مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

لزوم شفاف‌سازی در اقتصاد کرونازده؛گفتگو با دکتر مرزبان

0 28

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز گفت: شفاف سازی و دادن اطلاعات و آمار دقیق لازمه گذر از شرایط اقتصادی کنونی است که کرونا نیز بر آن تحمیل شده است.

حسین مرزبان عضو هیات علمی دانشگاه شیراز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: چه در مورد کرونا و چه درباره سایر مشکلات دیگر، کشور ما دچار معضلی با عنوان عدم پاسخگویی و شفاف نبودن اطلاعات است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال درباره شاخص تورم در ایران، رقمی که مسوولان اعلام می کنند با آنچه مردم با گوشت،پوست و استخوان خود حس می کنند، تفاوت دارد،‌متاسفانه در کشور ما اطلاعات شفاف نیست و همین مساله درباره کرونا نیز وجود دارد.

حسین مرزبان عضو هیات علمی دانشگاه شیراز

مرزبان اضافه کرد: اطلاعات غلط در جامعه ما باعث شده که هیچکس واقعیت را درست درک نکند و در مورد کرونا نیز همین روند وجود دارد و زمانی که آمار و اطلاعات در این باره واقعی و مشخص نباشد کارشناسان و اقتصاددانان نیز نمی توانند راه حل درستی برای گذر از این بحران تهیه کنند.

وی معتقد است که دولت اکنون به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی ناچار به بازگشایی کسب و کارها علیرغم وجود بیماری کرونا است اما وجود اطلاعات متناقض با واقعیت در این شرایط اثرات مخرب اقتصادی و اجتماعی در پی دارد که بدترین آن بی اعتمادی است.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: عدم شفافیت با مردم باعث شده که بسیاری از مردم هیچ اعتمادی به اطلاعات منتشر شده رسمی نداشته باشند و همه را  نادرست ب‌پندارند و نبود اطلاعات صحیح و جامع در کشور بر همه بحران ها و مشکلات دامن خواهد زد.

او گفت: اطلاعات متناقض و غیر شفاف در کشور ما یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که در خصوص موضوع کرونا نیز مشاهده شد و قطعا اثرات غیرقابل جبرانی بر بدنه اعتماد عمومی و اجتماعی خواهد گذاشت که پایدار است.

وی افزود: به عنوان مثال معاون یکی از وزیران و یا یک مقام دیگر بلندپایه در حالی که به کرونا مبتلا بودند مقابل دوربین ها و مردم ظاهر می شدند و در این شرایط زمانی که یک مقام مسئول قادر به فهمیدن بیماری خود نیست و نمی تواند آن را کنترل و از سرایت به سایر افراد پیشگیری کند چگونه می توان از مردم توقع داشت که به این مهم توجه کنند.

مرزبان اظهار داشت: یکی از مسوولان در حالی که خود به تازگی از بستر بیماری کرونا بلند شده در حال سفر به تمام استان های کشور است و این سوال در ذهن مردم ایجاد می شود که آیا کرونا واقعا خطرناک است و مردم نباید سفر بروند؟

او معتقد است که این یک مدل از رفتارهای متناقض مسوولان ما در برهه های مختلف و چالش های متفاوت است و وجود این مسائل باعث ایجاد جو بی اعتمادی در کشور خواهد شد و قطعا این موضوع پایدارترین اثر منفی کرونا در کشور است.

وی با بیان اینکه در اقتصاد کشور ما همزمان تحریم،کرونا،تورم سنگین و کسری بودجه شدید دولت نیز وجود دارد،گفت: اما در مقابل بورس ایران به همراه دو کشور دچار مشکلات عدیده دیگر مانند زیمباوه و ونزوئلا در سیر صعودی است و این موضوع هم نشان از عدم شفافیت اقتصاد کشور دارد؛ زمانی که اقتصادی ما با این همه مشکل روبه رو است چگونه امکان دارد که بورس آن که آینه تمام نمای اقتصاد ایران است در سیر صعودی قرار گیرد؟

فارس و کرونا 

مرزبان  افزود: بیماری همه گیر به شکل کرونا نه تنها در فارس بلکه در ایران و دنیا نیز وجود نداشته است و قطعا شیوع این بیماری بر اقتصاد منطقه و حتی دنیا اثر خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: بیشترین اثر اقتصادی بیماری کرونا در استان فارس مربوط به تعطیلی موسسات،کارخانه ها و بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی است زیرا فاصله گذاری اجتماعی باعث کاهش فعالیت های گروهی شده است.

او اضافه کرد: در پی همه گیری بیماری کرونا پدیده عدم اطمینان بین اقشار مختلف جامعه از جمله سرمایه گذار،مصرف کننده،تولید کننده و …. ایجاد شده که این موضوع بر اقتصاد تاثیر زیادی خواهد گذاشت و این مسئله باعث کاهش مصرف و کم شدن سرمایه گذاری خواهد شد و در پی آن هزینه های مواد بهداشتی و درمانی نیز افزایش می یابد.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز بیان کرد: براساس اطلاعات منتشر شده در استان فارس شرایط اقتصادی متاثر از کرونا به نسبت سایر استان های کشور کمی بهتر است اما از دیدگاه اقتصادی این استان از ظرفیت اقتصادی و صنعتی قوی بهره مند نیست که کرونا بتواند زیاد بر آن تاثیر منفی بجا گذارد.

مرزبان با بیان این مطلب که در پی شیوع کرونا احتمالا در فارس برخی بیکار شده‌اند،گفت: اما در مجموع این بیماری تاثیر چندانی در این استان بجا نخواهد گذاشت زیرا فارس از گذشته هم چندان وضعیت اقتصادی مناسبی نداشته است و کشاورزی پیشه غالب اهالی این دیار است و خوشبختانه کرونا تاثیر چندانی بر این بخش نگذاشته و در پی آن تاثیر این ویروس در این استان به نسبت سایر استان های کشور از جمله اصفهان،یزد و کرمان کمتر خواهد بود.

کرونا پدیده عجیب و غریبی است

وی در پاسخ به اینکه برخی سیاستمداران کرونا را بزرگترین بحران جامعۀ خود در دهه‌های اخیر دانسته‌اند، آیا کرونا در حوزۀ اقتصاد جز پدیدهای بحران زا تلقی می‌شود که دردسرهای فراوان و عظیمی ایجاد کرده باشد؟ گفت: کرونا پدیده ای عجیب و غریب است که ایران و دنیا را به دوران قبل و بعد از خود تبدیل خواهد کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز بیان کرد: بعد از مهار کرونا دنیا به زمین قبل و بعد از کرونا تبدیل خواهد شد و بسیاری موارد در پی این موضوع تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: با نگاه به بورس های دنیا مشاهده می شود که در پی شیوع کرونا سهام شرکت های مخابراتی که زیرساخت اینترنت را ارایه می کنند و یا موسساتی که دورکاری دارند روز به روز در حال افزایش است،علت این موضوع این است که احتمالا بعد از کرونا محیط های کسب و کار قبلی دچار تغییر و تحول خواهد شد.

او اضافه کرد: اثرات زیست محیطی و تخریب انسانی باعث شده که بعد از کرونا احتمال فراگیری بیماری دیگری نیز وجود داشته باشد که باید فارس،ایران و جهان خود را با این شرایط وفق دهند.

دورکاری و توسعه کسب و کارهای آنلاین

مرزبان در ادامه با فرض طولانی تر شدن کرونا،پیشنهادهایی در حوزۀ اقتصاد، برای زیست در شرایط کرونا ارایه داد و گفت: ترویج و توسعه کسب و کارهای ایجاد شده بر فضای اینترنت و دورکاری از جمله پیشنهاداتی است که می‌تواند در برابر تداوم شرایط همه گیری کرونا مشکلات را کاهش داده و موجبات اشتغالزایی را نیز ایجاد کند.

وی با بیان اینکه به نظر به مرور دنیا نیز به سمت ترویج دورکاری و توسعه کسب و کارها بر پایه اینترنت است،گفت: این روند ممکن است در کشور ما با سیر کندتری به پیش رود اما کاهش محیط های اجتماعی با ازدحام زیاد تا مقطعی از رونق خواهد افتاد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از کرونا، متقاوت از ایران پیش از کرونا خواهد بود؟ گفت: بله مطمعنا، شیوع این بیماری حتی بر عقاید مذهبی انسان ها نیز تاثیرگذار بوده و این تاثیر در همه حوزه ها از جمله فرهنگی،اقتصاد و … نیز قابل مشاهده است.

وی افزود: همه گیری بیماری کرونا همانگونه که بر استان فارس و ایران تاثیر گذاشته بر جهان نیز اثر می‌گذارد و دوران شیوع ویروس کرونا مساله ای عجیب برای تمام دنیا به حساب می آید.

او معتقد است که شدت هجوم این بیماری باعث شده که بسیاری از رفتارها و مراودات جهانی به هم ریخته و تغییر یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز اظهار داشت: کادر درمانی ایران و جهان در پی شیوع کرونا متحمل فشار سنگینی شده که این فشار در تاریخ سابقه نداشته است.

وی عنوان کرد: برخورد دنیا با بیماری کرونا معقول است اما متاسفانه کشور ما و تعدادی اندک از کشورهای دیگر دنیا با ارایه آمارهای غیرکامل در صدد باز کردن فضای جامعه خود هستند که این موضوع می تواند تبعات سنگینی در پی داشته باشد.

مرزبان اظهار داشت: در کشور ما طرح دنبال کردن بیماران کرونایی پیاده نشد در صورتیکه این موضوع در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله کره جنوبی انجام گرفت و این کار در جلوگیری از انتشار بیماری و مهار آن تاثیر زیادی داشته است.

لزوم زیست پذیری جامعه با ویروس

او در بخش دیگری از سخنان خود کرونا را دشمنی نامرئی دانست و گفت: شکست کرونا نمی‌تواند تضمینی بر این باشد که دیگر بیماری مانند این ویروس به جان جامعه نخواهد افتاد و باید فضای جامعه و کشور با این نوع بیماری ها زیست پذیر شود.

وی ادامه داد: ابتدا باید اعتماد عمومی را به فضای سیاسی کشور بازگرداند، شفاف تر عمل کرد و اطلاعات درست تر به جامعه ارایه داد تا پزشکان و جامعه شناسان و اقتصاددانان کشور ما بتوانند تحلیل‌های درستی ارایه دهند که گره‌گشای مشکلات کنونی باشد.

آمارهای وزارت بهداشت نشانگر ابتلای ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر به ویروس کرونا تا بیست و یکم خرداد ۹۹ است که در همین مدت هشت هزارو ۵۰۶ نفر در ایران به دلیل کرونا فوت کرده اند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.