مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

همکاری های پایدار ایران و چین در خدمت منافع متقابل

0 17

ایران و چین باید بخشی از صمیمیت و نزدیکی مناسبات خود را بخصوص در نیمه اول سال جاری میلادی، مدیون ویروس کرونا بدانند که ثابت کرد کشورهای دوست در سخت ترین شرایط هم یکدیگر را رها نمی کنند.

به گزارش مدیرنامه به نقل از ایرنا، وقتی کرونا چین را دربر گرفت ایران اولین کشوری بود که با چین ابراز همدردی کرد و سیلی از کمک های خود را راهی این کشور کرد و از هیچ تلاشی برای مساعدت در این دوران سخت دریغ نکرد پس از آن چین در واکنشی دوستانه به این اقدامات و بعد از همه گیری کرونا، کارشناسان و پزشکان خود را به همراه مقادیر زیادی تجهیزات و کمک های پزشکی به ایران فرستاد و تاکید کرد که دو کشور در سخت ترین وضعیت در کنار هم قرار دارند.

این درست در شرایطی بود که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و دیگر مقام های ارشد آمریکا، هر روز چین را به دلیل آنکه منشا ویروس کرونا می نامیدند و حتی از کرونا با نام ویروس چینی یاد می کردند باعث تیرگی فزاینده مناسبات پکن – واشنگتن شدند. امروز کار بجایی رسیده است که آمریکا تلاش می کند با مانع تراشی های خود حتی چین را از طرح های تحقیقاتی مرتبط با واکسن کرونا کنار بگذارد.

چین ؛ یک دوست قدیمی

چین یک دوست قدیمی و تاریخی برای ایران محسوب می شود در طول تاریخ مناسبات ثابت شده است دو کشور همیشه مناسباتی بدون فراز و نشیب داشته و در همزیستی مسالمت آمیز بوده اند بخصوص در چند سال گذشته و در دولت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، چین به بزرگترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است.

تحریم های آمریکا علیه ایران و سپس خروج ترامپ از برجام موجب شد تا ایران و چین روابطی بسیار نزدیکتری نسبت به قبل داشته باشند به طوری که بسیاری از خدمات و مبادلات تجاری، علمی و فنی که آمریکا و متحدان غربی اش با ایران نداشتند از سوی چین دنبال شد این کشور همچنان همکاری هایش را با ایران مانند گذشته ادامه داد و تسلیم تحریم های یکجانبه نشد و بارها با انتشار بیانیه هایی تحریم ها و فشارهای حداکثری یکجانبه آمریکا علیه تهران را محکوم کرد.

دوست دیروز و امروز و همیشگی ایران همچنان تاکید می کند که از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم ها حمایت می کند و معتقد است ایران به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند بوده است و دلیلی برای آمریکا وجود ندارد که این تحریم ها را اعمال کند.

گسترش روابط در برابر تحریم ها

شاید یکی از اصلی ترین علت هایی که باعث شد تا ایران هر روز روابطی نزدیکتری با چین داشته باشد فشارهایی بود که آمریکا و متحدان اروپایی اش در زمینه های تجاری و اقتصادی، علمی، فنی و سیاسی بر ایران وارد می کردند در واقع تهران راهی جز گسترش روابط خود با دیگر کشورها و بخصوص چین که سیاست مستقلی را از غرب دنبال می کند، نداشته است و امروز شاهدیم که دو کشور اعتراف می کنند در دنیایی که آمریکا بر طبل یکجانبه گرایی می زند باید چند جانبه گرایی را با همکاری متقابل گسترش داد.

مواضع نزدیک ایران و چین در مسایل منطقه ای و جهانی، رایزنی های قوی آنها در سازمان های بین المللی و همکاری هایشان در عرصه های مختلف برای حل و فصل چالش های جهانی طبیعت صلح دوست دو کشور را نشان می دهد روابط ایران و چین نه تنها یک رابطه راهبردی بلکه نوعی از مناسبات ایده آل و منطقی بین دو کشور محسوب می شود و طبیعتا دو کشور به دلیل توانایی های بالقوه و بالفعل، شرکای خوب و همکاران هم نزدیک هستند و بده و بستان های آنها هم یکی از بهترین نوع از مناسبات دوجانبه را شکل داده است.

چرخه تکمیلی روابط تجاری

افزون بر این ایران دارنده ذخایر و منابع بزرگ انرژی و بسیاری از مواد خام و اقلام دیگر است که چین خریدار بزرگ آنهاست. چین هم در زمینه ارایه خدمات و تولیدات با ایران همکاری می کند و این چرخه تکمیلی روابط تجاری مناسبات را به یکدیگر نزدیکتر کرده است.

امروز بسیاری بر این موضوع واقف هستند و اعتراف می کنند که چین بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی به دنبال مداخله جویی در کشورهای دیگر نیست و همواره از دیدگاه اقتصادی و تجاری به دنبال گسترش روابط با کشورها بوده است و سعی می کند شرایط برد – برد را برای همه طرف ها در نظر بگیرد؛ برخلاف کشورهای غربی که سعی در نفوذ در دیگر کشورها و سیاست های آنها دارند و بعضا مانند آمریکا به دنبال براندازی نیز هستند چین در روابط با کشورها از جمله ایران هرگز چنین دیدگاهی نداشته و ندارد.

راه ابریشم نوین و یک گذرگاه کلیدی ترانزیت

چین علاوه بر این، از نقش منطقه ای ایران حمایت کرده و جهش های این کشور در زمینه توسعه را مورد توجه قرار داده و ایران را بخش مهمی از راه ابریشم نوین و یک گذرگاه کلیدی ترانزیت توصیف کرده است که برایش رابطه میان طرفین با اهمیت است.

تحریم های غرب باعث شده است تا دو کشور به یکدیگر نزدیکتر شوند. البته طبیعی است که چین هم به دنبال مزایای اقتصادی در روابط با ایران مانند هر کشور دیگری باشد و موسسات و شرکت های ایرانی هم در زمان تحریم به بازار چین بیشتر توجه می کنند.

استفاده از ظرفیت بازار چین

حتی بسیاری بر این باورند که ایران هنوز هم از توان بازار چین بدرستی استفاده نکرده است و اتاق بازرگانی ایران و چین همواره در بیانیه هایش از بازرگانان ایرانی می خواهد تا برای ورود گسترده تر به بازار چین به دلیل اقلام بسیار خوب و کیفی که در بازار ایران تولید می شوند تلاش دو چندان داشته باشند.

زمانی که آمریکا و غرب درهای رابطه اقتصادی را به روی ایران بسته اند طبیعی است ایران بدون تلف کردن وقت در جهت گسترش روابط تجاری با دیگر کشورها حرکت کند و چین هم از این امر مستثنی نیست و برای ایران اهمیت بالایی دارد.

مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا

علاوه بر این، مواضع ایران و چین در بسیاری زمینه های اقتصادی، سیاسی، علمی و فنی به یکدیگر نزدیک است و دو طرف دارای تبادلات انسانی، خدماتی و اقتصادی گسترده ای هستند و در مواجهه با یکجانبه گرایی آمریکا به دنبال گسترش روابط با خود و دیگر کشورها هستند.

محمد کشاورز زاده سفیر ایران در چین می گوید که وقتی ایران در شرایط تحریم قرار دارد ما باید مراقب ارتباطات با چین هم باشیم آنهایی که از روابط ایران و چین امی کنند به منافع ملت و دولت بی توجهی نشان می دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.