مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

برنامه‌ریزی هوشمندانه، رمز عبور موفق از خانه‌نشینی کرونایی

0 24

شیوع ویروس کرونا بسیاری را به ماندن در خانه مجبور کرده، اما این اتفاق پیامدهای مثبت و منفی فراوانی به همراه دارد و باید با یک برنامه هوشمندانه دستاوردهای بهتری را در این دوران داشته باشیم.

برخی کارشناسان حوزه سلامت بر این باورند که یکنواخت شدن شرایط زندگی در دوران خانه نشینی می‌تواند با بروز برخی مشکلات مانند  اضطراب، افسردگی و احساس بیهودگی یا بیحالی همراه باشد، محدود بودن فضای خانه یا محل قرنطینه، با کاهش تحرک و در نتیجه پیامدهای جسمی و روحی ناشی از آن همراه است.

آنان می گویند،  این باور که در دوران خانه نشینی  مدت زمان بیشتری باید به استراحت بپردازیم و برنامه‌های عادی زندگی مختل می‌شود، منجر به داشتن روش زندگی انفعالی‌تر و بی‌هدف‌تر شده و بهره‌وری ما را کاهش می‌دهد، از سوی دیگر، با شیوع کرونا  بسیاری از بیماری‌های مزمن تحت‌الشعاع این بحران قرار گرفته‌اند.

اکنون اولویت بسیاری از سیستم‌های بهداشتی و درمانی دنیا، مهار این بیماری است، بسیاری از بیماری‌های مزمن، نیازمند مراقبت‌های تغذیه‌ای و داشتن شیوه زندگی سالم و پایدار هستند، ماندن در خانه روی شیوه زندگی اثر می‌گذارد، از سایر مشکلات بهداشتی خود غافل می‌شویم و ساعات بیشتری مقابل تلویزیون، به خوردن میان وعده‌های چرب و شیرین روی می‌آوریم، دسترسی محدود به غذاهای تازه ممکن است به افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و سرشار از چربی، قند و نمک، منجر شود و چنین تغییراتی در رفتار خوردن می‌تواند تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بدن، سلامت کلی جسمی و روانی و بهزیستی افراد در سطح جهانی داشته باشد.

یک کارشناس حوزه سلامت در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: با توجه به پیامدهای نامطلوب ناشی از شیوع ویروس کرونا، این دوران فرصت خوبی برای پیوند عمیق‌تر با اعضای خانواده، یادگیری تاب‌آوری و صبوری، تفکر به زندگی، یادگیری مهارت‌های نو و خلق ایده و راهکارهای نوآورانه برای گسترش کسب و کار و بهبود زندگی است.

رضا محمدی می افزاید: داشتن یک برنامه هوشمندانه در این دوران سبب می‌شود فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و در قطع زنجیره شیوع بیماری به تیم بهداشت و درمان کمک کنیم، از زمان خود استفاده بهتری کرده و دستاوردهای سازنده‌تری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه خرید داشته باشیم، فقط آنچه را که لازم داریم تهیه کنیم، اظهار می دارد: در این دوران  بهتر است پیش از خرید، مواد غذایی موجود در خانه را ارزیابی کرده و میزان مصرف خود را برنامه ریزی کنیم، ممکن است احساس نیاز به خرید مقادیر زیادی مواد غذایی داشته باشیم، اما در انبار مواد غذایی خود اقلام متعددی داریم که بتوانیم استفاده کنیم، بهتر است غذاهایی با ماندگاری کوتاه‌تر بخریم تا از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کرده و به دیگران اجازه می‌دهیم به مواد غذایی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

محمدی اضافه می کند: یکی از راهکارهایی که میزان تماس‌های غیرضروری را کاهش می‌دهد و به قطع زنجیره شیوع کرونا کمک می‌کند، خریدهای آنلاین و تحویل محصولات دم در بوده و  بهتر است قبل از اقدام، در مورد امنیت سایت و خرید از آن، هزینه‌ها و ایمن و سالم بودن محصولات خریداری شده به ویژه مواد غذایی اطمینان حاصل کنیم.

مصرف مواد غذایی را بر اساس مدت ماندگاری اولویت بندی کنیم

وی می گوید: ابتدا از مواد غذایی تازه استفاده کنیم که ماندگاری کوتاه تری دارند، میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب را زودتر از سایر مواد غذایی، که ماندگاری بیشتری دارند، مصرف شود و گذراندن زمان طولانی‌تر در خانه، این فرصت را فراهم می‌کند تا غذاهایی را تهیه کنیم که قبلا زمان کافی برای پخت شان نداشتیم.

این کارشناس حوزه سلامت ادامه می دهد: حضور خانه برای مدت طولانی و با فعالیت محدود می‌تواند منجر به پرخوری شود، در نظر گرفتن دستوالعمل‌های رژیم غذایی سالم در هنگام تهیه یا مصرف مواد غذایی را فراموش نکنیم و

ایمنی مواد غذایی پیش نیاز امنیت غذایی و داشتن یک رژیم غذایی سالم است

احمد قادری کارشناس حوزه سلامت نیز در این زمینه می گوید: در این روزها در دسترس بودن غذاهای تازه کمتر است، مصرف مواد غذایی کنسرو، منجمد یا فرآوری شده بیشتر می‌شود، بسیاری از این غذاها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. ترشیجات حاوی مقدار زیادی نمک هستند و از افزودن نمک اضافی هنگام پخت و پز و به غذاها در سفره خودداری  و  در عوض با گیاهان تازه یا خشک و ادویه جات غذای خود را مزه دار کنیم.

وی اظهار می دارد: در دوران کرونایی، از این فرصت وقت گذرانی بیشتر با اعضای خانواده استفاده کنیم و وعده‌های غذایی خود را بیشتر در کنار هم مصرف کنیم. وعده‌های غذایی خانوادگی فرصتی مهم برای والدین است که می‌توانند الگویی برای تغذیه سالم و تقویت روابط خانوادگی باشند.

این کارشناس تاکید می کند: افزایش زمان در خانه در این دوره فرصت‌های جدیدی را برای مشارکت کودکان در پخت و پز غذاهای سالم فراهم می‌کند، این مشارکت به آن‌ها کمک می‌کند مهارت‌های مهم زندگی را که می‌توانند در بزرگسالی به دست آورند، کسب کنند. این دوران بهترین زمان آموزش برنامه غذایی سالم به کودکان است و  هنگام مشارکت کودکان در آشپزی، از وعده‌های غذایی ساده‌تر استفاده کرده و در مورد ایمنی مناسب مواد غذایی (از جمله شستن دست، تمیز کردن سطوح و جلوگیری از مصرف برخی مواد اولیه خام) به کودکان بیاموزیم.

قادری می گوید: تغذیه تنها عامل ضروری برای سالم ماندن در طول قرنطینه نیست، برای سلامتی بهینه، فعال بودن جسمی نیز مهم است،   قرنطینه علاوه بر کاهش تحرک، می‌تواند باعث استرس اضافی شود و سلامت روان ما را به چالش بکشد، فعالیت بدنی و تکنیک‌های آرامش بخش می‌توانند ابزاری با ارزش برای کمک به ما در ایجاد و حفظ آرامش باشند.

وی پیشنهاد می دهد: در طول روز زمان‌های کوتاه به فعالیت بدنی اختصاص دهیم. فعالیت‌هایی مانند بازی با کودکان، حرکات موزون، باغبانی یا نظافت در برنامه روزانه خود بگنجانید و و نفس عمیق به ما کمک می‌کند آرام باشیم و از تکنیک‌های مدیتیشن برای تنش‌زدایی و کاهش اضطراب، بهبود سلامت ذهنی و بالا بردن سطح انرژی خود استفاده کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.