مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

رکوردشکنی تست کرونا در ایران

0 19

روز گذشته رکورد جدیدی در انجام تست کرونا در کشور ثبت شد؛ بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۲ هزار و ۷۱۱ تست جدید کرونا از ظهر اول اردیبهشت تا ظهر دوم اردیبهشت در کل کشور انجام شد. عددی که نسبت به روز قبلش ۱۳۶۱ مورد افزایش یافته است. با وجود این افزایش قابل‌توجه، به تعداد مبتلایان نسبت به روز دوشنبه، سه مورد افزوده شد که نشانه مثبتی است.

اکنون مجموع تست‌های انجام شده در کشور به عدد ۳۶۵ هزار و ۷۲۳ مورد ارتقا یافته است. با این وجود، ایران همچنان در مقیاس جمعیت، نسبت به سایر کشورهای دیگر، عملکرد ضعیف‌تری داشته است. در ایران به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت، ۴ هزار و ۳۵۴ تست صورت گرفته که در بین ۱۰ کشور اول درگیر، کمترین است.

ثبات در تعداد مبتلایان

دیروز تعداد مبتلایان روزانه کرونا به ۱۲۹۷ تن رسید. عددی که نسبت به روز قبلش، افزایش داشته است. البته این افزایش تنها ۳ مورد بوده است که بیشتر نشان‌دهنده ثبات روند شیوع کرونا در روزهای اخیر است. با این حال، روند کاهشی که در پنج روز متوالی شکل گرفته بود، از بین رفت. اکنون مجموع تعداد مبتلایان کرونا در کشور به ۸۴ هزار و ۸۰۲ مورد رسیده است. به‌طور میانگین، در طول ۷ روز اخیر، نزدیک به ۱۴۲۰ مبتلای جدید به کرونا ثبت شده است. عددی که مثلا از میانگین بازه ۲۸ اسفند تا ۵ فروردین عدد بالاتری است. در واقع وضعیت شیوع کرونا در یک هفته اخیر، بالاتر از تمام هفته‌های ماه اسفند است.  از این‌رو، ثبات تعداد مبتلایان در روزهای اخیر نمی‌تواند به معنی کنترل یا مدیریت کرونا باشد، در واقع هنوز قضاوت در این‌باره زود است.

رتبه ایران در دنیا

در آمارهای تجمیعی، ایران در مکان هشتم تعداد مبتلایان قرار گرفته است، بالاتر از چین و پایین‌تر از ترکیه. در حال‌حاضر تعداد مبتلایان ایرانی کرونا، ۲ هزار نفر از تعداد مبتلایان چینی آن بیشتر است. همچنین تعداد مبتلایان در ترکیه نیز تا عصر دیروز، ۶ هزار مورد از ایران فراتر رفته بود. یکی از علت‌های محتمل تعداد بیشتر مبتلایان کرونا در ترکیه نسبت به ایران، به‌شمار تست‌های آزمایشگاهی این کشور بازمی‌گردد. در ترکیه که زمان کمتری از شیوع کرونا در آن می‌گذرد، نزدیک به ۶۷۴ هزار تست انجام شده، در حالی که این عدد برای ایران ۳۰۰ هزار مورد کمتر بوده است. همچنان آمریکا با فاصله، بیشترین تعداد مبتلایان در دنیا را دارد. اما در بین تعداد مبتلایان جدید کرونا، روز گذشته روسیه با ثبت ۵ هزار و ۶۴۲ مورد مثبت، جهشی قابل‌توجه را ثبت کرده است. تعداد مبتلایان جدید در روسیه از اسپانیا سبقت گرفته است.

نوسان در تعداد قربانیان

دیروز به تعداد قربانیان کرونا در کشور، ۸۸ تن از هموطنان افزوده شدند تا مجموع تعداد فوت‌شده‌های کرونا در کشور به ۵ هزار و ۲۹۷ نفر برسد.  ایران از نظر تعداد فوتی‌ها، در رده هفتم در بین کشورهای درگیر قرار دارد، بالاتر از آلمان و پایین‌تر از بلژیک. رقم فوتی‌ها در بلژیک معادل ۵ هزار و ۹۹۸ مورد شده است. رقم فوتی‌ها در ایران برخلاف رقم مبتلایان دارای روند باثباتی در طول روزهای اخیر نبوده است و بین ۷۳ تا ۹۸ مورد متغیر بوده است. البته نکته مثبت اینجاست که همچنان تعداد فوتی‌های روزانه دورقمی مانده است. با اعلام آمارهای دیروز، نسبت مرگ و میر کرونا در کشور نیز به ۲۵/ ۶درصد رسیده است.

میانگین نسبت جهانی

طبق آمارهای جهانی، تاکنون میانگین نسبت مرگ و میر کرونا معادل ۸/ ۶ درصد بوده است که بخشی از آن به علت کشورهایی بوده که درصد جمعیت کهنسال بیشتری داشته‌اند.

همچنین نسبت مرگ و میر روزانه کرونا نیز در روز گذشته در ایران معادل ۸/ ۶ درصد بوده است.

بالاتر بودن میزان نسبت روزانه در قیاس با آمار تجمیعی، نشان از این دارد که فوت‌شده‌ها همپای مبتلایان، روندی کاهشی را در روزهای اخیر ثبت نکردند.  مثلا اگر نسبت به سه‌شنبه هفته گذشته مقایسه شود، تعداد مبتلایان روزانه کرونا از ۱۵۷۴ نفر به ۱۲۹۷ رسید که معادل ۵/ ۱۷ درصد کاهش بود. اما میزان فوتی‌های روزانه معادل ۹۸ نفر بود که دیروز به ۸۸ تن رسید؛ یعنی ۱۰ درصد کاهش. اینکه نزول داده‌های کرونا در ایران در دو جبهه مبتلایان و قربانیان با یکدیگر فاصله دارد، می‌تواند حاکی از آن باشد که تنها پیک اول کرونا در کشور رد شده است.

وضعیت تست‌های آزمایشگاهی

طبق اعلام وزارت بهداشت، تعداد کل آزمایش‌های انجام شده در کل کشور تا ظهر روز گذشته، معادل ۳۶۵ هزار و ۷۲۳ مورد بوده است. از مجموع تعداد آزمایش‌های انجام شده، ۲/ ۲۳ درصد مبتلا به کرونا تشخیص داده شده بودند. نکته‌ای که در داده‌های دیروز قابل‌توجه بود، رکورد تعداد تست‌های انجام شده در طول یک روز بوده است. در روزهای ابتدایی شیوع کرونا، میزان تست‌های انجام شده اعلام نمی‌شد. اما از زمان اعلام روزانه تعداد تست‌های آزمایشگاهی، دیروز یک حد نصاب جدید به ثبت رسید؛ انجام ۱۲ هزار و ۷۱۱ مورد آزمایش در یک روز.

این عدد نسبت به روز قبلش ۱۳۶۱ مورد افزایش یافته است. نکته مثبت اینجاست که با وجود افزایش ۱۳۶۱ موردی در تعداد آزمایش‌ها، به تعداد مبتلایان تنها ۳ مورد افزوده شد. بر همین اساس، نسبت آزمایش‌های با جواب مثبت، در روز سه‌شنبه به ۲/ ۱۰ درصد رسید که کمترین مقدار این شاخص از زمان اعلام داده‌ها محسوب می‌شود.  این عدد در ۲۰ فروردین معادل ۲۰ درصد بود. با افزایش تست‌های تشخیص کرونا، می‌توان افراد بیمار را زودتر شناسایی کرد تا هم احتمال درمان آنها بیشتر شود و هم از احتمال سرایت بیماری به دیگر افراد کاسته خواهد شد.

با این اوصاف، میزان تست‌های انجام‌شده در کشور هنوز از ارقام جهانی فاصله دارد. ایران در مقیاس جمعیت یک میلیون نفری، ۴ هزار و ۳۵۴ آزمایش انجام داده، درحالیکه در بین ۱۰ کشور اول از نظر تعداد مبتلایان، کمترین تست انجام شده در این مقیاس جمعیت، معادل ۷ هزار و ۳۸۶ مورد بوده که مربوط به بریتانیا است. برای آلمان و ایتالیا این شاخص برای ۲۰ هزار تست و برای روسیه بیش از ۱۴ هزار مورد گزارش شده است.

دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.