مـدیرنامـه
رسانه اختصاصی مدیران

وام ضروری دانشجویی به علت بحران کرونا افزایش می‌یابد

صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم
0 17

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وام ضروری برای شرایط ویژه از جمله کرونا در نظر گرفته شده است که با تصویب هیأت امنا مبلغ آن برای سال تحصیلی آینده افزایش می‌یابد.

ناصر مطیعی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره روال ثبت نام وام های دانشجویی متناسب با کرونا برای سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: دلیل گنجاندن وام ضروری در لیست وام های دانشجویان، استفاده از آن در شرایط خاص است و به دانشجویانی اختصاص می یابد که از حوادث عمومی و غیرطبیعی مثل کرونا آسیب دیده باشند.

وی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان وام خاصی برای دوران کرونا در نظر ندارد، گفت: در تلاش هستیم با مجوز هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان که در تیرماه امسال تشکیل جلسه می دهد، سقف و مبلغ وام ضروری را برای سال تحصیلی آینده وسعت دهیم.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره میزان افزایش این وام، خاطرنشان کرد: درصد افزایش این وام بستگی به مجوز هیأت امنا و اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان دارد؛ در حال حاضر نمی توان به درصدی اشاره کرد.

مطیعی همچنین با اشاره به طرح تجمیع وام های دانشجویی در سال تحصیلی آینده، گفت: صندوق رفاه دانشجویان در حال پیگیری برای اعمال طرح تجمیع وام های دانشجویی است؛ در حال حاضر ۲۱ نوع وام در حال پرداخت به دانشجویان است که برخی از این وام ها در طول زمان های گذشته و بنا به شرایط خاص شکل گرفته است.

مشاور وزیر علوم فقط ۵ تا ۶ نوع وام را پرمتقاضی و ضروری برای دانشجویان اعلام کرد و اظهار داشت: در میان این ۲۱ وام که ۲۱ دستورالعمل مختلف دارد، فقط تعدادی از وام ها مانند تحصیلی، شهریه، ازدواج و ودیعه مسکن مهمتر است؛ صندوق رفاه دانشجویان در نظر دارد این مجموعه تنوع زیاد وام را به ۵ تا ۶ وام برساند تا در مقررات بازپرداخت هم تسهیل شود.

به گفته مطیعی، در حال حاضر دانشگاه ها، دانش آموختگان، دانشجویان و صندوق رفاه در تفصیل و اعمال مقررات این وام ها دچار مشکلاتی هستند که در طرح جدید اصلاح می شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: به منظور حمایت از مقاطع بالاتر تحصیلی و بر اساس سیاست های کلان کشور، میزان وام ها می تواند متفاوت باشد. با این حال، صندوق رفاه دانشجویان امیدوار است طرح تجمیع وام ها تا قبل از سال تحصیلی تصویب شود و بر مبنای این طرح، تعرفه های جدید به دانشگاه ها ابلاغ می شود که مبلغ آن نسبت به وام های قبلی افزایش می یابد.

مشاور وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا صندوق رفاه دانشجویان قرار نیست به دانشجویان دکتری در شرایط فعلی کشور وام ویژه اختصاص دهد، تاکید کرد: عده ای از دانشجویان دکتری شغل، درآمد و مقرری دارند، برخی از آنها حتی مامور به خدمت و عضو هیأت علمی دانشگاه ها هستند؛ بنابراین منابع محدود صندوق رفاه دانشجویان برای دانشجویانی است که هیچ کدام از این شرایط را ندارند.

مطیعی خاطرنشان کرد: اگر تعداد دانشجویان دکتری اندک بود، مجوزهای لازم دریافت می شد اما منابع صندوق رفاه به سختی پاسخگوی نیازهای این دانشجویان است؛ بنابراین دانشجویی که هیچ مفری برای کاهش مشکلاتش ندارد در اولویت صندوق رفاه دانشجویان است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر مبلغ وام ضروری یک میلیون تومان است و بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.




Enter Captcha Here :

تائید دیدگاه فعال است. دیدگاه شما ممکن است کمی طول بکشد تا ظاهر شود.