مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

راز موفقیت کره ای ها در کنترل کرونا /تشخیص سریع عامل قطع زنجیره بیماری

0 11

نگرانی از راه‌افتادن موج دوم کرونا در شرق آسیا طی روزهای گذشته در برخی از رسانه‌ها انعکاس یافت. با این حال کره جنوبی توانسته چهره‌ای موفق در مهار این بیماری به نمایش بگذارد. راهبرد کره‌ای‌ها در مبارزه با کرونا انجام آزمایش‌های فراوان از افراد مشکوک و قطع زنجیره سرایت با دور کردن افراد بیمار از اجتماع بوده‌است.

نزدیکی جغرافیایی به چین و انجام سفرهای پرشمار به مقصد این کشور موجب شد که کره جنوبی از همان هفته‌های نخست سال ۲۰۲۰ از وجود افراد مبتلا به کوئید ۱۹ در خاک خود خبر بدهد. با این‌حال در عرض چند هفته این کشور توانست از روند صعودی بیماری و تعداد مبتلایان و تلفات کرونا بکاهد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سطح جهان به بیش از ۲۷۷ هزار نفر رسیده است که حدود نیمی از آن‌ها تاکنون بهبود یافته‌اند. تا چند هفته قبل کره جنوبی از نظر تعداد مبتلایان به کوئید ۱۹ در رتبه دوم قرار داشت اما با گسترش چشمگیر و نگران‌کننده این بیماری در برخی کشورهای اروپایی و کاهش روند گسترش بیماری در کره جنوبی، اکنون این کشور با ۸۸۰۰ مبتلا و حدود ۱۰۰ قربانی در رده هشتم ابتلا قرار دارد. دلیل این وضع نیز کاهش سرعت رشد انتقال بیماری در این کشور است حتی با وجود آنکه از نظر جغرافیایی فاصله چندانی با چین ندارد.                                                             

 آزمایش‌های پرشمار در کره جنوبی

مهمترین ابزار کره جنوبی در جنگ با کرونا سیستم شناسایی قوی و آزمایش‌گیری پرشمار از شهروندان بوده است. کره جنوبی بسیار بیشتر از استانداردهای معمول و تعیین‌شده از شهروندان خود آزمایش به عمل آورده به گونه‌ای که سرانه تعداد آن نزدیک به ۱۰ برابر بیشتر از بریتانیا ارزیابی شده است.

به نوشته روزنامه «گاردین» تعدادی زیادی از آزمایش‌ها از پیروان یک فرقه مذهبی و شهروندان شهر دائگو به عمل آمد زیرا دائگو به‌عنوان چهارمین شهر بزرگ کره جنوبی مهمترین مرکز بیماری تشخص داده شد. همین آزمایش‌ها نشان داد که ۵۳ راننده هم عامل بیماری را با خود دارند. این در حالی است که هیچ یک از این افراد نشانه‌های بیماری را نداشتند.

طبق آمار، کره جنوبی از نظر  تعداد آزمایش در صدر کشورهای جهان قرار دارد. در این کشور عفونت‌ها در ماه فوریه در حال افزایش بود و به سرعت تعداد مبتلایان به بیش از ۵ هزار مورد بیماری رسید. از آن زمان تاکنون اما از سرعت پیشرفت بیماری کاسته شده و در خلال چند هفته تعداد مبتلایان تنها به ۸۸۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

به گفته مقام‌های وزارتی کره جنوبی در راهبرد این کشور آزمایش‌گیری در اولویت قرار دارد زیرا منجر به تشخیص زودهنگام بیماری می‌شود و خطر را به حداقل می‌رساند. درمان سریع مبتلایان و انجام اقدامات پیشگیرانه باعث قطع زنجیره بیماری می‌شود.

با همین رویکرد بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در کره جنوبی مورد آزمایش قرار گرفتند. دولت این کشور با تاسیس ۶۳۳ مرکز آزمایش ظرفیت انجام ۲۰ هزار آزمایش در روز را ایجاد کرد. افراد مبتلا با خودروهای ون و سپس تجهیزاتی که دارای درجه حرارت کاملا مشخصی بود به مراکز درمان انتقال داده می‌شدند. در عمل ارتشی متشکل از ۱۲۰۰ متخصص درمان هم به تحلیل نتایج آزمایش‌ها می‌پرداختند.

دیگر مقرراتی که دولت کره جنوبی به اجرا در آورد عبارت بودند از لغو همه مراسم و اجتماعات مهم و درخواست از مردم دائگو برای حاضر نشدن در تجمعات. این کشور آغاز دوره تحصیل در مدارس را هم سه هفته به تاخیر انداخت و دورکاری و انجام وظایف در منزل را مورد تشویق قرار داد. دولت برای شرکت‌هایی که نسبت به کارکنان خود قوانین منعطفی را تصویب کردند یارانه هایی را در نظر گرفت.

از طرف دیگر مقام های کره‌ای از نقشه های جی.پی.اس و اپلیکیشن‌های فضای مجازی هم بهره گرفتند تا مسیر حرکت و جابجایی هر فردی را که آزمایش کرونای وی مثبت شد، زیر نظر داشته باشند. علاوه بر این هر مسافری که به این کشور وارد و یا از آن خارج می‌شود را هم مورد بررسی و اسکن دقیق قرار می‌دهند.

همین آزمایش تشخیصی جامع موجب شد تا در چند هفته اخیر از روند گسترش شدید بیماری کاسته شود و با انجام این اقدامات پیشگیرانه سطح افزایش تعداد بیماران به کمتر از ۱ درصد رسید. اکنون برای بیشتر از سه هفته است که قله این بیماری طی شده و به تدریج روند کاهشی شده است.

تشخیص سریع عامل قطع زنجیره بیماری

بسیاری از پزشکان و متخصصان آزمایش شهروندان را بهترین راه برای شناسایی سریع افراد مشکوک و بیمار اعلام می‌کنند. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به مقایسه همه‌گیری کرونا در دو کشور ایتالیا و کره جنوبی پرداخت که در آن‌ها شیوع به صورت ناگهانی و جهشی افزایش یافت. اوایل ماه مارس، در کره جنوبی میزان آزمایش کرونا از شهروندان نسبت بالایی را داشت به گونه‌ای که در ازای هر یک میلیون نفر ۳۶۹۲ انجام شد. میزان مرگ و میر مبتلایان به این بیماری نیز پایین و در سطح ۰.۶ درصد یا ۶۶ مورد مرگ بود.

ایتالیا اما به ازای هر یک میلیون شهروند خود تنها ۸۲۶ مورد آزمایش انجام داد و آمار مرگ مبتلایان به کرونا هم از ۱۰ برابر بیشتر بود. در این کشور بیش از هزار نفر از این بیماری جان خود را از دست دادند.   

پژوهش‌ها نشان می‌دهد یکی از دلایل افزایش آمار مرگ در ایتالیا تعداد بالای افراد مسن بالاتر از ۶۰ سال است اما در کل یکی از دلایلی که بیماری در کره جنوبی کمتر به افراد مسن سرایت کرد شناخت سریع موارد مشکوک از طریق آزمایش و ممانعت از حضور آن‌ها در جمع‌های خانگی و جامعه بود.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز در زمینه موفقیت‌های کره جنوبی در مبارزه با کرونا ویروس و شکست آمریکا در این مسیر آورده است پس از چین، کره جنوبی یکی از بدترین شرایط را در همه‌گیری این بیماری داشت اما سیاست‌های تهاجمی که دولت این کشور در پیش گرفت، کره را به نمونه قابل توجهی در مسیر نابودی این بیماری جهانی تبدیل کرد. رویکرد اصلی سئول اجرای یک رژیم سختگیرانه آزمایش بود که البته با پیام های شفاف دولت به افکارعمومی همراه بود. البته این همان موضوعی است که دولت ترامپ در آمریکا به آن توجهی ندارد.

از طرف دیگر دولت کره جنوبی تضمین داد که انجام آزمایش برای همه رایگان است و سیستم درمانی این کشور همه هزینه‌ها را متقبل می‌شود. ضمن اینکه در مسیر درمان هیچ تمایزی میان افراد کم‌درآمد و ثروتمند وجود نداشت.

علاوه بر این «مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی نیز روزانه در زمینه وضعیت بیماری در کشور به افکارعمومی اطلاعات را منتقل می‌ساخت. به همین دلیل روزنامه واشنگتن پست به نقل از کارشناسان آمریکایی بر این امر تاکید دارد که نه تنها هیچ کشوری نتوانست تاثیرگذارتر از کره جنوبی به بیماری پاسخ دهد بلکه میزان شفافیت و شایستگی مقام‌های درمانی کره جنوبی هم مثال‌زدنی بود.

تلاش مقام‌های درمانی این کشور به نحو چشمگیری از سرایت بیشتر بیماری به دیگر کشورها جلوگیری کرد. به گفته «لی تائه هو» معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، همین صراحت و شفافیت موجب تقویت اعتماد عمومی شد، به سطح بالایی از آگاهی مدنی و همکاری داوطلبانه شهروندان منجر شد و تلاش‌های جمعی برای غلبه بر بیماری و این وضعیت اورژانسی برای سلامت عمومی را تقویت کرد.     

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.