مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

کرونا موجب خطرات روز افزونی برای کودکان شده ‌است

0 14

مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در بیانیه ای به مناسبت روز جهانی مبارزه با کار کودک با اشاره به فراگیری بحران همه‌گیر کووید ۱۹ اعلام کرد: کار کودکان در تمام جهان تلاطم‌های سهمگین بیشتری یافته است که خطرات روز افزونی را برای کودکان در تمام جهان موجب می‌شود.

در آستانه ۱۲ ژوئن روز جهانی کار کودک، بار دیگر، توجه اذهان آگاه و کنشگران حقوق کودک در اقصی نقاط جهان به یکی ازحساس ترین موضوعات مرتبط با کودکان یعنی کار کودک جلب شده است.  

این بیانیه می افزاید: بر اساس خوانش های موجود، کودک کار کودکی است که تحت هر عنوان در یکی از اشکال متنوع که در روزگار اقتصاد پیچیده جهانی و دوران پساصنعتی مدرن رخ می کند؛ اعم از سبک، سخت، داوطلبانه یا کار اجباری به منظور کسب هر گونه درآمد انجام می شود.

بر این اساس، فقدان سامانه تقنینی خاص، ابهام در قوانین موجود و نبود یا ضعف حمایت‌های اجتماعی و حاکمیتی در شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی کودکان را به جای سیر یافتن در مسیر رشد و تعالی که از حقوق مسلم و مصرح آنان در کنوانسیون بین‌المللی کار  است به سوی محیط‌های کار، اعم از رسمی و غیر رسمی، عادلانه یا ناعادلانه، امن یا ناامن سوق می‌دهد.  

در این بیانیه تصریح شده است: گستردگی فاجعه کار کودکان، نام‌گذاری چنین روزی در سال ۲۰۰۲ توسط سازمان بین المللی کار را ایجاب می کرد تا بار دیگر به تمامی دولت‌ها در اقصی نقاط جهان، ملیت‌های با فرهنگ‌های گوناگون و جوامع مدنی در تمامی سطوح یاد آور کند که نسبت به کودکان به ویژه آنان که ناچار از اشتغال به کار تحت هر شکل و به هر عنوان هستند تکلیفی رفیع و تعهدی شگرف بر عهده دارند.  

این بیانیه یادآور می شود: این توجه هر روز ضرورت و قطعیت بیشتری می‌یابد، چه آن که با پیچیده‌تر شدن وضعیت اقتصاد جهانی به ویژه در سال جاری که به فراگیری بحران همه‌گیر کووید ۱۹ نیز مبتلا شده است، کار کودکان در تمام جهان تلاطم‌های سهمگین بیشتری یافته است که خطرات روز افزونی را برای کودکان در تمام جهان موجب شده و می‌شود.  

این بیانیه می افزاید: کار کودک هر علتی که داشته باشد، خواه فقر اقتصادی، بدسرپرستی یا بی‌سرپرستی کودک، خواه فقر فرهنگی جامعه، اعتیاد والدین و نبود امکانات مناسب و رایگان تحصیل برای کودکان یا هر علت دیگری، معلولی ناهمگون و شنیع بر چهره انسانیت مدرن در جامعه انسانی کنونی است.  

در بیانیه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک آمده است: نباید از یاد برد که  فقر در تمام اشکال آن عمده‌ترین دلیل کار کودک است؛ با این وجود، استثمار کودک، نه ناشی از فقر که برآمده از آزمندی آدمیانی است به بهای گران تباهی که آینده کودکی را دستمایه ثروت و ثروت‌افزایی خود قرار داده و میدهند و این همان امری است که در دنیای کنونی ما از بیش‌ترین اهمیت برخوردار است.  

این بیانیه یادآور می شود: کوشش همه جانبه دولت‌ها، کنشگران و نهادهای جامعه مدنی در مقابله با تمامی اشکال کار کودک، به هر شکل، تحت هر عنوان و به هر سبب، تعهد انسانی، ایمانی، اخلاقی و حقوقی‌ای است که نباید از یاد برد و باید در مسیر آن پای فشرد.  

در این بیانیه تصریح شده است: این تعهد به ویژه خود را در مقابله با جنایت استثمار کودک به منتها درجه اهمیت نشان داده و می‌دهد.  

در بیانیه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک آمده است: همت همگانی در جامعه بین المللی در برساختن جهانی شایسته کودکان عاری از کار آنان، هم‌افزایی دولت‌ها و ملت‌ها برای ساختن فردایی بهتر را می‌طلبد.  
این بیانیه می افزاید: بحران‌های اقتصادی کنونی، چنین همتی را به هماوردی می‌خواند تا در تلاش دست به دست هم داده تمامی دغدغه‌مندان حقوق کودک، فردایی عاری از کار کودک ساخته شود. همت درون سرزمینی ملت‌ها نیز در این باره نقشی راهگشا و اثری راهبردی دارد.

در این بیانیه تصریح شده است: ایران سرفراز اسلامی نیز از این وضعیت مجزا و مبرا نیست و به همین دلیل است که همت همگانی ملت شریف ایران در بهبود وضعیت کودکان به ویژه در سال‌های اخیر رشد و نمو بیشتری یافته است. با این وجود تحریم‌های یک جانبه، غیرقانونی، ضد حقوق بشری و ظالمانه ایالات متحده آمریکا که مستقیما جان میلیون‌ها ایرانی را در معرض تهدید قرار داده است، حقوق کودکان این سرزمین را نیز به چالش تحدید کشیده است.  

در این بیانیه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با گرامیداشت روز ۱۲ ژوئن، روز بین‌المللی مبارزه با کار کودک، بر اهتمام خود به تلاش همه سویه در صیانت از کودکان تاکید می کند و بر آن است که همت عالی تمام کنشگران عرصه حقوق کودک که در سال‌های اخیر در همکاری تنگاتنگ با این مرجع تجلی یافته است، با قوت و قدرت بیشتر در خدمت تامین منافع تمامی کودکان در این سرزمین، از هر قوم و نژادی که باشند قرار گیرد.  

در این بیانیه تاکید شده است: این مرجع، خود را متعهد به صیانت همه سویه از حقوق کودکان در تمامی اشکال آن می‌داند و دست یاری‌طلبی به سوی همه کسانی دارد که دل در گرو بهبود زندگی کودکان دارند تا در گام نخست، ایرانی عاری از استثمار کودک و در گام بعدی ایرانی عاری از کار کودک فراهم آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.