مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

با مدیریت هیجانات منفی به جنگ ویروس کرونا برویم

0 12

استاد تمام رشته روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ گفت: ‌هیجانات مثبت، چراغ سبز را برای زندگی روشن می کند و با مدیریت هیجانات منفی به جنگ ویروس کرونا برویم و مطمئن باشیم او را شکست می‌دهیم.

علی فتحی آشتیانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به لزوم مدیریت اضطراب در روزهایی که کشور درگیر ویروس کرونا شده است، تاکید کرد: هیجانات منفی مانند ترس، اضطراب، غم، خشم و افسردگی را مدیریت کنیم و با تقویت سیستم ایمنی به جنگ ویروس کرونا برویم و مطمئن باشیم او را شکست می دهیم.


وی گفت: ویروس کرونا نگران کننده است و نیاز به توجه و مراقبت دارد؛ زمانی که احساس تهدید می کنیم و توانایی کافی برای مقابله با آن نداریم طبیعی است که دچار ناراحتی، نگرانی، اضطراب و ترس شویم.
آشتیانی با بیان اینکه استرس، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و مقاومت ما را در برابر بیماری ها کاهش می دهد، اظهار داشت: به دلایل مختلف از جمله نشناختن کامل این ویروس، علائم و نشانه ها، ‌راه های انتقال، روش های پیشگیری، مراقبت های اولیه، طول دوره بیماری،‌ روش های درمان و پیامدهای آن، موجب شده میزان ترس و نگرانی از این بیماری، خیلی بیشتر از خود بیماری باشد.


استاد تمام رشته روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ به برخی نکات برای بهبود شرایط روحی و روانی هموطنان اشاره کرد و گفت: درصدد کسب اطلاعات زیاد به هر قیمتی و از هر کانالی نباشیم، هر چقدر میزان اطلاعات بیشتر شود میزان نگرانی افزایش می یابد.

فتحی آشتیانی ضمن تاکید بر مدیریت استفاده از کانال های کسب اطلاعات، افزود: برای دریافت اخبار از منابع مطمئن و موثق استفاده کنیم و در جستجوی دریافت آمار لحظه به لحظه نباشیم چرا که این اطلاعات نه تنها کمک کننده نیست بلکه نگرانی را افزایش می دهد.


این روانشناس همچنین با تاکید بر اینکه افراد زمان کمتری صرف خواندن، شنیدن یا تماشا کردن عوامل افزایش اضطراب کنند، اظهار داشت: در مورد واقعیت های گذشته و رویدادهای پیش رو بزرگ نمایی، فاجعه انگاری و در عین حال ناچیز انگاری هم نکنیم؛ قبول کنیم موضوع جدی است ولی می توان با مراقبت و پیشگیری آن را مدیریت و میزان ابتلا به آن را کم کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات مرتبط با ویروس کرونا در اختیار ما نیست تا بتوانیم اقدامات موثری انجام دهیم، تاکید کرد: به سمت اقداماتی مانند رعایت بهداشت فردی، نحوه ارتباط با اطرافیان، تغذیه، خواب و ورزش مناسب، سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت برویم، چرا که در اختیارمان قرار دارد.
به گفته مدیر گروه روانشناسی سازمان سمت، سعی کنیم در این شرایط، رفتار و عملکرد عادی داشته باشیم؛ غم، نا امیدی و بی انگیزگی کمکی نخواهد کرد.


وی خاطرنشان کرد: از واقعیت ها فرار نکنیم، آنها را بپذیریم، با احساسات مان گفت و گو کنیم، از آنها فاصله بگیریم و بعد دوباره به آنها برگردیم؛ علاوه بر این، به جنبه های مثبت زندگی مان توجه کنیم و از چیزهایی که داریم لذت ببریم.


رییس مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره عرفان در ادامه استفاده از جملات یا رفتارهای آرامش بخش را توصیه کرد و گفت: از کلمات، جملات یا رفتارهای آرامش بخش به ویژه مواردی که در گذشته به ما کمک کرده اند، استفاده کنیم؛ فضای زندگی مان را با هیجانات مثبت از جمله نشاط، شادی، محبت، ‌طنز، شوخی و خنده پر کنیم.
وی تاکید کرد: در مواردی که ترس و اضطراب مان زیاد است و نمی توانیم آن را مدیریت کنیم، از یک روانشناس کمک بگیریم و در نهایت روی سرمایه روانشناختی خود که شامل امید، خوش بینی، تاب آوری و خودکارآمدی است، تمرکز کنیم

ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.