مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

پنج پیشنهاد استراتژیک برای مدیران کسب و کار های کوچک

0 83

شرکت‌های بزرگ به منظور بهره برداری از فرصت‌های ایجاد شده در بازار می‌توانند به طور همزمان از مقادیر زیادی سرمایه و دانش فنی به همراه جمع کثیری از کارمندان برای پیشبرد برنامه‌های استراتژیک خود استفاده کنند. بسیار با ارزش است که در زمان برخورد با چنین شرایطی بدانیم بازار کار هرگز تصویر درستی از مغزهای متفکر و گرداننده خود ارائه نمی‌کند. در رقابت کاری، چه چیز را می‌توان از یک کسب و کار کوچک انتظار داشت؟

تبلیغات

در زمان خلق یک استراتژی تجاری به جای استفاده از ایده‌ها و ابتکارات خاص صرفاً می‌توان به یک درک کلی از روند کار تکیه کرد و عموماً پیش از این که شما آینده‌ای را برای خود تصور کنید ابتدا این موضوع به ذهن شما می‌رسد که ابعاد کسب و کار شما خود یک نقطه ضعف است. یک ساختار تجاری کوچک می‌تواند به سرعت فرصت‌های ایجاد شده را حتی پیش از آنکه سازمان‌های بسیار بزرگ به آن فکر کنند تصاحب نماید. در اینجا نکاتی وجود دارد که استفاده از آن‌ها به افکار حاکم در کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند تا به سرعت تفکر استراتژیک را به کار بگیرند.

چگونه می‌توان یک تفکر استراتژیک را ایجاد نمود

گام اول: ایجاد برنامه استراتژیک

عجله کنید! البته شتاب زده عمل نکنید اما در نقطه مقابل نیز نگویید که به یک فرصت باد آورده نیاز داریم. شما همچنان به دنبال درک درستی از شرایط کسب و کار یک چشم انداز کلی از عوامل پیشبرد بازار هستید. برخورداری از اهداف کاری نمی‌تواند زیان‌آور باشد اما در نقطه مقابل در زمان نیاز نباید برای موضوعی خاص برنامه ریزی کرد. در این شرایط تصمیمات شما بیش از آنکه سودمند باشد زیان بار خواهد بود.

یک نویسنده و متخصص نوآوری‌های تجاری به نام کیهان کریپندورف پیشنهاد می‌کند که به جای استفاده از برنامه‌های بی‌حاصل در جهت طرح برنامه‌های استراتژیک، ادغام چند برنامه بر اساس مشکلات، بررسی و شناخت گزینه‌های موجود و شکار فرصت‌ها با پذیرش ریسک‌های بزرگ و یا تصاحب فرصت افرادی که چندان اهل رقابت نیستند بهتر است از امتیاز کوچک بودن ابعاد سازمان تجاری خود برای بهره برداری از فرصت‌ها استفاده کنید.

گام دوم: همه چیز را مورد پرسش قرار دهید

برخی از اصول تجاری قابل تغییر نمی‌باشند اما در شرایط حاکم بر اقتصاد امروز هیچ وضعیتی برای مدت طولانی پایدار نمی‌ماند. فقط کافی است تا نگاهی به اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و پویایی آنها بیندازید. در زمانی کمتر از بقای یک نسل شرکت‌های توانمند و بسیار بزرگی بوجود آمدند اما چون نتوانستند خود را با شرایط هماهنگ کنند مجدداً از بین رفته‌اند. اما نکته دیگر در رابطه با چنین فروپاشی‌هایی این بوده است که آنها عموماً بر حفظ روش کار تجاری خود اصرار داشته‌اند.

از مورد پرسش قراردادن کلیه فرضیات نترسید حتی اگر این سوالات در رابطه با صنعت، مصرف کنندگان و یا ابعاد گسترده بازار کار باشند. کریپندورف پیشنهاد می‌کند که در زمانی که ایده و یا نوآوری شما بر گرفته از حقایق است چرا در رابطه با آن سوال مطرح نشود؟ دلایل را که سبب شده شما به ایده‌ای خاص اعتقاد داشته باشید را یادداشت کرده سپس مفروضات خود را تست کرده و در ادامه با تفکر خود تلاش کنید تا آن‌ها را به مرحله ظهور برسانید. اجازه ندهید روش‌های قدیمی و پیش پا افتاده تجاری بر کار امروز شما و در این زمان مسلط شوند.

گام سوم: بر روی نتایج تمرکز نمایید

اگر بسیار درگیر کار خود بوده و مرتباً در یک مسیر مشخص در حرکت هستید بدانید که ممکن است فرصت‌های بزرگی را از دست بدهید. از این رو به جای استفاده مکرر از یک روش و یا یک استراتژی که به درستی آن ایمان دارید بهتر است بر اساس چشم انداز کاری خود روش‌های مناسب دیگر را نیز مورد بررسی قرار دهید.

حال از خود سوال کنید که آیا روش کار شما بر اساس اهداف از پیش تعیین شده تغییر کرده است؟ آیا آن روش‌ها را در آینده کاری خود مجدداً استفاده می‌کنید؟

جوی فاستر معاون مدیر کل بخش فروش بین المللی شرکت SAP Cloud به تازگی پیشنهادات بسیار خوبی در زمینه افزایش موفقیت نهادهای تجاری کوچک در امر فروش ارائه کرده است. یکی از پیشنهادات ارائه شده در رابطه با بررسی مستمر نتایج بدست آمده از سرمایه گذاری‌های انجام شده در هر پروژه کاری می باشد.

استفاده از این روش به آنهایی که قصد دارند برای کسب رضایت مشتریان خود محصولی بسیار عالی تولید کنند پیشنهاد شده و اگر نتایج حاصل اینگونه نبود دیگر نباید با آن روش قبلی به کار خود ادامه داد. این تغییرات می‌تواند چشم انداز جدیدی در کار شما ایجاد کند همچنین می‌تواند دید کاری شما را در جهت شناسایی حوزه‌های جدید فعالیت که تا پیش از آن به آنها نپرداخته بودید افزایش دهد.

گام چهارم: تنظیمات پیوسته

بدون شک یکی از روش‌های حفظ شرایط در بهترین وضعیت ممکن این است که مرتباً قوانین خود را باز نویسی کنیم. در این باز نویسی برخی از قوانین حفظ شده و برخی دیگر از بین می‌روند. آماده باشید تا در صورت لزوم استراتژی خود را در یک دوره مشخص اصلاح کنید. در حقیقت شما نه تنها نباید ترسی از این کار داشته باشید بلکه باید نسبت به ایجاد تغییرات مشتاق هم باشید چون استفاده از چنین روشی گاهی در کسب و کار شما رشد بسیار سریعی را ایجاد می‌کند.

حداقل می‌توان گفت ایجاد یک استراتژی دست برای رسیدن به هدف کاری چندان آسان نیست. همانطور که بسیاری از دارندگان کسب کارهای کوچک می گویند مسیر ترسیم شده چه مشتریان خوب و چه فرصت‌های تجاری باشند از آنجا که ساختار آنها کاملا مشخص نیست می‌توانند به سرعت تغییر کرده و گاهی کلیه تلاش‌های شما را از بین ببرند. یاد بگیرید که به تغییرات علاقه مند باشید چون شما با حرکت سریع و قاطعانه بخصوص در زمانی که دیگران محتاطانه عمل می‌کنند و یا زمانی که عموم افراد بازار صرفاً به دنبال جریان حاکم بر بازار هستند می‌توانید منافع قابل ملاحظه‌ای را بدست آورید.

گام پنجم: تصمیم بگیرید

با دو دلی و تردید خود را ساکن نگاه ندارید. راه اندازی یک کسب و کار کوچک کار افراد ترسو نیست. چرا در این زمان تسلیم شویم؟ بنیاد بین المللی تصمیمات استراتژیک، پیشنهاد می‌کند که هر گاه زمان اجرای یک استراتژی رسید روند کار را قاطعانه رو به جلو هدایت کنید. برای شروع ابتدا از کارآمد بودن تصمیمات خود اطمینان حاصل نمایید.  همچنین به دنبال کسب حداکثرها نباشید و در نقطه مقابل همواره سعی کنید با سرعت معقول، دقت مناسب، کیفیت قابل قبول و پویایی کار را خود را پیش ببرید. در انتها حتی اگر دیگران نیز با روند کار شما مخالف باشند و یا شما کلیه اطلاعات مورد نیاز را در اختیار نداشته باشید کمتر پیش می آید که از حرکت متوقف شوید.  

منبع : Small Business Computing and Internet News.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.