مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

تحولی شگرف در دنیای گیربکس ها; نوآوری تعویض دنده با بهره گیری از GPS

0 23

فناوری ICT با استفاده از GPS و تعیین پارامتر هایی مانند تغییر ارتفاع، میزان شیب و پیچ های موجود در مسیر این امکان را به خودرو می دهد تا در بهترین زمان ممکن اقدام به تعویض دنده نمایدکه در نتیجه تعداد دفعات تعویض دنده و ترمزگیری به مراتب کاهش می یابد

به گزارش مدیرنامه و به نقل از خبرگزاری علم و فناوری ، با توجه به اینکه برخی خودرو ها از گیربکس های اتوماتیک (دنده اتوماتیک ) بهره می گیرند که اغلب با اشکالاتی مانند تعویض نابجای دنده، آزار دهنده بودن تعویض دنده ها، تعویض دنده بیش از حد نیاز، افت توان خودرو، تاثیر منفی بر سوخت خودرو و … روبرو هستند، این عوامل سبب انگیزه بخشی به برخی شرکت های خودرو سازی شده است که در جهت رفع این مشکلات قدم بردارند.

برخی از شرکت های بزرگ خودرو سازی دنیا، نسل جدید گیربکس های خود را به دنیا معرفی کرده اند، در برخی از این گیربکس ها از فناوری GPS بهره گرفته شده است. به گفته یکی از مسئولان هیوندای کیا این گیربکس ها از طریق تحلیل مکان حرکت و داده های دریافتی از سنسورهای موجود در دماغه خودرو، اقدام به تعویض دنده می کنند.

مکانیزم عملکرد گیربکس های نوع جدید

شرکت فوق الذکر کره ای نام فناوری ابداعی خود را تعویض متصل به تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات نامگذاری کرده است (Information and Communication Technology (ICT)). در جعبه دنده های خودکار عمدتا، تعویض دنده عمدتا بر اساس دو فاکتور شتاب و سرعت انجام می پذیرد، اما در گیربکس پیشرفته هیوندای کیا وضعیت مسیر پیش رو نیز در نظر گرفته می شود. به اعتقاد این گروه خودروسازی استفاده از چنین تکنولوژی نوینی مصرف سوخت خودروها را بهبود داده و به دلیل تعامل با ترافیک و شرایط مسیر ضریب ایمنی را افزایش می دهد.

دنده اتوماتیک

مکانیسم عملکرد گیربکس نوین هیوندای کیا شباهت فراوانی با سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر داشته و سنسورهای مربوطه این بار با نقشه سه بعدی با کیفیت همکاری می کنند. این فناوری با تعیین ارامتر هایی مانند  تغییر ارتفاع، میزان شیب و پیچ های موجود در مسیر پیش رو این امکان را به خود را می دهد که در بهترین زمان اقدام به تعویض دنده نماید.

این فناوری چه گره هایی را می گشاید؟

در فناوری ICT با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی و بر مبنای شرایط لحظه ای رانندگی و بهترین زمان تعویض دنده را انتخاب می شود. کره ای ها این فناوری را در یک مسیر پر پیچ و خم آزموده اند که نتایج قابل توجهی از جمله کاهش 43 درصدی تعویض دنده حین عبور از پیچ ها و کاهش 11 درصدی ترمز گیری دست یافته اند. این تکنولوژی هنوز در بازار ها موجود نمی باشد و بناست در محصولات آتی شرکت هیوندای کیا به کارگیری شود اما زمان دقیق این کار هنوز مشخص نیست.

ادعای دیگر این شرکت کره ای بهره گیری از فناوری 5G و اتصال خودرو به زیرساخت های شهری است که می خواهد به واسطه آن بهینه ترین زمان ممکن برای تعویض دنده را انتخاب نماید. به کار بردن GPS در تعویض دنده های اتومبیل ایده چندان جدیدی هم نیست و پیش تر شرکت هایی مانند مرسدس بنز و ب ام دبیلیو به کار گرفته شده است و به نظر می رسد مهندسان آلمانی فناوری ICT را به بخش تولید این شرکت کره ای اضافه خواهند نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.