مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

نیازمند نگاه علمی در عرصه مدیریت کشور هستیم

0 10
وزیر علوم:
نیازمند نگاه علمی در عرصه مدیریت کشور هستیم
وزیر علوم

وزیر علوم با تاکید بر این که به نگاه علمی در حوزه مدیریت کشور نیاز داریم گفت: متأسفانه در حال حاضر فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها آسیب جدی به نظام اداری ما وارد کرده‌اند که این آسیب‌ها از انتصاب، ارتقاء و غیره دیده می‌شود. بنابراین نیازمند نگاه علمی در این عرصه هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در ششمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی که امروز در سالن همایش رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است، با تاکید بر این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تغییراتی را در سیستم مدیریت منابع انسانی شاهد بودیم، گفت: در همه دستگاه‌ها این تحول به وجود آمد که این تغییرات ناشی از رشد و مدیریت در دستگاه‌ها است زیرا رویکردها متناسب با شرایط زمان و بر مبنای داشته‌های علمی تغییر نموده است.

وی در ادامه افزود: ما در نظام بیداری کشورمان تجربه‌هایی را اندوخته‌ایم که اتفاقاً برخی از تجربه‌ها تکرار نیز شده است در واقع در حوزه مدیریت و آموزش نیروی انسانی نیز یک پیوستگی داریم در طول ۴۰ سال گذشته به وجود آمد. اما این روند ادامه قابل ادامه دادن نیست یعنی نباید شرایط طوری پیش ببریم که در دور تسلسل بیفتیم و در نتیجه آن مشکلات مادی و ناامیدی ایجاد شود.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: ضرورت زمان ایجاد می‌کند ما در بحث مدیریت منابع انسانی تجربیات دنیا و خودمان را جمع کنیم و پایه استوار برای یک حرکت قوی بسازیم تا مشکلات را بتوانیم حل کنیم. ضمن این که لازم است آموزش هدفمند و به‌روز در حوزه مدیریت منابع انسانی داشته باشیم.

دکتر غلامی با تاکید بر این که در حوزه دانشگاهی حدود ۲۰ سال سابقه مدیریتی داشتم اظهار کرد: وقتی این دوره زمانی را مرور می‌کنم می‌بینم ما خیلی جاها می‌توانستم کارهای بهتری انجام دهیم و اقدامات زیادی در عرصه مدیریت و آموزش انسانی لازم بود که انجام شود اما هنوز هم این اقدامات صورت نگرفته است.

به گفته وی، یکی از مهمترین نکات این است که پیش بینی تحولاتی که در آینده نزدیک ممکن است اتفاق بیفتد را به هیچ وجه از نظر دور نکنیم؛ در واقع کسانی که در تغییر و تحولات ارتباطات و نرم افزارها کار کنند باید بتواند به گروه‌های کاری دیگر مشاوره بدهند و کمک کنند تا از این طریق نگاه‌های آینده نگری را آموزش دهیم.

وزیر علوم یادآور شد: سابقه ما در آموزش و بکارگیری تربیت نیروی انسانی بسیار ضعیف و پراکنده بود از این رو دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیروهای انسانی را بر عهده گرفتند. در واقع دانشگاه‌ها شرایط احراز نیروی انسانی تا حدی انجام دادند اما در مواردی نظیر آموزش نیروی سازمانی خوب عمل نکرده‌ایم. به عنوان مثال کارمندی را استخدام کرده‌ایم که از او کارهای غیر آموزش‌های دانشگاهی درخواست نموده‌ایم.

وزیر علوم با تاکید بر ضرورت آموزش هدفمند و کارشناسی شده نیروی انسانی در روزها و ماه‌های اول کاری خود گفت: در حال حاضر اغلب آموزش‌ها یا کم است و یا به طور مرتب و روتین ارائه نمی‌شود. این در حالی است که آموزش مدیران باید به صورت هدفمند و متکی بر علم و یافته‌های جدید صورت بگیرد. ضمن این که در این آموزش‌ها ویژگی‌های خاص دستگاه‌ها را نباید نادیده گرفت. چرا که تکرار آموزش حتماً به تثبیت علوم و حتی انتقال آن کمک می‌کند.

دکتر غلامی تاکید کرد: بسیار مناسب است اگر هر مدیری با هر درجه تحصیلات و سابقه در یک نشست یا کارگاه با رعایت شئونات و حساسیت‌ها شرکت کند و در آن برنامه‌های پیش رو و گذشته وی مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که اگر این هم فکری در حوزه‌های مختلف صورت نگیرد با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.

وی با تاکید بر این که امروزه به نگاه علمی در حوزه مدیریت کشور نیاز داریم گفت: فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها آسیب جدی به نظام اداری ما زده است این آسیب‌ها از انتصاب، ارتقا و مراحل بعدی دیده می‌شود. ضمن این که جای خالی آموزش نیز در این حوزه محسوس است. به گونه‌ای که آموزش‌ها ضعیف و یا ممکن است تحت تأثیر فضای باشد که از بیرون در نظام اداری ما دخالت می‌کند.

وزیر علوم در پایان با تاکید بر این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در مدیریت انسانی به وقوع پیوست گفت: یکی از این مدیریت‌ها مدیریت جنگ بود همان طور که می‌دانید سخت‌ترین دوران مدیریت دروان دفاع مقدس بود که به دست جوانان اتفاق افتاد. این افراد آموزش ندیده بود و با اعتقاد به خود و همراهی جمعی پیش می‌رفتند پس اگر بتوانیم از چالشها و افق‌های پیشرو تحلیل صحیحی داشته باشیم می‌توانیم مشکلاتی که در حوزه اداری شاهد آن هستیم را رفع کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.