی است که از نقاط مختلف شهر می آیند تا با بساط دست فروشی، امرار مواد و معاش کنند.

تصاویری که از این معتادان در فضاهای مجازی منتشر می شود دلهره ای بر وجود شهروندان و حتی مسئولان تهرانی ایجاد کرده است که نکند ناقلان ویروس کرونا باشند.

وجود حدود پنج  هزار معتاد ترخیصی از مراکز ترک اعتیاد که مدت ۳ تا ۶ ماه قانونی بازپروری آنها سپری شده بود نیز باعث افزایش تعداد کلونی معتادان در مناطق مختلف شهر شد. 

به گفته پلیس تهران حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار معتاد متجاهر در محله های مختلف شهر تهران سرگردان هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس تصمیم های ستاد مقابله با ویروس کرونا و جلسه های مختلف مقرر شد تا پلیس روزانه بر اساس ظرفیت اعلام شده معتادان متجاهر را جمع آوری کند.

سرهنگ عبدالوهاب حسنوند افزود: این طرح آغاز شده است و تا کنون موفق شدیم ۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر را جمع آوری کرده و به مراکز بازپروری انتقال دهیم.

وی ادامه داد: در جلسه ای که با مسئولان اداره کل بهزیستی استان تهران برگزار شد تصمیم گرفتیم همچنان تا زمانی که امکان پذیرش و ظرفیت وجود دارد این معتادان را از محله های شوش، هرندی، مولوی ودروازه غار جمع آوری کنیم.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ؛ جمع آوری معتادان از محله های دیگر از جمله میدان راه آهن، شوش شرقی و حتی میدان تجریش در دستورکار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه جمع آوری معتادن متجاهر بیش از ۴ ماه نیاز به زمان دارد گفت: پلیس مشکلی در جمع آوری معتادان ندارد بلکه ظرفیت مکان های پذیرش آنان محدود است.

حسنوند تاکید کرد: با همکاری شهرداری تهران خودروهای جمع آوری معتادان فراهم شده است و پلیس هیچ مشکلی در جمع آوری ندارد در صورتی که ظرفیت افزایش یابد ما نیز این طرح را ادامه خواهیم داد.

بهزیستی به عنوان متولی بازپروری معتادان متجاهر است که بارها این معتادان را پذیرش کرده است اما برخی از این معتادان دوباره به چرخه اعتیاد بازگشته اند و گویا عزمی برای ترک اعتیاد نداشته اند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران در گفت و گو به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح جمع آوری معتادان متجاهر با همکاری شبانه روزی پلیس آغاز شده است و اکنون ۵۰۰ معتادی که پذیرش شدند.

امین شاهرخی افزود: به پیشنهاد کمیته ماده ۱۶ جمع آوری معتادان متجاهر در ۲ مرحله قرنطینه می شوند که قرنطینه شماره یک به معتادانی اختصاص دارد که تست اعتیاد آنها مثبت و تست کرونای آنها منفی باشد که این معتادان در فشافویه قرنطینه خواهند شد.

وی بیان داشت: قرنطینه شماره ۲ برای معتادانی است که هم تست اعتیاد و کرونای آنها مثبت شده باشد از این رو در یکی از نقاهتگاه های سپاه به مدت ۱۴ روز قرنطینه خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینه تا کنون ۲۰۰ معتاد در مرکز فشافویه قرنطینه شده اند گفت: مرکز فشافویه بنا بر دلایلی از ادامه پذیرش معتادان خودداری کرده است و ادامه معتادان در مرکز شفق پذیرش خواهد شد.

وی ادامه داد: برای پذیرش ۴۰۰ معتاد دیگر در مرکز مهر سروش نیز برنامه ریزی شده است.

شاهرخی خاطر نشان کرد: تنها یک معتاد دارای ویروس کرونا بود که در نقاهتگاه سپاه برای مدت ۱۴ روز بستری شده است تا بعد از بهبودی به مرکز ترک اعتیاد اعزام شود.

این مسئول با تاکید بر این که در مرحله اول طرح جمع آوری معتادان متجاهر یک هزار نفر پذیرش می شوند گفت: این تعداد معتاد در مدت یک ماه جمع آوری و در مراکز ترک اعتیاد ساماندهی می شوند.

مدیرکل بهزیستی استان تهران با بیان اینکه  مرحله دوم جمع آوری معتادان با در نظر گرفتن و اختصاص مکان جدید امکان پذیر خواهد بود، اظهار داشت: جمع آوری معتادان متجاهر بر اساس دستورالعمل های ستاد مقابله با ویروس کرونا و رعایت مسائل بهداشتی اجرایی می شود.

شاهرخی ادامه داد: بر اساس پیشنهاد کمیته ماده ۱۶ جمع آوری معتادان متجاهر یکی از نقاهتگاه های سپاه به قرنطینه معتادان اختصاص می‌یابد.

معتادانی که امروز در روزهای کرونایی تهران به عنوان یک معضل مطرح شده و دستگاه های مربوطه با کمبود امکانات درصدد ساماندهی آنها هستند.

معتادانی که گویا نه ترسی از کرونا و نه بی خانمانی دارند و این گونه لحظه های زندگی شان را دور از خانه و در پاتوق های چند نفره دود می کنند.

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۷۸ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶۴۱۸ نفر رسید.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.