مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تولید داخلی کیت تشخیص کرونا به مرحله انبوه رسیده است

0 31

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: تولید کیت تشخیص ویروس کرونا از طریق آزمایش خون (سرولوژی) در کشور به مرحله تولید انبوه رسیده است و هم اکنون می توانیم با ظرفیت های موجود، روزانه یک میلیون از این نوع کیت در داخل تولید کنیم.

سورنا ستاری در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری در خصوص دستاوردهای شرکت های دانش بنیان در حوزه مقابله با کرونا    افزود: شرکتهای دانش بنیان در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور  توانسته اند در حوزه‌های مختلف تجهیزات بیمارستانی، تجهیزات مورد نیاز آی سی یو تولیداتی داشته باشند به طوریکه دیگر می توان گفت  نیازی به واردات نداریم.

وی بیان کرد: ما حتی توانایی صادرات محصولات تولیدی شرکتهای دانش بنیان را داریم، یکی از پروژه‌های مهمی که همواره محققان در حال تحقیقات برای تولید آن هستند واکسن است. 

وی ادامه داد: محققان و شرکتهای دانش بنیان کشور  توانسته اند در حوزه تولید واکسن وارد شوند به طوریکه در ابتدا  ۴ قرارداد در زمینه واکسن کرونا منعقد شد.

وی افزود: ما کشوری نبودیم که واکسن ساز باشیم،این هفته دو قرارداد دیگر اضافه می‌شود و تعداد قراردادها  به ۶ قرارداد می‌رسد، پیش بینی می‌کنیم که شرکتهای دانش بنیان امسال ۵ واکسن انسانی وارد بازار کنند.

ستاری گفت: همچنین در حال حاضر بیش از ۷۶ پروژه بالینی در حوزه درمان کرونا توسط محققان انجام گرفته یا در حال انجام است؛ این پروژه‌ها شامل تست‌های دارویی، روش‌های درمانی هستند.
وی بیان کرد: تستهای بالینی در دست اقدام باید در کمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تأیید قرار بگیرند تا در نهایت اجرایی شوند.

افزایش تولید ونتیلاتور به ۴۰ دستگاه در روز 

وی افزود: ما الان روزی ۴۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می کنیم، دو شرکت دانش بنیان داریم که قبل از بحران کرونا نیز این دستگاهها را به اروپا صادر می کردند و تولیداتشان در تراز جهانی است پیش از این ظرفیت تولیدشان ۵ دستگاه در روز بود اما الان به ۴۰ دستگاه در روز رسیده است.

معاون علمی رئیس جمهور گفت: ونتیلاتور در بازار خارجی حدود یک میلیارد قیمت دارد و در شرایط فعلی قیمت آن خیلی بالا رفته است، کلا تجهیزات مربوط به کرونا خیلی افزایش قیمت داشته و برای ما که تحریم هستیم هم تهیه آن از خارج غیر قابل دسترس بود.

ستاری با اشاره به پیشرفتهای کشور در حوزه بیوتکنولوژی و به دنبال آن ساخت و تولید دارو گفت: ما در حوزه بیوتکنولوژی در منطقه بی نظیر هستیم.

معاون علمی و فناوری  گفت:  ۱.۵ درصد اقتصاد کشور بر پایه بیوتکنولوژی است،ما برنامه ریزی کرده ایم که ۱۰درصد اقتصاد کشور روی حوزه بیوتک بچرخد و  این امر در یک  برنامه ریزی ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان ایرانی توانسته اند تاکنون ۲۳ داروی بیوتکنولوژی را به تولید برسانند در صورتیکه کشورهای منطقه مانند ترکیه که همپای ما در زمینه علمی فعالیت می کنند یک دارو هم به تولید نرسانده اند.

ستاری با تاکید بر اینکه همواره رقابت و تولید محصولات بر پایه دانش وجود دارد، بیان کرد: ما از این بحران کرونا درسهای بزرگی گرفتیم که قابل توسعه در آینده هستند.

معاون علمی و فناوری با بیان اینکه اکثر محصولات پزشکی در کشور که مورد نیاز در این بحران است، توسط شرکتهای دانش بنیان به تولید رسیده اند، گفت: حتی برخی از این شرکتها امکان صادرات به کشورهای اروپایی هم دارند.

وی ادامه داد: تجهیزات ای سی یو، سیستم های قلبی، الکتروشوک، تنفس مصنوعی و… در داخل ساخته می شوند.

رفع نیاز به کیت در کشور توسط محققان داخلی

ستاری با تاکید بر اینکه ما سه نوع کیت در حوزه تشخیص کرونا داریم، گفت: یکی از این کیتها تشخیصی هستند که از بزاق دهان بر پایه تکنولوژی «پی سی ار» کار می کند؛ این تست گرانی است و خیلی هم به تکنیک نمونه گیری بستگی دارد.

وی با بیان اینکه این کیتها توسط سه شرکت دانش بنیان به تولید رسیده اند و تأییدیه دارند، گفت: این شرکتها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار کیت تشخیص در هفته را دارند.

معاون علمی و فناوری با اشاره به نوع دوم کیتها گفت: این نوع کیت که کیتهای بر پایه سرولوژی هستند به تولید انبوه رسیده اند. این کیت بر اساس آزمایش خون است و نشان می دهد چه کسانی مبتلا شده اند و توانسته اند با این ویروس مقابله کنند.

تولید روزانه  یک میلیون کیت سرولوژی کرونا در کشور

وی با اشاره به برنامه ریزیها برای تولید این نوع کیت گفت: برنامه ریزی شده که تا سه هفته آینده روزی یک میلیون از این نوع کیت به تولید برسد ، این موضوع هفته گذشته با رئیس جمهور نیز مطرح شد.

وی گفت: این کیت در خیلی از کشورها مانند آمریکا در حال توسعه است، کمیته علمی مبارزه با کرونا باید پروتکل های تست این کیت را مشخص کند چون همه موارد آن جدید است.

ستاری  تاکید کرد: هیچ کشوری به اندازه کشور ما در زمینه کرونا کار نکرده است،پروژه های بزرگی در زمینه درمان در حال اجرا است و فرصتی برای جامعه علمی ایران فرهم کرده است.

وی با بیان اینکه ما در کشور دانشگاهها، پژوهشگاهها، استارت اپها، شتابدهنده ها و شرکتهای دانش بنیان خوبی داریم، گفت: اگر ما زیست بوم خلاقی در حوزه های مختلف داشته باشیم این زیست بوم در فاصله کوتاه می تواند اقدامات خود را انجام دهد؛ کاری که اکنون دستاورهای آنها را در این شرایط بحرانی می بینیم.

تولید ۴میلیون ماسک در روز برای رفع نیاز کشور

ستاری افزود: شرکتهای دانش بنیان از همان ابتدای شیوع کرونا تولید ماسک‌ها را در پیش گرفتند در حدی که دستگاه‌های تبدیل فیلترهای معمولی به فیلترهای نانو به تولیدکننده ماسک تبدیل شدند، در ابتدا تولید ماسک کم بود و کل ظرفیت کشور ۲۰۰ هزار ماسک بود؛ اما اکنون ۶ شرکت به حوزه تولید دستگاه‌های تولید ماسک وارد شدند .

وی تاکید کرد: در حال حاضر تولید ۴میلیون ماسک در روز توسط این شرکتهای دانش بنیان صورت می‌گیرد و می‌توانیم حتی ماسک صادر کنیم.

پالایشگاه آی وی آی جی راه اندازی می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور  با بیان اینکه ظرف یکی دو ماه آینده پالایشگاه‌ای وی ای جی در مدار قرار می‌گیرد، گفت: دیگر نیازی نیست که پلاسمای خون را به کشورهای خارجی بفرستیم بلکه می‌توانیم در پیک‌های بعدی کرونا از آنها برای درمان بهره ببریم.

افزایش تقاضای نخبگان برای بازگشت به کشور 

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به بازگشت نخبگان به کشور گفت: من فکر می‌کردم که بازگشت به کشور متقاضی نداشته باشد و این تعداد کم باشد.

وی با بیان اینکه ما نیروی‌های انسانی خوبی داریم، گفت: مدتی است که تقاضاهای بازگشت نخبگان ایرانی از کشورهای دیگر به ایران بیشتر شده است؛ این افراد می‌توانند در شرکتهای دانش بنیان فعالیت کنند یا شرکتهای خود را توسعه دهند؛ دلیل این تقاضا هم این است که ابهت کشورهای خارجی ریخته و ما هم متوجه شدیم که در بسیاری از زمینه‌ها فاصله زیادی با این کشورها نداریم.

ستاری با بیان اینکه بسیاری از این نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات و زیست فناوری فعال و قوی هستند، بیان کرد: بسیاری از این افراد در کشورهای خارجی شرکتهای بزرگی دارند که برخی از آنها تمایل دارند در کشور خودشان نیز فعالیت کنند این نشان می‌دهد علاوه بر فرهنگ سازی، جرأت و جسارتشان زیاد شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.