مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

کرونا دومینووار به اقتصاد و جامعه آسیب زد[دکتر وحید ارشدی ]

0 13

یکی از اعضای گروه پژوهش اقتصاد اسلامی در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ ناشی از شیوع ویروس کرونا، تکانه‌ای بود که تبعاتش از حوزه بهداشت و سلامت بسیار فراتر رفته و با تاثیر دومینووار خود، نه تنها به حوزه اقتصاد بلکه به جامعه نیز آسیب زده است.

دکتر وحید ارشدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مشاغلی که نیازمند تعاملات اجتماعی بودند با شدت بیشتری از شیوع کرونا آسیب دیدند که از جمله می توان به حوزه زیارت، سیاحت و گردشگری اشاره کرد.

وی ادامه داد: خراسان رضوی نیز که از این ظرفیت کم نظیر برخوردار بوده است تحت الشعاع این ویروس با محدودیت‌های بی‌سابقه‌ای مواجه شد و به تبع آن بسیاری از کسبه حوزه گردشگری دچار آسیب‌های اقتصادی شدیدی شدند.

این اقتصاددان گفت: به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود و نگرانی عموم مردم از فضاهای پرجمعیت مشکلات حوزه گردشگری بیشتر و عمیقتر خواهد شد.

ارشدی افزود: گردش سرمایه در استان خراسان رضوی دچار افت شدیدی شده است و بدهی‌های قابل توجهی نیز برجای مانده است که در صورت عدم مداخله دولت برای جبران این خسارت‌ها می‌تواند زمینه‌های تحرکات اجتماعی را نیز به صورت اعتراض آمیز ایجاد کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اصناف در حوزه رستوران‌ها و سالنهای غذاخوری و همچنین تالارهای پذیرایی مشغول به فعالیت هستند و در این مدت نمی‌توانستند پذیرش میهمان داشته باشند دچار اختلال در گردش مالی شدند و آسیب جدّی بر آنها وارد شده است. 

استادیار پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: صادرات و واردات از طریق مرزهای استان خراسان رضوی نیز به کشورهای همسایه تحت الشعاع کرونا قرار گرفت و با محدودیت مواجه شد. همچنین رفت و آمد دانشجویان بین الملل نیز به شدت آسیب دید و میلیاردها تومان از درآمد دانشگاه‌های مهم شهر مشهد را کاهش داده و خواهد داد.

ارشدی افزود: در بُعد بین المللی نیز حاکم شدن رکود جهانی و کاهش تقاضای انرژی و همزمانی آن با شدیدترین تحریم‌های اقتصادی نیز رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت را به طرز معناداری کاهش داده است.

وی ادامه داد: ایران پس از کرونا به دلیل مشارکت مردمی در مدیریت تکانه کرونا و از طرف دیگر استفاده از ظرفیت‌های بلااستفاده در اقتصاد، در صورت همگرایی مسوولان دولتی با منافع ملی، می‌تواند راهی برای حل مشکلات اقتصادی به وجود آورد که شرط آن، رعایت بهداشت فردی و جمعی است.

این پژوهشگر اقتصاد و مطالعات اسلامی گفت: برای زیست بهتر پس از کرونا باید سبک زندگی جدیدی را آموخت و با کرونا همزیستی کرد و برای این سبک جدید زندگی که همراه با آغاز تحولات بسیاری در شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور خواهد بود می توان همراه با مدیریت کرونا مسیر رونق جدیدی را نیز برای جامعه فراهم کرد. 

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۲۰۴ هزار و ۹۵۲ نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. این بیماری تاکنون جان ۹ هزار و ۶۲۳نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۱۶۳ هزار و ۵۹۱ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.