مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تأثیرات احتمالی همه گیر COVID-19 در اقتصادهای در حال توسعه چیست؟/بخش نخست [دکتر سعید خزائی]

0 26

دراین مقاله ، تأثیرات اقتصادی احتمالی وجود دارد و اقدامات لازم برای به حداقل رساندن اختلال در فقرا و آسیب پذیرها ضروری است. بخش اول اثرات کوتاه مدت را بررسی می کند ، در حالی که بخش دوم به تحولات احتمالی میان مدت و بلند مدت می پردازد..

قسمت

پیش بینی کردن دشوار است ، زیرا بستگی به شیوع این بیماری به ویژه در آفریقا ، آمریکای لاتین ، آسیا و خاورمیانه و اقدامات دولت های مختلف در هفته ها و ماه های آینده بستگی دارد.

دراین مقاله ، تأثیرات اقتصادی احتمالی وجود دارد و اقدامات لازم برای به حداقل رساندن اختلال در فقرا و آسیب پذیرها ضروری است. بخش اول اثرات کوتاه مدت را بررسی می کند ، در حالی که بخش دوم به تحولات احتمالی میان مدت و بلند مدت می پردازد..

بخش اول : اثرات کوتاه مدت

درکوتاه مدت احتمالاً دراکثر کشورهای در حال توسعه کاهش چشمگیر تقاضای مصرف کننده داخلی وجود دارد. تقاضا برای غذا ، کمک پزشکی و سایر موارد ضروری ممکن است بالا برود ، اما این بیشتر از تقاضای کمتر کالاهای غیر ضروری مانند پوشاک و خدمات مختلف است.

تقاضا همچنین به دلیل عوامل دیگری مانند لغو یا به تاخیر انداختن سفارشات خریداران خارجی گردشگران ، اعم از محلی و خارجی ، سفرهای لغو شده؛ و تنزل در بازار سهام که باعث از بین رفتن ثروت مردم و تمایل آنها برای خرج کردن می شود کاهش خواهد یافت.

برای کشورهایی که تعداد زیادی از کارگران آنها در خارج از کشور فعال هستند مانند فیلیپین ، هند و پاکستان و یا مانند سومالی ، به دلیل اخراج و تاخیر در پرداخت حقوق و دستمزد در اروپا ، خاورمیانه و آمریکا که بیشتر این افراد در آنها کار می کنند ،حواله ها کاهش می یابد .

تقاضای مصرف کننده داخلی

پایین بودن تقاضای مصرف کننده داخلی،تأثیر منفی بر تولید و اشتغال خواهد گذاشت. کاهش تقاضای مصرف کننده ممکن است در تولیدات کارخانه ای اثر کمتری داشته باشد ، اگر شرکت ها بتوانند در صورت دسترسی به اعتبار ، بجای اینکه تولید را کاهش دهند و کارمندان را اخراج کنند ، موجودی انبار خود را افزایش دهند. با این حال ، تاثیرات روی بخش خدمات با مقیاس کوچک تولید احتمالاً چشمگیر خواهد بود.

درجانب عرضه ،احتمالاً در کشورهای درحال توسعه اختلالاتی ایجاد خواهد شد ، زیرا ممکن است کمبود مواد اولیه و قطعات یدکی وارداتی وجود داشته باشد. با این حال ، این احتمال وجود دارد که میزان اخلال کمتر از کشورهای توسعه یافته باشد (به استثنای جایی که زنجیره های عرضه گسترده ای در  کار باشد)،. علاوه بر این ، پایین آمدن قیمت سوخت به کشورهای در حال توسعه ، که بیشتر آنها وارد کننده خالص انرژی هستند ، کمک می کند.

شدت و مدت زمان تاثیر تقاضا و عرضه

شدت و مدت زمان تاثیر تقاضا و عرضه کوتاه مدت بستگی به اقداماتی دارد که دولت های مختلف برای مهار شیوع ویروس انجام می دهند. اگر سرعت همه گیری مانند وضعیت موجود آن در اروپا و ایالات باشد ، دولت ها شروع به بستن کارخانه ها و فروشگاه های کالاهای غیر ضروری خواهند کرد.

در هند و بخش هایی از پاکستان دربخشهایی تعطیلی اتفاق افتاد ، در چنین سناریویی ، کاهش در تولید ناخالص داخلی و درآمد شدید خواهد بود. حتی ممکن است برای ایتالیا به ۳-۵٪ پیش بینی شده برسد. چنین سقوط موجب فقر شدید در فقیرترین بخش جمعیت ، مانند کارگران روزمزد در شهرها و مناطق روستایی خواهد شد.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه دارای شبکه های تامین اجتماعی نیستند. در مواقع نیاز اکثرآ این مردم هستند که برای کمک به دوستان ، همسایگان و بستگان خود می روند.

موسسات خیریه خصوصی در شرایطی مانند وضعیت فعلی به شدت افزایش می یابند. کمک های خصوصی شامل کمک مستقیم به پول نقد و مواد غذایی به افراد آسیب دیده ، ادامه حقوق با وجود عدم توانایی کار در محل کار و کمک به هزینه های پزشکی است.

با این حال ، بیشترین بخش در قالب کمکهای مالی مربوط به سازمان های جامعه مدنی ، سازمان های مردم نهاد ، مساجد یا کمیته های کلیسا و گروه های مذهبی است. در بسیاری از کشورها این سازمان ها ظرفیت های بسیار خوبی برای دستیابی به فقیرترین کشورها دارند و از قبل در کار توزیع مواد غذایی و سایر سیستم های امدادی در شهرهای بزرگی مانند کراچی بوده اند.

اگرچه هنوز بلاتکلیفی در مورد چگونگی توسعه این بیماری همه گیر وجود دارد ،اما واضح است که مکانیسم های پشتیبانی خصوصی ممکن است نتوانند به طور کامل مقابله کنند. علاوه بر این ، چنین مکانیسم هایی در مناطق روستایی نسبتاً ضعیف هستند زیرا طبیعت پراکنده جمعیت ، دستیابی به افراد مؤثر را دشوار می کند.

ادامه دارد…‌‌‌.

ماخذ این مطلب کانال رسمی دکتر سعید خزائی می باشد

دکتر سعید خزائی

دکتر سعید خزائی

پدر علم آینده پژوهی ایران
استاد دانشگاه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.