مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

دغدغه‌های والدین و مدیران مهدها؛ از دورکاری خردسالان تا ورشکستگی

0 19

بروز ویروس کرونا، بسیاری از کسب وکارها را با مشکلاتی مواجه کرد، مهدهای کودک در این میان اما از معدود کسب وکارهایی بودند که علاوه بر اینکه مدیران آنها ضرر کردند، خانواده‌ها نیز از تعطیل ماندن آنها زیان دیدند.

تعطیلی مهدهای کودک در حالیست که بسیاری از والدین ناگزیرند سر کار بروند اما نمی توانند کودک خود را همراهشان ببرند؛ اگر در گذشته کورسو امیدی وجود داشت که شاید برخی کارفرمایان در روزهایی، همراهی کودک با والدین را تاب بیاورند اما در وضعیت کنونی، والدین به علت واگیر بودن کرونا و رعایت نشدن فاصله اجتماعی استاندارد در اغلب ادارات، کارخانه ها و محل های کار ناگزیر راه حل های جایگزین مهدهای کودک را برگزیده اند.

به طور مثال برخی مادران کودکان خود را به مادربزرگ ها و پدربزرگ ها و دیگر بستگان سپرده اند، برخی دیگر مراقب و پرستار خصوصی استخدام کرده اند و برخی دیگر رو به مراکز غیرمجاز نگهداری کودک آورده اند.

هر سه گروه مادران یادشده مشکلات خاص خود را دارند، دوری از فرزند، نگرانی از نوع تربیت، نگرانی از برخورد مراقبان با کودکان، هزینه های شهریه و آموزش های غیراستاندارد از جمله دغدغه های مادران است.

آموزش های مجازی مهد کودک ها

در این میان جالب است که برخی مهدهای کودک رو به آموزش های مجازی آورده اند. تا مدتی پیش بسیاری فضای مجازی را برای کودک، نامناسب می دیدند اما چه کسی فکرش را می کرد که این روزها کودک چهار ساله هم آموزش هایی را از فضای مجازی دریافت می کند.

در این میان جالب است که برخی مهدهای کودک رو به آموزش های مجازی آورده اند. تا مدتی پیش بسیاری فضای مجازی را برای کودک، نامناسب می دیدند اما چه کسی فکرش را می کرد که این روزها کودک چهار ساله هم آموزش هایی را از فضای مجازی دریافت می کند.

موضوع شهریه مهدها نیز مشکلات والدین و البته مدیران مهدها را هم دوچندان کرده، والدین معتقدند حال که مهدها تعطیل هستند برای چه باید شهریه پرداخت کنند و مدیران مهدها ادعا می کنند در صورت پرداخت نشدن شهریه ها، مهدها ورشکسته می شوند.

در این بین عده ای از والدین هم معتقدند با توجه به آموزش مجازی مهدها باید شهریه های متناسب با این آموزش ها پرداخت شود.

دورکاری خردسالان

یکی از مادران درباره شهریه مهدهای کودک به خبرنگار ایرنا می گوید: سوال اساسی در مورد مهدهای کودک این است که هرچند این وضعیت برای مدیریت و پرسنل  مهد خیلی سخت است، اما  چرا جبران مافات باید بر عهده والدین باشد؟

وی می افزاید: مهدکودک فرزندم هانا از روز 16 فروردین هر روز، مجموعه ای از تصویر، رنگ آمیزی و شعر و بازی تو کانال مجازی مهد قرار میدهد و از والدین میخوهد که بچه ها کارها رو انجام بدهند و والدین عکس بگیرند و به کانال مهد ارسال کنند؛ در واقع برای کودکان به نوعی دورکاری تعریف کرده اند.

این مادر ادامه می دهد: حال این مساله را که بابت این خدمات چقدر باید هزینه پرداخت کنیم، واقعا نمی‌دانم.

تعطیلی ناخواسته و روزهای پر از استرس برای مهدها

سمیه درجاتی مدیر مهدکودک باریزان و به نمایندگی از مدیران چند مهدکودک دیگر از جمله عظیمی مدیر مهدکودک آوای ناز و نفیسه عبدالعلی مدیر مھد آویسا به خبرنگار ایرنا می گوید: چندماهی از تعطیلی ناخواسته مهدهای کودک می‌گذرد؛ از روزهای ابتدایی تعطیلی ما مدیران نگران هزینه های حقوق و عیدی پرسنل و پرداخت اجاره سنگین بودیم و امیدوار به اینکه سازمان بهزیستی که مهدها را همسو با مدارس تعطیل کرد، خودش بهتر در جریان هزینه های سنگین مهدها قرار دارد.

وی ادامه داد: بنابراین با همه تشویش و استرسی که داشتیم منتظر ماندیم تا شاهد کمک های بهزیستی باشیم و ما را دریابند اما متاسفانه با مصاحبه یکی از متولیان بهزیستی مبنی بر عودت شهریه با هجوم مادران برای بازپس گیری اندک شهریه ای که دستمان بود، مواجه شدیم و  بعد از آن تخصیص اعتبار برای مراکز بازپروری و خانه سالمندان از طرف بهزیستی بدون هیچ اشاره ای به مهدهای کودک ما را براین باور رساند که درمیان انبوه مشکلات مالی در این هجمه‌ کرونایی‌ تنها به حال خود رها شدیم.

اجاره های سنگین مهد را چه کسی می پردازد

این مدیرمهدکودک اضافه می کند: سوال اساسی این است که بهزیستی که با توجه به پرونده قطوری که از هر مهد دارد و به طور قطع از مشکلات ما بی خبر نیست زیرا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد که ما امیدوار باشیم که متولی قدرتمندی پشت سر ما ایستاده است؟  با توجه به نزدیک شدن پایان ماه فروردین و فرارسیدن موعد واریز اجاره سنگین مهدهای کودک، سازمان  بهزیستی چه راهکاری برای ما دارد؟

وی می افزاید: با توجه به شرایط پیش‌آمده به طورقطع اگر هم مهدها بازگشایی شوند با ریزش فراوان مواجه خواهیم بود چون موج نگرانی بسیار جدی است و والدین حق دارند که کودکان خود را در خانه نگه دارند و این مساله پایانش معلوم نیست.

حمایت های بهزیستی از مهدها

 مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از انجام حمایت هایی از مهدها خبر داد و گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های رئیس سازمان بهزیستی کشور، نام مهدهای کودک در فهرست نهایی شناسایی مشاغل زیان‌دیده ناشی از کرونا قرار گرفت.

سعید بابایی، مکاتبه با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت طرح مسائل و مشکلات مهدهای کودک و همچنین مکاتبه با محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور، به منظور پیگیری درخواست معافیت از پرداخت مالیات به مدت ۶ ماه برای مهدهای کودک، تامین منابع لازم جهت استفاده پرسنل مهدهای کودک از بیمه بیکاری، معافیت یا استمهال از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خود و پرسنل تا پایان بحران، استمهال اقساط بانکی صاحبان امتیاز مهدهای کودک و تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و یا کم‌بهره بانکی و بهره مندی مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی به عنوان کسب و کارهای زیان دیده ناشی از تعطیلی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و جبران بخشی از ضرر و زیان وارده به آنها را از دیگر اقدامات بهزیستی در راستای حمایت از مهدهای کودک برشمرد. 

وی همچنین مکاتبه با رئیس کل بانک مرکزی به منظور بهره مندی مهدهای کودک از تنفس سه ماهه در پرداخت اقساط تسهیلات بانکی و درخواست بخشش اجاره‌بهای ایام تعطیل کرونا توسط سازمان بهزیستی برای مهدهای کودک خصوصی که در املاک سازمان فعالیت دارند، را از دیگر اقدامات بهزیستی عنوان کرد.

با همه این اوصاف ، مدیران مهدها نگران هستند و یکی از آنها به خبرنگار ایرنا می گوید: « این حمایت ها اعلام شده  ولی تا عملی بشه اینقدر ضرر ما زیاد خواهد شد که شاید خیلی از ما مهدها دیگر در این عرصه و کار نتوانیم باقی بمانیم .» با همه این اوصاف، مدیران مهدها نگران هستند و یکی از آنها به خبرنگار ایرنا می گوید: این حمایت ها اعلام شده اما تا عملی شود اینقدر ضرر ما زیاد خواهد شد که شاید خیلی از ما مهدها دیگر در این عرصه و کار نتوانیم باقی بمانیم. 

بابایی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور نیز این نگرانی ها را درست و بجا می داند و ابراز امیدواری می کند که حمایت ها به موقع عملی شود.

حمایت های بهزیستی از والدین

حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز درباره حمایت های بهزیستی از والدین می گوید: مهدهای کودک شهریه دو ماه فروردین و اردیبهشت را نباید دریافت کنند.

وی در عین حال می افزاید: ملاک اصلی ما برای اخذ شهریه، قرارداد بین والدین و مهدهای کودک است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.