مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

۳۸ میلیون ایرانی در مرحله دوم غربالگری کرونا بررسی شدند

0 27

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه مرحله دوم غربالگری بیماری کرونا از سه هفته پیش آغاز شده است، گفت: در این مرحله از غربالگری تاکنون ۳۸ میلیون نفر در کشور غربالگری شدند.

ایرج حریرچی روز دوشنبه در هفتمین برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ) که در مرکز نوآوری ویکست برگزار شد، اظهار داشت: غربالگری سبب شد تعداد بیشتری از موارد ابتلای به کرونا شناسایی شوند.

وی با اشاره به اینکه این مرحله شامل کودکان کمتر از ۱۵ سال  نمی شود، ادامه داد: تاکنون حدود ۸۰ درصد کسانی که شناسایی شدند، بدون علامت یا کم علامت بودند. این افراد هم به مراکز درمانی مراجعه نکرده اند و ما در غربالگری آنها را شناسایی کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: غربالگری و بیماریابی کرونا در سطح جامعه انجام شده و در مرحله اول از کل جمعیت کشور با ۷۸ میلیون نفر تماس گرفته شده و علائم آنها را چک کردند.

حریرچی ادامه داد: اگر این افراد علائم بالینی بیماری کرونا مانند تب، سرفه یا مجاورت نزدیک با مبتلایان داشتند، به مراکز درمانی دعوت می شدند تا در صورت ابتلا اقدامات درمانی انجام شود.  

وی اقدامات شبکه بهداشتی درمانی کشور را ارزشمند دانست و گفت: شبکه بهداشتی درمانی بسیار وسیعی در کشور داریم که در روستا ها حدود ۹۸ درصد و در شهرها ۹۳ مردم را تحت پوشش دارند.

ونتیلاتور هم جزو محصولات صادراتی ایران شد

وی به صادرات برخی از محصولات مرتبط با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: دستگاه ونتیلاتور هم جز محصولات صادراتی ایران شده است. کمبود این دستگاه مشکل برخی از کشورها است و ما هم به صادرکنندگان این محصول پیوستیم.

حریرچی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی کشورها مانع انتقال، خریدهایی خارجی ما اعم از ماسک و لباس های مخصوص به کشور شدند، بسیار زود به سمت خودکفایی در زمینه ماسک و تجهیزات کرونا حرکت کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: در زمینه تهیه ماسک و تجهیزات مقابله ای بیماری کرونا تا حدودی وارد کننده بودیم که با همت همگان در عرض ۴۰ روز به خودکفایی در این زمینه رسیدیم.

وی با اشاره به اینکه حدود سه هفته است که مجوز صادرات را صادر داریم و این محصولات از ایران به کشورهای دیگر صادر می شود، گفت: دستگاه ونتیلاتور هم جزو محصولات صادراتی ایران است. برخی از کشور در زمینه دسترسی به این دستگاه مشکل دارند و ما در شرایط تحریم، صادرکننده ونتیلاتور هم هستیم.

حریرچی تاکید کرد: نیاز داخل کشور از این لحاظ رفع شده است و مازاد محصولات را به خارج از کشور صادر می کنیم. شرکت های دانش ما تست های تشخیصی سرولوژیک کرونا به میزان مورد نیاز کشور تولید کردند و به مازاد آن اجازه صادرات داده شد.

مرگ و میر روزانه ناشی از کرونا در ۱۰ روز اخیر کمتر از ۵۰ نفر بود

حریرچی به وضعیت بیماری کرونا در ایران اشاره کرد و گفت: مرگ و میر روزانه ناشی از بیماری کرونا در ایران که به بیش ۱۵۸ نفر رسیده بود، در ۱۰ روز اخیر کمتر از ۵۰ نفر شده است.
وی ادامه داد: حدود ۷۰ درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری در کشور کاهش یافته و همچنین حدود ۷۵ درصد بستری در بیمارستان ها و حدود ۵۰ درصد بستری در بخش های ویژه هم کاهش داشته است.

معاون وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه ایران از لحاظ ابتلای افراد به ازای یک میلیون نفر رتبه ۵۰ دنیا را دارد، ادامه داد: ما به ازای یک میلیون نفر هزار و ۴۳۳ مورد بیماری داریم، اما تعداد بیماران به ازای میلیون نفر در برخی از کشورهای پیشرفته مانند اسپانیا، بلژیک، آمریکا، ایتالیا و انگلیس، سوئد، فرانسه به مراتب از کشور ما بالاتر است.

وی ادامه داد: برخی از کشورهای همسایه مانند قطر، بحرین، کویت، امارات، عربستان و ترکیه از لحاظ تعداد مبتلایان در حد سه یا ۶ هزار نفر به ازای یک میلیون نفر هستند که بسیار بیشتر از ما است.
حریرچی ادامه داد: مرگ ناشی از کرونا به ازای یک میلیون نفر در ایران ۸۸ نفر است، اما در برخی از کشورهای پیشرفته به مراتب فوتی های به ازای یک میلیون نفر، بیشتر از ایران است.

وی، تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در ایران تا روز گذشته (یکشنبه) را ۶ هزار و ۹۳۷ نفر اعلام کرد و گفت: ایران با شناسایی حدود ۱۲۰ هزار بیمار رتبه دهم دنیا در این زمینه را دارد.
معاون وزیر بهداشت بیان داشت: در زمینه تعداد افرادی که به بهبودی کامل رسیدند، در دنیا رتبه ششم را داریم.

افزایش سرمایه اجتماعی کادر پزشکی 

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی ما به دلیل اقدامات بسیار مهمی که در زمینه بیماری کرونا انجام دادند، بسیار افزایش پیدا کرد.
حریرچی ادامه داد: سرمایه اجتماعی در کل کشور بعد از بیماری کرونا به بالاترین سطح در چند سال گذشته رسیده و یک همبستگی ملی برای مقابله با این ویروس در کشور ایجاد شده است.

وی به اقدامات درمانی در مورد بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: تلاش اصلی ما بر مراقبت افراد بوده است. ما فقط داروهایی در بیمارستان استفاده می کردیم که کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، آن را تصویب کرده است.
حریرچی با اشاره به اینکه حدود ۳.۵ میلیون مهاجر افغانی و تعداد دیگر از سایر کشورهای همسایه در ایران زندگی می کنند، ادامه داد: درمان مهاجرین افغانستانی مبتلا به کرونا در ایران رایگان انجام شده است. 

کادر پزشکی در مقابله با کرونا خوش درخشیدند

 معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در روزهای اول حتی از لحاظ وسایل و تجهیزات کادر پزشکی دچار کمبود بودیم، گفت: کادر پزشکی به خصوص در بخش دولتی، همکاری بسیار خوبی داشتند و به عبارتی کادر پزشکی در این زمینه خوش درخشیدند.

وی به اعمال تحریم های بسیار شدید و بروز کرونا اشاره کرد و گفت: ما در ۲ جبهه مشغول جنگ بودیم، یکی از آنها اثرات بیماری کرونا از جمله اقتصادی و دیگری اثرات تحریم که بر اقتصاد ما تاثیر گذاشت. به همین دلیل اقدامات منسجم تری را لازم داشتیم

حریرچی افزود: ما ۲ سال است که تحت تحریم های بسیار شدیدتری نسبت به گذشته هستیم. در این سال ها با رشد اقتصادی منفی مواجه بودیم، در حالیکه در ۲۰ سال ماقبل آن با رشد اقتصادی حدود ۳.۵ درصد مواجه بودیم.
وی اظهار داشت: وقتی وزارت بهداشت به این نتیجه رسید که باید تعطیلی در کشور اجرا شود، همکاری مناسبی بین مردم و دولت به وجود آمد. سه روز بعد از شروع کرونا در کشور، مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند و به تدریج سایر مجموعه ها از جمله مراکز ورزش، سینماها و مراکز فرهنگی هم تعطیل شدند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تعطیلی مراکز زیارتی در کشور اشاره کرد و گفت: تعطیلی مراکز زیارتی و مساجد در تاریخ کشور بی سابقه بوده است. حدود ۲ ماه این کار انجام شده و مراجع مذهبی و رهبری همکاری کامل در این زمینه داشته اند.

حریرچی ادامه داد: با کاهش تعداد بیماران به تدریج مراکزی مانند ادارات، محل های کسب و کار و کارخانجات تولیدی، بازگشایی شدند. بر اساس تصمیمات اخیر هم، چندی روزی است که مدارس و مراکز ورزشی باز شده ولی هنوز برخی از محدودیت ها پابرجاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.