مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

۵ درصد مبتلایان به کرونا دچار سکته‌های مغزی می‌شوند

0 5

پزشک متخصص مغز و اعصاب بیمارستان شریعتی اصفهان گفت: بررسی بالینی بیماران مبتلا به کرونا نشان می‌دهد عوارض ویروس کویید ۱۹ در ۳۰ درصد مبتلایان می‌تواند باعث درگیر شدن سیستم اعصاب مرکزی و محیطی و پنج درصد دچار سکته‌های مغزی ‌شوند.

مرضیه رحیمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بیماری علاوه بر اثری که بر روی سیستم ریوی دارد و  با تب، سرفه و تنگی نفس همراه است در انتها باعث اختلالات تنفسی شدید می‌شود و در شکل‌های شدید آن در ۳۰ درصد موارد می‌تواند سیستم اعصاب مرکزی و محیطی را درگیر کند.

وی اظهارداشت: برخی از جدیدترین مطالعات علمی نشان داده که کرونا باعث سکته مغزی می‌شود و این با مشاهدات ما در بیمارستان‌های مجموعه تامین اجتماعی اصفهان تطابق دارد و در آینده نزدیک یافته‌های خود در این باره را اعلام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: انتشار از راه خون و انتشار از راه پایانه‌های عصبی مانند اختلالات چشایی و بویایی می‌تواند علت درگیری سیستم مغز و اعصاب در این بیماری باشد.

دکتر رحیمی تصریح کرد: مبتلایان به این بیماری برخی علائم نورولوژیک از جمله کاهش سطح هوشیاری، تشنج، سکته مغزی و اختلالات بویایی و چشایی، سردرد، سرگیجه و درد عضلات را نشان داده‌اند و بخشی از بیماران دچار درگیری عروق مغزی و عوارض در مغز و اعصاب شده‌اند.

به گفته وی  طبق آخرین گزارشهای علمی، دست‌کم ۱۵ درصد مبتلایان به کرونا با علائم سردرد، سرگیجه و گیجی به بیمارستان ها مراجعه می‌کنند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در میان مبتلایان به کرونا افرادی هستند که به علت تشنج یا کاهش اکسیژن رسانی به مغز دچار کاهش سطح هوشیاری می‌شوند و در برخی موارد افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا دچار اختلالات بویایی و چشایی می‌شوند.

رحیمی اضافه کرد: طبق گزارش بیمارستان‌های دولتی چین بین پنچ تا ۶ درصد افراد مبتلا به کرونا در این کشور، دچار اختلالات بویایی و چشایی شده‌اند.

وی دردهای عضلانی و اسکلتی را از دیگر عوارض عصبی این ویروس برشمرد و گفت: در منابع علمی جدید اعلام شده در حدود ۱۲ درصد افراد مبتلا، میزان آنزیم های عضلانیشان بالا رفته است.

این دارنده بورد تخصصی مغز و اعصاب ادامه داد: افراد مسن و همچنین افرادی که ریسک فاکتورهایی همچون فشارخون بالا، دیابت و سابقه بدخیمی دارند در صورتی که دچار کویید ۱۹ شوند ممکن است سیستم عصبی مرکزی و محیطی آن‌ها درگیر شود و احتمال اختلال سیستم اعصاب مرکزی در آنها بیشتر است.

وی تاکید کرد: اهمیت بسیار زیادی دارد که افرادی که با علائم شدید کرونا در سنین بالا و با عوامل خطر مراجعه می‌کنند از نظر مغز و اعصاب مورد بررسی قرار گیرند.

این پزشک اصفهانی خاطرنشان کرد: کرونا روی سیستم عصبی بیمارانی که دچار بیماریهای مغز و اعصاب همچون “ام اس”، “پارکینسون”، “آلزایمر”، “سکته‌های مغزی” و بیماری “میاستنی” هستند اثرگذارتر است.

وی توصیه کرد بیماران مبتلا به “ام اس” و “میاستنی” با توجه به الگو و مصرف داروهای مختلفی که استفاده می‌کنند و می‌تواند باعث ضعف سیستم ایمنی آن‌ها شود مراقبتهای بهداشتی را کامل رعایت کنند و  بیماران مبتلا به “ام اس” بر اساس نوع دارویی که مصرف می‌کنند  باید تمهیداتی را در مورد فرم زندگی خود داشته باشند.

این متخصص مغر و اعصاب درباره بیماران مبتلا به “میاستنی گراویس”، توضیح داد: این بیماری باعث درگیری تنفسی و ضعف عضلات می‌شود و افراد مبتلا باید بسیار توجه داشته باشند که درگیر شدن با بیماری کرونا باعث دو چندان شدن علائم بیماری خودشان می‌شود و با توجه به مصرف داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند به این افراد توصیه می‌شود که در محیط منزل بمانند و با افراد در ارتباط نباشند.

رحیمی تاکید کرد: اشخاصی که داروهای تزریقی خوراکی مصرف می‌کنند به هیچ وجه نباید سر کار بروند زیرا سیستم ایمنی بدن آنها بسیار ضعیف و مستعد بیماری کروناست.

این پزشک تصریح کرد: طبق جدیدترین پژوهش‌ها بیمارانی که داروی کورتن صرف می‌کنند، یکی از گروه‌های پرخطر در برابر کرونا هستند و توصیه می‌شود در این دوران، به مبتلایان به “ام اس”، کورتن داده نشود و داروهایی که ماهانه به صورت تزریقی است تجویز نگردد و این بیماران تا حد امکان با افراد دیگر در تماس نباشند و در خانه بمانند ونکات بهداشتی را کامل رعایت کنند.

دکتر رحیمی درباره بیماران با سابقه سکته مغزی گفت: این افراد باید داروهای خود را مرتب طبق دستور پزشک معالج مصرف کنند و با توجه به اینکه این افراد بیشتر دارای عوامل خطر دیگری همچون فشارخون بالا، بیماری های عروق قلب و دیابت هستند باید بیش از سایر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند و خارج از منزل فعالیتی نداشته باشند.

وی درباره بیماران مبتلا به آلزایمر توضیح داد: همراهان و اطرافیان این بیماران باید به این افراد توجه کافی داشته باشند زیرا ممکن است به خاطر اختلالات شناختی نتوانند نکاتی همچون ماندن در خانه و مصرف داروها را رعایت کنند، اگر این افراد دچار کرونا شوند سلامتشان در معرض خطر جدی است.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی وجود سطح معقولی از اضطراب ضروری است، گفت: این استرس باعث می‌شود که افراد در جامعه حتی‌المقدور حضور پیدا نکنند اما اگر این استرس بیمارگونه شود توصیه می‌شود افراد از متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشکان مشاوره و خدمات بگیرند.

دکتر رحیمی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به شکل‌های خفیف تا متوسط پارکینسون چندان وضعیت بدی ندارد اما افرادی که این بیماری دارند باید از خود در برابر ویروس کرونا مراقبت کنند و از خانه خارج نشوند و اگر به کرونا مبتلا شدند نباید داروهای پارکینسون را قطع کنند زیرا باعث کندی حرکاتشان می‌شده و علائم بیماری را تشدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: پذیرش بالای بیماران مبتلا به کرونا، در  بیمارستان‌های مجموعه تامین اجتماعی به ایجاد داده‌ها و اطلاعات خام فراوانی درباره این بیماران در بیمارستان‌ها منجر شده که با جمع‌آوری و دسته‌بندی این اطلاعات در زمینه‌های مختلف از جمله بیماری‌های داخلی مغز و اعصاب و بیماری‌های پوستی می‌توان پژوهش‌های مختلفی در سطح استاندارد جهانی انجام داد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا ۱۱ اردیبهشت، تاکنون ۹۴ هزار و ۶۴۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶ هزار و ۲۸ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده اند.

استان اصفهان حدود هشت درصد از کل مبتلایان به بیماری کرونا در کشور را در خود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.