مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تورم و رشد هزينه خانوار 46 درصد یا 160 درصد؛واقعیت ملموس کدام است؟[محمدرضا سبزعلیپور]

0 42

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران می گوید: در حالی مرکز آمار ایران تورم را ۴۶ درصد اعلام کرده که مردم طی یک سال گذشته گرانی های ۳ تا ۶ برابری ده‌ها کالای اساسی و ضروری را شاهد بودند که باورپذیری تورم اعلامی مرکز آمار را سخت کرده است.

محمدرضا سبزعلیپور اقتصاددان و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در واکنش به نرخ تورم اعلام شده، گفت: مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود، به بررسی روند تورم در اقتصاد کشور پرداخته، گزارشی که هرچند نشان میدهد نرخ تورم سالانه باز هم افزایش یافته اما در کمال تعجب آمار تورم ماهانه به روند کاهشی خود ادامه داده و این امید را به وجود آورده که در ماه‌های آینده نرخ تورم نزولی شود.

نرخ تورم در سالهای اخیر به یکی از اصلی‌ترین چالشهای اقتصاد ایران تبدیل شده و همین موضوع یعنی فراز و فرودی که نرخ تورم طی میکند در عملکرد اقتصادی کشور بسیار پر اهمیت کرده میباشد. دولت روحانی زمانیکه کار خود را آغاز کرد، تورم در ماههای پایانی دولت احمدی نژاد حدود 40 درصد شده بود و دولت یازدهم اعلام کرد که هدف اصلی خود را بر کاهش نرخ تورم و تک نرخی کردن آن استوار خواهد کرد.

وی افزود: حال پس از گذشت 7 سال و نیم از کشورداری آقای روحانی، بد نیست با یک بررسی و واکاوی اجمالی ببینیم که دولت تدبیر و امید در ارتباط با نرخ تورم چه کرده و آیا به تعهدی که درخصوص تک رقمی کردن “نرخ تورم” داده بود پایبند بوده یا نه؟ آیا دولتهای یازدهم و دوازدهم نسبت به دولتهای نهم و دهم در خصوص مهار تورم عملکردی بهتر داشته اند یا بدتر؟

علیپور گفت: ابتدا ضروریست تا تورم را تعریف کنیم و معنا و مفهوم آنرا بهتر درک نماییم تا شفاف تر بتوانیم راجع به تورم سخن بگوئیم.

تورم دلالت بر وضعیتی دارد که بدلیل نبود کنترل مؤثر، بصورت افزایش بهای کالای تولید شده آشکار می شود. تورم معمولاً با افزایش واقعی یا بالقوۀ سطح عمومی قیمتها، یا بعبارتی دیگر با کاهش قوۀ خرید واحد پولی همراه است. در بعضی مواقع تورم زمانی بوجود می‌آید که سطح عمومی قیمتها به میزانی که افزایش در بازدهی عوامل و فرایندهای اقتصادی ایجاب می‌کنند، تنزل نیابد. تورم آنطور که معمولاً فهمیده می شود، رابطه‌ای با افزایش نامعمول قیمتها دارد.

زمانی که مردم دربارۀ تورم صحبت می کنند، بنوعی به رشد سطح عمومی قیمتها اشاره دارند؛ تورم یعنی باید برای خرید کالاها و خدمات، پول بیشتری نسبت به روز، ماه و یا سال قبل پرداخت شود.

با عنایت به تعریف تورم، حال باید ببینیم که مردم نسبت به سال گذشته چنین روزی، برای خرید کالا و یا خدماتی خاص چه مقدار باید بیشتر پول بپردازند، فلذا با این افزایش پرداخت مردم، خیلی راحت بتوانیم “نرخ تورم” را مشخص کنیم.

وی در ادامه به نرخ تورم اعلام شده توسط مرکز آمار اشاره کرد و گفت: اواخر هفته گذشته مرکز آمار ایران نرخ تورم را 46 درصد اعلام نمود که با شنیدن این عدد، خیلی متعجب شدم و برایم سخت بود تا این نرخ اعلام شده را بپذیرم!!

زیرا معنی نرخ تورم 46 درصدی، یعنی اینکه اگر کالایی بطور مثال یکسال پیش 3000 تومان بوده، الان باید چیزی حدود 4400 تومان باشد. اما واقعیت بازار و سفرۀ مردم چیز دیگری را بیان میکند. از همین رو با یک بررسی و نگاه سطحی به قیمت کالا و خدمات از ابتدای سال 99 تا به امروز، میتوانیم درصد واقعی گرانی و بعبارتی “نرخ تورم” را مشخص کنیم.

بر همین اساس به قیمت تعدادی از کالاهای مختلف در سالجاری بشرح زیر اشاره میکنیم:

بطور مثال:

* یکسال پیش در چنین روزی نرخ کرۀ 100 گرمی چیزی حدود 2500 تومان بوده است که امروز قیمت کرۀ 100 گرمی حدود 10 هزار تومان میباشد!! یعنی قیمت کره حدود 4 برابر یکسال پیش شده است!!

* یکسال پیش در چنین روزی قیمت هر کیلو برنج خارجی (دانه بلند هندی) حدود 7 الی 8 هزار تومان بوده که امروز قیمت هر کیلو گرم از همین برنج حدود 30 هزار تومان فروخته میشود!! یعنی حدود 4 برابر!!

* هر کیلو از انواع برنج ایرانی نیز از 12 هزار تومان تا 24 هزار تومان فروخته می شد که امروز بیش از 40 هزار تومان فروخته میشود!!

* هر عدد انواع تن ماهی حدود 8 هزار تومان فروخته میشد که امروز هر عدد تن به بیش از 40 هزار تومان فروخته میشود!! یعنی حدود 5 برابر!!

* یکسال پیش هر بسته آب معدنی بزرگ (6 بطری) حدود 5 هزار تومان فروخته میشد که امروز همان بسته آب امروز حدود 18 هزار تومان بفروش میرسد!! یعنی حدود 4 برابر!!

* هر کیلو آهن آلات (تیر آهن) بطور متوسط 4 الی 5 هزار تومان فروخته می شد که در حال حاضر بیش از 16 هزار تومان فروخته میشود!! یعنی حدود 4 برابر!! 

* یکسال پیش خودرو پراید حدود 38 میلیون تومان بفروش میرسید که در حال حاضر بین 100 الی 120 میلیون تومان در بازار بفروش میرسد!! (البته این روزها قیمت مدلهای مختلف پراید نوسان شدیدی دارد). یعنی بیش از 3 برابر!!

* قیمت هر مترمربع مسکن در مناطق مختلف تهران نیز نسبت به یکسال گذشته از 8 الی 40 میلیون تومان به 30 الی 100 میلیون افزایش یافته است!! (البته قیمتها بسیار رشد عجیب و غریبی داشته و اصلاً قابل پیش بینی و آمار برداری نیست)!!

* و…. صدها یا هزاران کالای دیگری که طی یکسال گذشته با افزایش 3 الی 6 برابری مواجه شده اند!!

سبزعلیپور در ادامه اظهار داشت: اگر بخواهیم به قیمت تمامی کالاها و خدمات و میزان افزایش نرخ آنها طی یکسال گذشته اشاره کنیم باید کتاب قطور چند هزار صفحه ای را به نگارش دربیاوریم که امکانپذیر نیست ولیکن تعدادی از کالای مختلف را انتخاب نموده و بعنوان نمونه بیان کردیم تا مشت، نمونه ای از خروار باشد و با استناد به این آمار نشان دهیم که مردم ایران برای خرید کالا و خدمات مختلف نسبت به یکسال پیش باید بیش 3 الی 6 برابر بیشتر پول پرداخت کنند و این در حالیست که طی این یکسال گذشته حقوق کارمندان و کارگران، افزایش چشمگیری نداشته است!!

با عنایت به مطالب و آمار مطروحه بنده و همچنین نرخ تورم اعلام شده از طرف مرکز آمار ایران، مردم عزیزمان را به قضاوت و داوری دعوت میکنم و از مردم شریف ایران میخواهم که خودشان بگویند که آیا افزایش 3 الی 6 برابری نرخ کالا و خدمات، یعنی چند درصد گرانی و تورم؟

آیا افزایش 3 الی 6 برابری نرخ کالا و خدمات، یعنی تورم 46 درصدی؟ یا اینکه 3 الی 6 برابر شدن قیمتها یعنی تورم چند صد درصدی؟

وی تأکید کرد: جدای از این افزایش سرسام آور نرخ کالاها، متأسفانه دزدی و کم فروشی هم به عینه دیده میشود، بطوریکه سر تمامی نوشابه ها، آبمیوه ها، شیرها و تمامی نوشیدنی ها به اندازه یک استکان خالی شده و از طرفی روز به روز قوطی ها، بطری ها و تمامی ظروف نوشیدنی ها لاغر و لاغرتر میشوند!! بسته های پنیر مملو از آب شده و میزان پنیر داخل بسته بندی کمتر قبل شده است!! بسته های چیپس هم بجای چیپس، مملو از باد شده اند و شرکتها بجای چیپس، باد به مردم میفروشند!! آیا این افزایش قیمتها با اینهمه دزدی و کم فروشی ها، سرجمع میشود 46 درصد تورم؟ انصاف خوب چیزی است!!

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه تصریح نمود: این نوع آمار دادن یعنی رفع تکلیف کردن و آدرس غلط دادن آنهم به نیت گمراه کردن ذهن مردم!!

آیا واقعاً مسئولین و دولتمردان خودشان خرید نمیکنند و از قیمتها و میزان افزایش نرخ کالاها و خدمات خبر ندارد که صد در صد اطلاع دارند اما تعمداً چشم خود را بر روی واقعیات بسته و آمار نادرست به مردم میدهند تا مدیریت دولت خود را تحسین برانگیز جلوه دهند!!

همچنانکه چند روز پیش رئیس کل بانک مرکزی رسماً اعلام نمود که اگر ما نبودیم نرخ دلار به بیش از 50 هزار تومان و نرخ تورم هم به 150 درصد میرسید!! یعنی بنوعی به مردم میگوید که باید قدردان ما باشید!! تمام این گفته ها و آمار و قیمتها نشان دهندۀ این واقعیت است که دولت روحانی نه تنها به تعهدی که در ابتدای دولتش به تک رقمی کردن نرخ تورم داده بود عمل نکرده بلکه هم از دولتهای نهم و دهم بدتر عمل کرده و گرانی و تورم تک رقمی را به سه رقمی مبدل کرده که در نوع خود، رکوردشکنی هم کرده است!!

متأسفانه عملکرد غلط و ضعیف دولت باعث شده تا سطح معیشت مردم پایین تر از قبل و سفرۀ آنان کوچکتر از گذشته و روز به روز فقیرتر شوند و همین عملکرد غلط دولت، امید مردم را به زندگی بهتر کمتر کرده است!! لکن امیدوارم تا این دولت در چند ماه باقیمانده با عملکرد درست و منطقی بتواند بخشی از خرابکاریهای 7 ساله خودش را جبران کند و کشور را با مشکلات کمتری تحویل دولت بعدی بدهد!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.