مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

آموزش‌هایی با شرایط زیست بوم جدید

0 21

دگرگونی‌های دنیای کرونایی تهدیدها و فرصت‌های بسیاری را برای جوامع ایجاد کرد و راه‌های جدید به سوی آینده‌ای متفاوت را در حوزه‌های مختلف تعلیم و تربیت بر انسان‌ها گشود؛ بر این اساس وزیر آموزش و پرورش نیز معتقد است که شرایط زیست بوم جدید باید به صورت عینی‌تر در کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان تدریس شود.

کرونا رخدادی جهانی است که توانست در چند ماه گذشته روند فعالیت بسیاری از حوزه‌های جهان را دگرگون کند و به نوعی آینده جدیدی را برای انسان‌ ها رقم بزند.

این بیماری در چند ماه گذشته تمامی رفتار، تصمیمات زندگی و نوع فعالیت بشر را تحت تاثیر قرار داد و این چنین دنیا به واسطه تصمیمات طبیعی در این شرایط مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی به دوران پیش و پس از کرونا تقسیم شد.

جهان پس از کرونا با تغییرات شگرف در جهان‌بینی، رفتار، اخلاق و سبک زندگی همراه است که در واقع تمام حوزه‌های زندگی از کسب و کار و اقتصاد جوامع تا آموزش و تعلیم و تربیت را تحت تاثیر قرار داده است.

سبک زندگی در دوران پساکرونا، تهدیدات و آثار مخرب بسیاری را برای جوامع ایجاد کرده اما در نهایت در کنار زحمات کادر درمان، باید برای بهره مندی و زیست بهتر در این زمان به این تهدیدات به دید فرصت نگریست و آینده‌ای جدید و کنشگرانه ساخت، از این رو آموزش کودکان و نوجوانان و سیاست‌گذاری برای زندگی در زیست بوم جدید در اولویت امور قرار می‌گیرد.

هرچند که کرونا در چند ماه گذشته مدارس را به تعطیلی کشاند اما از سوی دیگر می توان گفت همین تعطیلی مدارس ناگزیر دریچه‌های نوین بسیاری را هم برای حوزه آموزش ایجاد کرده است.

تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا از آغازین روزهای اسفند ۹۸، آموزش و پرورش را بر آن داشت که به دنبال راهکارهایی برای ایجاد ارتباط مجازی مناسب دانش آموزان با معلمان و بهره‌گیری از ظرفیت پیام‌رسان‌های داخلی باشد، این وزارتخانه در ابتدا با استفاده از توان و تجربه معلمان و همکاری صدا و سیما سعی کرد تا روند آموزش تعطیل نشود، اما آموزش در تلویزیون نتوانست به طور کامل نیازهای آموزشی دانش آموزان را مرتفع کند.

وزارت آموزش و پرورش برای تدریس دروس برای دانش آموزان در شبکه‌های مختلف تلویزیونی از جمله شبکه «آموزش» و شبکه «چهار» از معلمان حرفه‌ای در برخی دروس استفاده کرد اما این شیوه آموزش در برخی مقاطع تحصیلی از جمله ابتدایی با مشکلات بسیاری همراه بود؛ در وهله اول می‌توان گفت که ناتوانی در تعامل میان معلم و دانش آموز و کنترل و هدایت فضای آموزشی، کمبود وقت برای تدریس و همچنین هماهنگ نبودن مباحث آموزشی با میزان پیشرفت درسی دانش آموزان و تکراری بودن این مباحث سبب شد تا تاثیر چندانی در پیشرفت آموزشی دانش آموزان نداشته باشد.

از این رو؛ این وزارتخانه با متخصصان مرتبط آموزش و فضای مجازی، تصمیم به راه‌اندازی «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش‌آموز» کرد.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با توجه به وجود خلاءهایی در آموزش از راه دور برای دانش آموزان از همان هفته های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد.

تقریبا پس از گذشت حدود یک ماه از وعده وزیر سرانجام شبکه اجتماعی دانش آموزان تحت عنوان «شاد» آماده شد و در خدمت نظام آموزش قرار گرفت و به دانش آموزان خدمات ارائه کرده است.

اما این بار پس از گذشت حدود سه ماه از آموزش مجازی در سامانه شاد و همچنین امکان شیوع دوباره کرونا در سال تحصیلی جدید محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به ضرورت وضع مقررات جدیدی در زیست بوم نوین اشاره کرده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به خبرنگار ایرنا درباره آموزش شرایط زیست بوم جدید در کتاب های درسی اظهار داشت: شرایط و مقررات زیست بوم چند سالی است که به صورت سواد رسانه ای به عنوان یک کتاب و محتوای  آموزشی در دستور کار آموزش و پرورش قرار داشته است و در دوره متوسطه به دانش آموزان ارائه می شود.

حاجی میرزایی افزود: در حال حاضر در شرایط شیوع ویروس کرونا این آموزش ها مورد تاکید است و در این فضا عینی تر و واقعی تر به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

وی همچنین پیشتر با بیان این که تربیت دغدغه جدی است، گفته بود که باید در زیست بوم جدید پاسخی دقیق به دغدغه خانواده‌ها برای تربیت داشته باشیم و در این دوران هیچ کاری همچون طرح نماد، شهاب و…نباید تعطیل شود و باید برنامه ریزی کنیم که در زیست بوم جدید چگونه انجام شوند.

حاجی میرزایی در این راستا از شورای عالی آموزش و پرورش خواست مقرراتی برای ساز و کارهای رسمی درباره پروژه مهر وضع کند تا شرایط زیست بوم جدید مشخص شود.

همچنین به دستور وزیر آموزش و پرورش، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع این وزارتخانه باید درباره ساماندهی نیروی انسانی برنامه ریزی کند تا بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز با آموزش مجازی تامین شود چراکه یکی از مشکلات ما در نیروی انسانی آموزش و پرورش این است که حجم ثابت و متغیر در نیروی انسانی داریم و باید سناریوهای مختلف برای آن داشته باشیم.

حاجی میرزایی تعلیم و تربیت دانش آموزان را دغدغه جدی این وزارتخانه می داند و تاکید دارد باید در زیست بوم جدید پاسخی دقیق به دغدغه خانواده‌ها برای تربیت داشته باشیم و در این دوران هیچ کاری همچون طرح نماد، شهاب و…نباید تعطیل شود و باید برنامه ریزی کنیم که در زیست بوم جدید چگونه انجام شوند.

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.